Kommer de någonsin bli vänner?

R

rattalskare

Som säkert de flesta vet så har jag en hitte katt hemma sedan ett par veckor tillbaka den lilla charmknutten Baloo 13 veckor 1.2 kg har växt rejält men är fortfarande liten jämtemot Bagheera en biffig kastrerad hankatt på 4 år och 5 kilo.

Emellanåt går de hur bra som helst mellan dem jagar varandra och "småbits" Sedan kommer helvetet. Bagheera hugger tag i lillen där han kommer åt och då skriker han ordentligt. Ett annat otyg han har kommit på är att hugga tag i lillens nackskinn för att sedan använda honom som juck kudde. :crazy:

Kommer detta beteénde försvinna med tiden eller kommer "bamsingen" alltid sätta på den "lille" när han inte är så liten längre? Och hur ska vi reagera när han börjar? Att katter biter varandra ganska hårt har jag läst i flera trådar men borde inte en vuxen katt vara trevlig mot en kattunge och leka snällt?

Hoppas ni förstår vad jag vill få ut av denna röriga (?) tråd.

Sv: Kommer de någonsin bli vänner?

Det är en hård skola de får gå di små.
När jag hade skaffat den andra katten och han var liten blev han omkullslängd och fasthållen rätt ofta av den större som ändå vägde ca 4 kilo mer, det såg illa ut men han släppte alltid när lilla katten slutat streta emot, och när han blev större började lilla katten att bita och kicka tillbaka -sedan ebbade det hela ut när lilla katten blev ungefär en 7-9 månader och kastrerad.
Stora katten var aldrig elak eller gemen, jag tror att det är en markering, att det är jag som bestämer bara så att du vet det.
Nu när jag har en till katt så är det mellanstora katten som ger henne däng, fast här är det lite tvärsom, hon flyger på de stora katterna och biter dem öron och svans och nacke.
Stora katten blir less på henne och ger henne en däng över huvudet och går därifrån, mellankatten ligger snällt tills han lessnar och suger fast hennes huvud mellan bakbenen och dänger upp henne en stund.

Visst det ser taskigt ut och den lilla katten kan skrika rätt bra men man ska bli orolig då den stora katten är elak och börjar fräsa, ragga upp sig och inte slutar när den lilla katten helt klart ligger i underläge och inte kämpar emot -fast det har aldrig hänt hos mig.

Sv: Kommer de någonsin bli vänner?

Okej tack för ditt svar :bow:

Jo då ska jag alltså låta dem ligga och hålla på då?
Den lille ska självklart kastreras den med. Ska ju bli en innekatt!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 368
Senast: LevelSkin
·
B
Övr. Katt Jag skulle introducera hunden och katten för varandra idag, vilket hittills gått otroligt dåligt! :( Jag har lite småpanik och vet inte...
2
Svar
28
· Visningar
7 391
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Visst det är bara 3 dagar sedan Baloo fick somna in men våran andra katt går bara och skirker efter honom, vägrar nästan att äta och...
Svar
3
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar