Kommentera sits

Sv: Kommentera sits

för mkt framåtlutad kke? jag är inte direkt nån hoppmänniska och har inte helelr så bra sits så:p

Det stämmer att jag är lite för frammåtlutad, det har jag också uppmärksammat. Hoppar oftast högre hinder (detta är bara 80cm typ) och då behöver jag luta mig mer framåt. Så det blir lite mupp när jag hoppar småhinder :p

Lägg in en bild på när du hoppar högre då? :-)

Senast ändrad av en moderator:

Har inga bilder på när jag hoppar högre. Rider oftast ensam så brukar inte ha någon som kan ta kort.

Hästen o du ser ganska glada ut - det e det viktigaste :)

Du verkar ha bra position på underbenet, sluter om bra, vilket ger bra balans, dvs du är inte ute o flaxar med benen. Men ner med hälen...vanligaste ridlärarrepliken!!
Överkroppen är lite "före" hästen. Det ser ut som du pushar hästen framåt.
På små hinder är det en konst att stå rakt över hästen, balanserad i lätt sits, och inte störa i hästens rörelse.. Viktigt med benmuskler och stabil överkropp. På små hinder behöver man ju inte följa lika mkt med överkroppen, men eftergift med handen är viktigt.

"Jobba" galoppen -> rund galopp ->runda språng med mer ryggverksamhet. Nu ser det ut som ni hoppar mer på fart än på styrka, ser ut som avsprångspunkten är lite långt från hindret. (hoppa långt/snabbt ska man ju också kunna på tävling, men e inte så uppbyggande hemma på träning). Bygg styrkan i galoppen (med kavaletti, studsar o "hoppdressyr") så kommer ni kunna hoppa högre med luft i språnget :d

F.ö. Hoppa inte ensam! Kan låta tråkigt, men det är för din säkerhet. Om du inte har någon i närheten som kan hjälpa dig: lägg bommar på marken och låtsas att de är stora hinder, linjer och svåra banor. Variera längd på galoppsprången, tempo, vägar och svängar.

Ha kul :rofl:

Men det är ju i så fall på småhinder som allt ska stämma och man ska träna på sin sits. För att hoppa högre måste det ju först och främst vara bra på de låga höjderna. :)

Tack så mycket för alla kommentarer :) Som jag sa så var det en av de sämsta bilderna jag lade in, det brukar se bättre ut även på de låga höjderna :D Men ska tänka på allt ni skrev ;)

mitt tips är ner med hälen och försök att få en rak linje hela vägen från bett till hand och vidare armbågen :D . annars ser det helt okej ut.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24