Kommer ej på nån rubrik..

E

Egonson

:angel:
Hur fungerar det, bryr sig hästar om varandras storlek (mankhöjd) och färg etc. när det gäller rang/vänskap osv. Eller spelar det någon roll över huvud taget för dem? Eller är det bara det psykiska som gäller?

Är det bara bluff och båg det där med att skimmlar oftare blir utstötta än andra? :confused: Har för mig att det bara är skrönor men jag är inte 100 säker.

Iofs vet jag flera som har det så, att de har "omaka" hästar som går ihop.
t.ex ett större hblsto (fux) ihop med en brun liten minishettisvalack..
Det går uppenbarligen bra..

På ridskolan där jag rider har de dock uppdelat i kön och färg, de ljusare hästarna (skimmel, isabell, skäck m mycket vitt etc.) går ihop och de mörkare (brun, fux, svart osv.) går ihop. Och så ston och valacker för sig då.
Någon särskilt anledning tro? Tror även de har lite uppdelat i storlek med.

Om man t.ex tar en stor, brun halvblodshäst och tossar ihop med en liten vit (shettis t.ex) bryr de sig något om storlek och utseende, eller går de bara på "insidan" så att säga?

Sitter här och funderar lite och kom att tänka på det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

jag har också hört att skimlar oftare blir utstötta. De sticker ut för mycket i flocken, men om det är sant vet jag inte.
men jag har svårt att tro att de bryr sig särskilt mycket om storlek och sånt.
men jag har också hört att hästar som ex. har ett vitt ben ofta är svagare i det benet. kan det vara så? att det vita benet oftare får mugg etc?
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag tror inte hästar med vita fötter skadar sig oftare på det benet, men mugg får dom ju lättare i vita karleder eftersom huden är skörare iom att den är opigmenterad.. Rätta mig om jag har fel?
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag har en fjording...
och när vi kommer till ridhuset så blir många andra hästar skiträdda...ungefär så här... typ:

:eek: :eek: :eek: En GUUUUUUL häst hjäääälp!!! :rofl: :rofl: :rofl:

Så något underligt med den ljusa färgen måste det vara... :confused:

Storleken då.... ja det är något märkligt med den också...en del stora halvblod blir skiträdda för små shettisar.... fattar ej varför...

Vår (i vårt stall) supedominanta fjordvallack som dänger upp ALLA som kommer nya i hagen (i flera veckor) gör det INTE med de små shettisarna... de verkar vara föl för honom...även gammelgubben på 30 år...eller vad det nu är...

// M
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag tror inte hästar med vita fötter skadar sig oftare på det benet, men mugg får dom ju lättare i vita karleder eftersom huden är skörare iom att den är opigmenterad.. Rätta mig om jag har fel?

Något är det ju... vi har haft jättteproblem med de som haft vita fötter... soleksem...gräsallergi... och annat roligt som har blivit lymfangit ett antal ggr. suck.

// M
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Ja något mystiskt är det ju! Vilken tur att våra bruningar går i hage jämte två fjordisar och en vit ponny, de är redan vana liksom :D Min häst (nordis på 150 cm) brukar vara väldigt intresserad av shettisar. Mer än andra hästar liksom. Åh kolla en så liiiten *råglo* Typ :p Hon är också myyycket kär i fjordstoet vi rider ut med ibland.. :cool:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Jag har sett flera fall där ljusa hästar blir utstötta. Dock var mina helkära i en senast förra sommaren :D
Ang. shettisar så är de skeptiska. De kanske tror det är hundar? :o
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Okej, det kanske är någon sanning i det där ändå?

Hehe, ja. Nåt konstigt litet djur som luktar som en häst, men ser ut som en hund? Hm..
Klart man blir lite misstänksam :D

Min häst som sagt, hon blir sådär alldeles upptill sig och brummar som om hon var shettisens mamma.. Eller nåt.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

hästar med vita ben får lättare mugg ja för dom är skörare...

mina ljusa hästar har blivit lite uttstötta ir helst velat va ifred...

min arab va livrädd för små shettisar...

medans min STORA nordsvensk va super kompis med en dom sov tätt i hop på natten i sommras:o
den lilla bestämde hehe det där med störst går först stämmer inte alltid:devil:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Sånt har jag också funderat på. Idag släppte vi ihop min häst med en annan travare, dom kom jättebra överens o Chappe har haft svårt att komma överens med andra hästar. Kan de bero på rasen eller bara att dom gillar varandra? Kanske står dom o pratar gammla minnen från travbanan :p
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Det jag har hört är att skimmlar blir ofta utstötta från flocken just på grund av sin färg. Det har hållt i sig sedan hästarna levde fria i stora flockar och var jagade av olika djur och skimmeln är ju mycket lättare att se så därför vill inte flocken ha en vit häst just för att dom enklare blir upptäckta.
I ett stall där jag red förut var det en shettis blev ledare när hon fick sitt föl och det var rätt roligt att se när dom stora halvbloden på 170cm skyggade undan för den lilla shettisen:rofl:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Eller kan det bero på att travare ofta har samma kroppsform, liknande eller samma färger och samma storlek? Så att de kommer bra överens ihop för det menar jag.
Isisar brukar ju tycka om varandra bäst även om andra hästar också går OK har jag hört.
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Det jag har hört är att skimmlar blir ofta utstötta från flocken just på grund av sin färg. Det har hållt i sig sedan hästarna levde fria i stora flockar och var jagade av olika djur och skimmeln är ju mycket lättare att se så därför vill inte flocken ha en vit häst just för att dom enklare blir upptäckta.

Det är just det där jag har hört talas om. Nån som vet säkert, är det så? Finns någon "forskning"?
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

:D
Mina hästar har förvisso bara mött på ettriga shettisar som biter dem i knäskålarna vilket fick min valack att gå ner på knä för att hämnas :rofl:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Joo, fast han är både större o mörkare. Och han går fortfarande på travet så dom har inte samma muskler heller.. Men så kan det säkert också vara. om hästarna är lika
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

jag köpte min shettis för ett år sen som sällskap till mitt halvblod då jag var tvungen att avliva mitt andra halvblod... var ganska säker att Emson aldrig sett en shettis tidigare så därför tog jag henne på prov för att se hur det gick... men det var inga problem överhuvudtaget... han tyckte inte ens att det var konstigt när jag ledde in henne i stallet... dock kan det ju bero på att hon är tjej o han e en riktig tjejtjusare :crazy: :smirk:
(shettisen e svart o halvblodet fux me bläs o halvstrumpor bak)


hade en gång mitt gamla halvblod med på ett ridläger (han var brun) och han fick stå brevid ett sto som var "albino" eller va tusan det nu heter, iaf var hon vit o han var helt förälskad i henne!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Nja,d finns väl ån gammal dammig forskning om att vita hästar är "utstötta".Men d är som ovanstående säger,skimmlar eller hästar med mycke vitt blir lättare att bli upptäcka av rovdjur i d vilda.Detta sitter kvar sen domenesticeringen,elelr hur d nu stavas:rofl: .
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Ja vet att i hundvärden så är svarta hundra utstötta för att de andra hundarna har svårt att "läsa" dom. Vet inte riktigt vad som menas med det, men kanske är det typ samma med hästar. Eller så kanske de är utstötta för de syns så bra :) eller ne de va bara nått flumpåhitt :)
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Det där med att skimmlar skulle ha lättare för att få mugg tror jag inte på. Min skimmelhäst har aldrig fått mugg, medans två fuxar som går i samma hage haft jätteproblem med det.

Sen tror jag inte att storleken spelar sån stor roll. Man ser ju ofta större tävlingshästar som har med en shettis som sällskap å så.
I vårat stall så är även en ridhäst och en liten b-ponny bästa kompisar, kanske kan bero på att dom e skimmlar, men dom e defenetift inte uttstötta, nog mera så att dom stötter ut dom andra.

Jag tror att man säger att skimmlar blir utstötta och att andra hästar reagerar så mkt på dem, eftersom d förut inte fanns så många skimmlar, men om man ser på tävlingar nu så finns det nästan lika många skimmlar som bruna hästar.

Vet inte om ni fattade det där sista, har lite svårt för att förklara..:confused:
 
Sv: Kommer ej på nån rubrik..

Det där med att skimmlar skulle ha lättare för att få mugg tror jag inte på. Min skimmelhäst har aldrig fått mugg, medans två fuxar som går i samma hage haft jätteproblem med det.

Fast en skimmel har ju inte rosa hud...
Det är där hästen inte har något pigment i huden som den kan vara känsligare. Dvs där den har vita tecken som tex strumpor och bläs. Det kan ju iof en skimmel också ha men man kanske inte ser det när den har bleknat.

Det är ju ganska vanligt med soleksem på mulen, om hästen har bläs som övergår i rosa mule där pälsen slutar tex.
 

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 435
Senast: Supersalt
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 902
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp