Komma tillbaka efter hjärnoperation

__prenses

Trådstartare
Hej! Finns det någon som kan dela lite erfarenheter/tips/råd som har varit med o hjärnoperation?
Fick två hjärnblödningar i oktober i lilla hjärnan, vilket jag återhämtade mig ifrån i december. I januari,13:de, blev jag opererad då jag hade en missbildning som orsakat blödningarna. Nu har jag svåra balanssvårigheter, haft dubbelseende, domnad i höger ansiktshalva och vänster halva av hårbtten och höger hand och ben jobbar inte tillsammans med hj'rnan.
 
Har inte varit med om detta själv men rent spontant känns det som att en sjukgymnast skulle sitta fint? Vad säger läkaren? :)

En bekant till mig ramlade av och spräckte skallbenet förra året. H*n får fortfarande inte rida (är över ett halvår sen) och är fortfarande sjukskriven, men rider ändå :p
 
Jag har ju inte opererat hjärnan, men väl haft en stroke.
Jag fick mycket god hjälp av hela rehabteamet sjukgymnast, arbetsterapeut etc.Det var myrsteg i början, men nu är jag helt återställd.
 
Hej! Finns det någon som kan dela lite erfarenheter/tips/råd som har varit med o hjärnoperation?
Fick två hjärnblödningar i oktober i lilla hjärnan, vilket jag återhämtade mig ifrån i december. I januari,13:de, blev jag opererad då jag hade en missbildning som orsakat blödningarna. Nu har jag svåra balanssvårigheter, haft dubbelseende, domnad i höger ansiktshalva och vänster halva av hårbtten och höger hand och ben jobbar inte tillsammans med hj'rnan.
Min väninna opererades för en stor hjärntumör för några år sen. Vår stallägare red hennes hast när hon var sjuk och efter ca 4 mån (?) kunde hon börja rida. Det hjälpte hennes rehabilitering. Nu tävlar hon lätt A dressyr. Men får fortfarande inte köra bil och har svårt med avståndsbedömning så hon vill hest vara själv I ridhuset alt. med sansade ekipage. Och hon saknar hoppningen men har lagt den på hyllan pga hasten. Innan dess hoppade hon men för henne låga hinder. Jag vet inte så mycket I detalj men tydligen går det att bli väldigt mycket bättre med tid och tålamod, I alla fall I det här fallet.
 
Jo, jag har fysioterapi varje vecka två gånger och vattengympa en gång. fått sluta med ergoterapin då handen e ganska ok.. den ska reda upp sig själv sa terapeuten. Men känner mig så bra när jag tar det lugnt, men när jag ska göra ngt så kommer allt fram att jag inte är så bra i skick som det känns... vill ju att aööt ska bli som förr... men kan det det ?
 
alltså, kroppen är fantastisk och inte sällan hittar nervbanor nya vägar. Men det tar tid...
Det är inte mer än en månad sedan du opererades. Jag förstår att du är otålig, men försök se det som ett långtidsprojekt att återfå så mycket som möjligt av din kroppsfunktion.
Jag vänder mig åter till @cirkus - du var väl oliksidig ganska länge vill jag minnas. Hur lång tid tog det innan du började rida igen? För även om ni inte haft exakt samma diagnos, så är det ju samma kroppsdel som påverkats. SÅ viss likhet lär ju finnas.
 
Jag red en vecka efter stroken. Eller red och red - jag sadlade åbäket och åkte ridkamel en stund - på den nivån var det även om jag kände mig som top-of-the-world just då. Det tog extremt lång tid att göra minsta lilla, mocka boxen kanske 30 minuter - går vanligen på typ 3 minuter. Jag fick och får fortfarande vila mycket och blir ganska snabbt trött.

Jag var och är fortfarande oliksidig, jag har väl lite kvar på balansen (fast det kan ju vara gammen som slår till också O_o) jag har också lite problem med det spaciala seendet - annars är jag nog hyffsat som jag var innan.
 
Har inte varit med om detta själv men rent spontant känns det som att en sjukgymnast skulle sitta fint? Vad säger läkaren? :)

En bekant till mig ramlade av och spräckte skallbenet förra året. H*n får fortfarande inte rida (är över ett halvår sen) och är fortfarande sjukskriven, men rider ändå :p

Är det så klokt?
 
Är det så klokt?
Det sa jag aldrig att det var ;). Man gör som man vill självklart men jag påstår inte att h*n gjorde rätt i att rida eller att TS borde rida bara för att h*n gjorde det.

Själv satt jag upp 2 månader efter min operation (bröt ländryggen) och fick inte sitta upp förrän efter 4-6 månader enligt läkaren egentligen. Men man gör som man vill helt enkelt. Jag kände att jag klarade av det och kort därefter fick jag brev från läkaren att alla restriktioner gällande aktivitet var borta då röntgenbilderna såg bra ut men rekommenderade fortfarande att inte sitta upp förrän efter minst 4 månader.

Man gör som man vill men så länge man fortfarande har stora problem tycker inte jag att man ska utsätta sig för något som kan förvärra det oavsett om det handlar om hästar, köra bil eller cykla :)
 
Hej! Finns det någon som kan dela lite erfarenheter/tips/råd som har varit med o hjärnoperation?
Fick två hjärnblödningar i oktober i lilla hjärnan, vilket jag återhämtade mig ifrån i december. I januari,13:de, blev jag opererad då jag hade en missbildning som orsakat blödningarna. Nu har jag svåra balanssvårigheter, haft dubbelseende, domnad i höger ansiktshalva och vänster halva av hårbtten och höger hand och ben jobbar inte tillsammans med hj'rnan.
Har du läst (eller lyssnat på) Marie Fredriksons bok? Hon tog ju bort en tumör i hjärnan...
I den tar hon upp en hel del om hur det var för henne.
Den finns på storytel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp