Komma tillbaka

muppia

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite, har nyligen skaffat ridhuskort och det finns hindermaterial där.
Min häst har inte hoppat regelbundet sen juni-08, har tagit lite språng då och då. Var med på en träning i november en gång.
Frågan är hur fort hon kan komma tillbaka, hon har ridits regelbundet och hållts igång fullt ut hela tiden, vilade ett par veckor i somras pga mig men annars har hon varit i full fart hela tiden.
Tänkte börja rida markarbete 1 dag i veckan med bommarna på marken och en dag i veckan med hinder. Är det lämpligt att börja hoppa ca 50-70 cm i början och sen öka successivt. T.ex 50-70 cm för att "väcka" hoppmusklerna i en månad, sen börja öka och efter 2 månader hoppar vi regelbundet runt 1 meter.

Mitt sto har gått 130 sommar 07, 120 innan juni 08, tränat på den nivån mycket. Så hon har hoppningen i sig.
Just nu har jag inte pengar och därför tänkt hoppa på egen hand, givetvis med råd och hjälp av de andra i ridhuset som själva tränar mycket hoppning. Tanken är att runt i feb ska jag börja hoppa för tränare och sen i mars starta 90 cm hoppning. Så vi kommer in i tävlingsrutinen igen.

Låter det som en helt korkad plan eller är det något jag kan använda tror ni?
PS. Självklart kommer jag känna efter hur mycket hon orkar i början. Hon är mkt bättre musklad över rumpan och ryggen nu jämfört med innan i somras samt hon har blivit mkt fin att rida så jag tror hon orkar en hel del redan i början när det är så små hinder. Jag hoppas att kunna starta 120 till sommaren men det är inte bråttom.

Sv: Komma tillbaka

Jag tycker det låter som en bra plan! :)

Du känner ju av hur hon är, om du behöver lägga mer eller mindre tid på något.

Ja, det är på något vis lättare att komma tillbaka om man haft en skadad häst, då får man ofta en tumregel att gå efter men när en häst varit fullt igång hela tiden och t.o.m blivit bättre musklad, känns lite svårt. Jag är ju lite rädd att gå hårt på henne men hon bör ju hålla och komma tillbaka ganska snabbt ändå :)

Tänkte ta mitt första hopp pass imorgon :D De har träning i ridhuset på kvällen så jag kommer slippa bygga bort hindren :angel:

Totalt 49 pers som läst och bara 1 som svarat?

Jag är mottaglig för förslag.

Annars tycker väl alla som läst att jag har en bra plan? :p

Tycker det låter som en bra plan generellt. :)

Dock förstår jag inte vitsen med att att tävla 90 med en sån häst riktigt,det är ju en utbildningshöjd?

Jag skulle nog gå ut på 1m/110 direkt i vår eftersom du ju(vad jag förstår)satsar på 120 och högre vartefter.

Tävla på så låg höjd bara för att få in rutinen igen och stålsätta nerverna lite. Jag kommer se tävlingar som träningstillfälle :) Sen är det roligt att hoppa hem rosett :angel: Det gjorde vi alltid när vi red 90/1m eller 1m/110. :D

120 har det inte gått bra för mig på grund av den psykiska stressen och pressen. Jag skulle klara 120 innan studenten och det blev väldigt stressande för mig som redan hade dåligt självförtroende så därför vill jag komma ut och rida så mkt som möjligt och sen känna mig trygg. Lustigt när jag debuterade min första ackumulatorhoppning som var på 115 och fick ett stopp och hamnade precis utanför placeringen. Jokerhindret tog jag fast det var svårt hinder! :banana: Det är närmast och bäst resultat till 120 iallafall. Men högre ska jag nu när jag inte har press och kan ta allt i min takt, ingen som tjatar om att jag måste rida 120 :)

Förresten så måste jag börja lära mig åka på tävlingar själv, det är inte säkert jag får hjälp alla gånger även om jag skulle behöva. (Är döv)
Det går bra o snacka med domaren, bara o fixa speciell papper från ridsportsförbundet, känner en som sitter inne där (har ju gått på Strömsholm Ridgymnasiet också) så det löser sig, men som sagt. Börja med lite för lätt för att få in rutin. Har ju inte längre mamma med mig.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar