Komma igång igen....

Maoam

Trådstartare
Ni som haft ett längre uppehåll från ridningen och kommit igång igen, hur upplevde ni det? Tog det lång tid att hitta tillbaka till samma form igen? Hur långt uppehåll hade ni?
Jag har haft uppehåll på 1,5 år och det känns som en evighet haha, har aldrig haft ett så långt uppehåll från ridningen innan men nu är det dags att komma igång och leta häst. Känns lite nervöst då jag inte ridit på ett tag att sitta upp på en massa okända hästar. Jag har legat på en hyffsad nivå innan och jobbat med hästar, tävlat osv. Så hur var det för er? Var det tufft att börja igen? Hur mkt träningsvärk kommer jag att ha?
 
Jag hade uppehåll i ca 1-1,5 år när min häst var skadad/konvalescent innan hon blev utdömd.
När jag skulle börja leta ny häst lånade jag häst att rida några gånger så att jag fick in det lite i kroppen igen innan det var dags att provrida.

Provred bara en häst, en nyinriden 3-åring :p
Han kunde inte galoppera just då (pga underlaget) så det slapp jag ;)

Tyckte inte alls det var jobbigt, men antar att det skulle kännas annorlunda om jag köpte en häst som skulle ridas varje dag på en lite mer avancerad nivå :angel:

Nu blev det ju liksom en liten mjukstart :)
 
Jag hade uppehåll på 5 år och hade under de fem åren bara sporadiskt ridigt/åkt häst i skogen. När jag återupptog ridningen började jag på ridskola igen, visst jag kände mig som en nybörjare i början pga att jag var ganska ringrostig, men det kom tillbaka fort. Då red jag en lektion i veckan en hel termin.
Det enda jag tyckte var jobbigt var att jag inte kände någon, varken ridläraren eller de jag red med. Fast det blev riktigt bra till slut när jag lärde känna alla bättre.
Ver mer orolig att jag inte skulle komma överens med ridläraren än att rida olika hästar. Jag hade inte så mycket träningsvärk, men det beror nog på hur man rider, jag åkte nog häst dom första lektionerna mer än jag red, gissar jag på i alla fall. :)
 
Jag tycker det inte spelar någon roll med ett längre uppehåll av olika anledningar, det sitter i kroppen och muskelminnet, balansen är ju oförändrad och vanan har du ju sedan tidigare om du är van att rida olika hästar. Ta det lugnt i början så borde du inte få någon träningsvärk alls.
 
Jag tycker det inte spelar någon roll med ett längre uppehåll av olika anledningar, det sitter i kroppen och muskelminnet, balansen är ju oförändrad och vanan har du ju sedan tidigare om du är van att rida olika hästar. Ta det lugnt i början så borde du inte få någon träningsvärk alls.

Håller med! Jag red i 20 år (allt mellan 1-6 dagar i veckan) och hade därefter ett uppehåll på 10 år! Utan att sitta på en häst. Har nu ridit 1 dag/vecka i 2 år och det var inte det minsta problem att börja igen.
 
hade iofs bara ett uppehåll på 2 månader men det var länge nog för att komma ur form ;).
blev då medryttare för att komma igång i ridningen igen innan jag skulle sätta igång min egen. tog ett par gånger innan jag var tillbaka och ngn vecka innan jag var trygg med nya hästen :p.

så att bli medryttare är en bra början :). red som en kratta på provridningen men fick komma tillbaka ändå :p.
 
Jag, medelgod lektionsryttare, hade uppehåll i fem år och red nog faktiskt bättre efter uppehållet än före :p Visst att man tappar lite ryttarmuskler och det där finliret men muskelminnet och grunderna sitter ju kvar.
 
Ni som haft ett längre uppehåll från ridningen och kommit igång igen, hur upplevde ni det? Tog det lång tid att hitta tillbaka till samma form igen? Hur långt uppehåll hade ni?
Jag har haft uppehåll på 1,5 år och det känns som en evighet haha, har aldrig haft ett så långt uppehåll från ridningen innan men nu är det dags att komma igång och leta häst. Känns lite nervöst då jag inte ridit på ett tag att sitta upp på en massa okända hästar. Jag har legat på en hyffsad nivå innan och jobbat med hästar, tävlat osv. Så hur var det för er? Var det tufft att börja igen? Hur mkt träningsvärk kommer jag att ha?

1,5 år - långt uppehåll? ha ha, jag har haft uppehåll i 35 år! Tuff? Ja, på alla sätt både fysiskt och psykiskt men det som fanns kvar var vilken känsla jag vill ha, alltså att känna när det blir rätt. Men att nå dit igen...
 
1,5 år - långt uppehåll? ha ha, jag har haft uppehåll i 35 år! Tuff? Ja, på alla sätt både fysiskt och psykiskt men det som fanns kvar var vilken känsla jag vill ha, alltså att känna när det blir rätt. Men att nå dit igen...

Hmm, för mig känns 1,5 år som en evighet då helt mitt liv kretsat kring ridningen innan. Jobbat med hästar, tränat och tävlat med min egen. Sen slutade jag jobba med hästar och lite senare pensionerade jag min häst och det blev mitt längsta uppehåll. Tror 3 månader var det längsta innan, när hästen hade en fraktur. Men skönt att höra att man kan komma igen efter 35 år också, det bådar ju gott för min del :)
 
Hmm, för mig känns 1,5 år som en evighet då helt mitt liv kretsat kring ridningen innan. Jobbat med hästar, tränat och tävlat med min egen. Sen slutade jag jobba med hästar och lite senare pensionerade jag min häst och det blev mitt längsta uppehåll. Tror 3 månader var det längsta innan, när hästen hade en fraktur. Men skönt att höra att man kan komma igen efter 35 år också, det bådar ju gott för min del :)

Jadå, det finns gott om tid. Se på Ulla Håkansson! I och för sig har hon inte haft uppehåll men i alla fall. Det svåraste var nog att inse att det faktiskt gått 35 år sedan jag "red" regelbundet och för tränare och att det inte bara var att "ta tyglarna" och fortsätta där jag slutade. På något sätt visste ju både kroppen och hjärnan vad de skulle göra men kommunikationen där emellan funkade inte riktigt som förr :down:. Men känslominnet satt kvar så jag kunde känna när jag gjorde rätt så att säga. Det var ungefär "Ja just det så här ska det vara! Men hur tusan gjorde jag nu?" :o Typ tre steg senare. Både min häst och min tränare är änglar av tålamod:heartbow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 255
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp