Kommentera videoklipp

J

Jessie14

Tänkte starta en tråd där man lägger in ett videoklipp på senaste tävlingen eller träningen så får andra kommentera vad dem tycker.
Lite tips & råd sådär mellan oss bukare! ;)

Så nu börjar jag!
Här är en video på mig & min Gazpacho när vi tävla 1 meter för en månad sen.

http://www.youtube.com/watch?v=wzmGFARpIAc

Sv: Kommentera videoklipp

Hur gammal e hästen?
Det ser väldigt okomplicerat ut. Enkelt. Nöjd häst o säker ryttare.!:laugh:

säger som carre10, väldigt okomplicerat, inga onödiga ryck i munnen eller så, och en mycket fin häst;)

tack, fast idag på tävlingen stanna han ut sig på ettan.. öronen framåt & glad som alltid men ville helt enkelt inte hoppa. Hästen är från & till varje dag. Usch.. x)

ingen annan som vill lägga ut ett videoklipp?
då lägger jag väl in ett från dressyren i helgen.
LB:2
http://www.youtube.com/watch?v=gBplHTtN_pg&feature=related

Passar på att putta lite med en helt onödig video:p
Syster som rider i bomlöst för första gången, kameran är sönder och jag visste inte att jag filmade några sekunder, för man kan itne så något på skärmen som är krossad. Men iaf, hon hade ridigt en 150 cm häst för några dagara sedan, så det jag säger syftade alltså på att min häst känns lite mer som en stor häst än vad den gjorde:D
Hon är nybörjare btw!:d

http://s196.photobucket.com/albums/aa234/Mahogny_my/?action=view&current=SANY2514.flv

ps. videon är dock 2 veckor gammal

Jag är själv inte i närheten av att vara något proffs, men jag tänkte på en sak. Du lutar dig lite mycket bakåt när du saktar av, iallafall till halt :) Men det är även något som jag själv behöver tänka på :p

Emmaalove

EDIT: Måste även lägga till att jag tycker att din häst är enormt fin :D

Här är ifs från en westerntävling i söndags. Men ni får gärna kritisera mej och häst hårt då jag vill kunna sitta på och rida hästen på ett trevligt sätt. På långsidan så ville han gärna dra inåt därför parerade jag med yttertygeln. Hästen isej är fyra år och inte så mkt riden.

Hur ska jag försöka göra så han slutar greja med bettet?

Jag är själv inte i närheten av att vara något proffs, men jag tänkte på en sak. Du lutar dig lite mycket bakåt när du saktar av, iallafall till halt :) Men det är även något som jag själv behöver tänka på :p

Emmaalove

EDIT: Måste även lägga till att jag tycker att din häst är enormt fin :D

tack! :D ja, jag vet... jag måste öva :angel: :D

Vad menar du med att han grejar med bettet? (Ja ser inte så bra på filmen)
Gapar? Eller tuggar med väldigt öppen mun?
Tuggar han med nästan stängd mun och SVÄLJER betyder det att han slappnar av.
Annars vet ja inte vad du ska göra, har aldrig haft det problemet, annat än de första veckorna med unga hästar, tills dom vant sig vid bettet....

Här är ja på två olika. Texten är på tyska då ja laddade upp dom till den ridlärare ja haft där.

http://www.youtube.com/watch?v=9coZzVsZ7Y0
http://www.youtube.com/watch?v=K4nRwuDnhDM

Senast ändrad:

kollade på din video från LB:2 och håller med om halterna. lite för mycket bak. skulle tro att du spänner dig lite onödigt mycket iom att du gör så.

tänkte även på händerna.
vet inte om det är så överlag, men bör inte händerna vara stilla? kolla speciellt på inridningen, dom är väldigt guppiga.

annars tycker jag att ni är jättefina och finns väl inte så mycket att klaga på egentligen! fin sits, avslappnat och mjukt och en kanonfin form på hästen.

kollade på din video från LB:2 och håller med om halterna. lite för mycket bak. skulle tro att du spänner dig lite onödigt mycket iom att du gör så.

tänkte även på händerna.
vet inte om det är så överlag, men bör inte händerna vara stilla? kolla speciellt på inridningen, dom är väldigt guppiga.

annars tycker jag att ni är jättefina och finns väl inte så mycket att klaga på egentligen! fin sits, avslappnat och mjukt och en kanonfin form på hästen.

tacktack!
är verkligen lite så nybörjare (både ja o min häst) på dressyr. :)

Han går inte och gapar fullt utan mer smågapar/öppnar munnen. Han är genomkollad av vet i munhålslemhinna och tänder nu i sommar.

Hej! Här är ett kort videoklipp från första "riktiga" hopptävlingen med min foderponny. Han är ganska het, därav att jag får hålla i honom väldigt mkt. Men vill ha kritik. Ska vara med på en Lätt:C stilhoppning om 2 veckor, och jag kommer nog inte få topp betyg.:grin:

http://www.youtube.com/watch?v=3RSGY7ceIpc

Tack för svar!:D

Luta dig inte så mkt framåt. Ju hårdare du håller i honom ju mer kommer han att kämpa emot bettet. Mjukna i handen och försök att rida mer med sitsen. Lycka till på tävlingen:)

Tänk på att om han är pigg så hjälper det inte att bromsa med tyglarna så länge du står i lätt sits, det bästa är om du kommer ner djupt i sadeln och precis som oxo sa, rider mer med sätet :) Har lite samma problem med min ponny ibland, men man får tänka på att inte rida med handbromsen i ;)
Lycka till i framtiden, du har en kanonfin ponny :laugh:

Emmaalove

Håller med oxo luta dig tillbaka sitt ner i sadeln och försöka göra lite halvhalter istället för att hålla hela tiden..Då kommer det bli mjukare ritt även om han kanske försöker springa på lite, men då slutar han nog kämpa emot bettet så. Såg inte omdu hade martingal men annars kan de vara ett alternativ med.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama