kommandot backa, fel !

B

bellmondoo

hejsan,
jag har precis fått en egen häst och han är helt underbar,
men han har sina problem eller vi har våra problem.

hans förra ägare har försökt lära han ett komando, backa, så nu varje gång när man ska rida framdelsvändningar eller bara tar tag i tyglarna backar han ! hur störande som helst, finns det ngt sätt jag kan göra för att träna bort det ?

Sv: kommandot backa, fel !

Vad jobbigt det måste vara, har inga råd att ge förutom att har du ingen tränare som kan hjälpa er eller någon annan duktig person som kan få rättsida på er problem?

Kram, Maya

Man får vänja sig vid varandra.
Om hästen gör fel, stanna upp och börja om på ett lägre plan. (alltså samma övning på en enklare nivå)

Jag och min häst hade inte alls samma inlärda signaler innan. Jag skulle inte påstå att det var fel, bara annorlunda.

Jag hade lite problem med halter innan. Tog jag i tygeln så började han tölta, och om jag satt till så kortade han upp sig men stannade inte, eller så började han passa och spänna sig.
Så jag började gå med honom och hade ett spö i handen som jag la mot bogen när jag stannade honom. Det gick jättefort att lära honom. Använde det när jag red. Väldigt skönt, för jag behövde inte bråka med honom i munnen när vi skulle stanna.

Jag tycker det är bra att börja från marken om det är något som inte funkar, då kan man visa vad man vill och flytta hästen enklare. Funkar inte signalerna från ryggen så kan det vara svårt att ändra på det där ifrån.

Om du står bredvid på marken kan du ju enkelt flytta hästen lite åt sidan. Ta hjälp av ett spö så att du kan nå ordentligt. Öva inte för mycket åt gången bara. Ett par minuter räcker bra, max 10 skulle jag nog säg.

Lycka till.

vet inte någon vuxen ridhäst som inte kan kommandot "gå bakåt". Det heter rygga.
Kan det vara så att du rider för lite framåt?
Det är däremot mkt fel att lära hästar att rygga genom att dra i tyglarna.
Du får nog vara mjukare i handen och rida mer framåt!

Håller med remmis.
Du får helt enkelt bli försiktigare i handen och mer tydlig i din sits.

Inte kan väl hästen vara lärd att framdelsvändning = bakåt? Det är antagligen du som inte är tillräckligt tydlig.

Om du sitter och bara håller stilla och mjukt i tygeln när hästen står still, och den då backar kan jag förstå att det är ett problem.Då får man väl lösa det genom att ta ett steg i taget. Börja med att ha längre tyglar i halten, sen kortar du upp dem vartefter (inte allt på samma ridpass nu) och om hästen tänker gå bakåt, så säger du "nej" eller släpper efter i handen.
Samtidigt kan du ju träna på att få hästen att rygga mer med hjälp av sitsen och ingen hand, så kanske det blir lättare att få bort problemet.

det kan vara så enkelt att den förra ryttaren ryggade med hjälp av sitsen, och att du råkar hamna i just den sitsen när du ska göra dina övningar.

alltså inte bara backa helt vanligt från hästryggen utan kommandot,
allts jag står framför han och säger backa så backar han, inte rygga.
och antagligen när hans förra ägare lärde han kommandot blev det väl nåt fel för nu gör han det för varje minsta grej.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att hästen lärt sig backa för ljudkommando från marken, men att problemet är att han ryggar när du rider?

Jag tror inte förra ägaren är problemet här, det låter som om du och hästen inte förstår varandra. Då får man anpassa sin hjälpgivning så att hästen förstår!

Så du menar att hästen lärt sig backa för ljudkommando från marken, men att problemet är att han ryggar när du rider?

Jag tror inte förra ägaren är problemet här, det låter som om du och hästen inte förstår varandra. Då får man anpassa sin hjälpgivning så att hästen förstår!

han är s mot alla andra som rider han med ?

Vad exakt gör han då? Som jag fattade det i första inlägget så backar han när du ska göra framdelsvändning.

Att han lärt sig ett röstkommando har ju inget att göra med att han backar när du tar i tyglarna.
Jag tror du får försöka släppa efter på tyglarna lite, vissa hästar är extremt känsliga. Kanske trivs hästen inte med bettet han har, eller med bett överhuvudtaget!

Jag hade frågat en tränare om detta. Är det något hästen gör med alla så verkar det som att ni behöver lite hjälp med att reda ut varför han gör så för att kunna göra något åt det. Kan ju inte vara lätt att rida en häst som backar hela tiden.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar att problemet är ??
Om du står framför hästen så backar den, det har med lyhördhet att göra och inget "felinlärt"!
Givetvis ska en häst backa när du säger backa, det är ett normalt kommando.

Står man framför en häst och går mot den ska den också backa, om man inte ber den stanna.

Som sagt, det är nog snarare så att DU är "felinlärd" :p
Du och hästen har lärt er helt olika saker och det är upp till DIG att läsa av hästen så DU förstår hur du ska göra.
NÄR du har lärt dig det kan du lära om hästen om du känner att det inte funkar.

Backa = rygga. Det är samma sak.

och antagligen när hans förra ägare lärde han kommandot blev det väl nåt fel för nu gör han det för varje minsta grej.

Jaha?! det gör många hästar och alltid mina. Framåt är en smackning bakåt är kommandot backa. mkt oraktiskt. Men det har nog förga med dina ridproblem... om du inte samtidigt som du gör dina framdelsvändningar säger ´"backa".

Sen om den nu gör så med alla, då kan det vara något annat probelm än kommandot?

Jag tror att jag är lite trög idag, men jag förstår inte alls problemet. Om han bara backar (ryggar) när du säger backa så är det väl bara att sluta säga backa om du ska göra framdelsvändning. :confused: Eller?

Om han backar när du står på marken förstår jag inte problemet i ridningen.
Mina hästar lär sig också en massa röstkommandon, bland annat Back. Och även när de ska öka tempot, ett kommando för att gå med mig, ett för när de ska flytta rumpan (tex när man ska gå ut ur hagen eller vända i stallet) Tycker det underlättar mycket när hästen lär sig de olika kommandona.

Annars tycker jag du fått bra råd här om hur du kan försöka 'arbeta' bort beteendet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka