Kommer föräldrapenningen att förändras?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

_Marie_

Väntar mitt andra barn i februari, och är lite orolig för att moderaterna ska göra diverse förändringar som dom "hotat" med innan valet.
har nu inte hört något alls, och undrar om man kan slappna av och utgå från att föräldrapenningen tills vidare kommer att vara oförändrad?

Marie
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

VIlka förändringar var det de hotade med?
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

dom har ( om jag inte har helt fel för mej) sagt att dom vill sänka den lägsta föräldrapenningen,samt sänka dagarna till ca 5-6månader, jag hoppas min bebis som är beräknad den 19 januari kommer i dec i stället
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

*kl*

Som jag fattat det så vill dom väl ändra allt utom föräldrapenningen?
De vill ju uppmuntra till att man ska vara hemma med sina barn i större utsträckning påstår de, då vore det ju väldigt korkat att sedan gå och sänka föräldrapenningen och minska på antalet dagar.

gwennie: Hur menar du att de vill sänka antalet dagar till 5-6 månader? De dagarna med den lägre ersättningen eller? :confused:
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

Som jag har förstått det så vill dom att föräldrarna delar lika på fp, och det innebär att mamman får vara hemma i max 6 månader. sedan ska pappan ta över. När barnet är ett år så ska de börja på dagis, och föräldrarna ska ha möjlighet att söka ner i tid i fyra år ist för de åtta år som i dag gäller... :cry:

Hoppas verkligen INTE att dom får igenom detta, för personligen är min tanke att vara hemma i nästan två år, och sen kommer jag att jobba max 80% så läänge det bara är tillåtet - dvs fram tills den lilla är 8 år som det ser ut i dag!
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

JAg tror att du är lite dåligt påläst... Det var sossarna och vänstern som ville dela föräldra dagarna så tre mån var mamman, tre mån pappans och tre mån att bestämma själva.
De borgliga vill ha kvar som det är, ev höja taket och det diskuters ev vårdbidrag så man kan vara hemma längre med barnen. Men till denna budget finns inte förslagen med, så du kan nog vara lugn!
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

JAg tror att du är lite dåligt påläst... Det var sossarna och vänstern som ville dela föräldra dagarna så tre mån var mamman, tre mån pappans och tre mån att bestämma själva.
De borgliga vill ha kvar som det är, ev höja taket och det diskuters ev vårdbidrag så man kan vara hemma längre med barnen. Men till denna budget finns inte förslagen med, så du kan nog vara lugn!


Så här hade jag fattat det också. fick andan i halsen där ett tag att jag skulle fattat det fel, men då är ju allt som det ska då! :bow:
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

JAg tror att du är lite dåligt påläst... Det var sossarna och vänstern som ville dela föräldra dagarna så tre mån var mamman, tre mån pappans och tre mån att bestämma själva.
De borgliga vill ha kvar som det är, ev höja taket och det diskuters ev vårdbidrag så man kan vara hemma längre med barnen. Men till denna budget finns inte förslagen med, så du kan nog vara lugn!

Men var det bara 3/3/3 månader? Det ger ju 9 månaders ledighet och mycket mer har vi ju. Jag fattade det som att de ville behålla antalet dagar och 1/3 av dagarna var för mamman, lika mycket för pappan och sista tredjedelen valfritt.
 
Sv: Kommer föräldrapenningen att förändras?

Ja du har helt rätt, det var inte månader, utan tredjedel, lite förvirrat här... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Modest
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp