Komma igång att löpträna - varannan vecka

Så länge man lyssnar på kroppen så tror jag inte det ska vara något problem att springa 3-4 ggr varannan vecka. Man får ju anpassa distansen och tempot efter dagsformen, men det bör man ju göra hur som helst. Om du springer för att blivav med spänningar är det ju inte säkert att du behöver springa särskilt långt alltid för att få effekt heller. Det är bara att prova och se. :)

Jag bor på 77 kvm, så det finns helt enkelt inte plats för stora redskap och hoppa hopprep hemma går inte heller pga ytan. Jag provade att ställa en crosstrainer i källaren, men de billiga och lite mindre funkar så dåligt att man tröttnar. Att den var i källaren hjälpte ju inte till. Lågt i tak och kallt och trångt.

Vad jag menade med att det funkar bättre med barnen när de blir större är inte att de ska lämnas utan uppsikt hemma, utan att jag faktiskt kan träna i samband med jobbet, typ på lunchen. När de ändå är i skolan båda två och jag inte behöver stressa hem lika tidigt. Plus att jag inte kommer att behöva jobba in tid för de två lediga dagarna jag tar med dem nu.

Jag tänker ju mig ett program som typ C25K, det är ju 8 veckor innan du är uppe i 5 km, dvs 16 veckor för mig som bara kör varannan. Det är mycket intervall och mycket promenerande i det programmet och jag tänker mig att blir jag sjuk så får jag helt enkelt backa i programmet igen.

Jag ska höra med min mamma som är sjukgymnast vad hon tror om risken för slitningar på längre sikt.
Fem k i lagom tempo är ingen jättestor belastning om du är hyfsat ung och inte jättetung. Jag är 59 och kan springa 5 varje dag i lugnt tempo utan att bli skadad eller överansträngd. Men tre, fyra ggr i veckan är helt ok. Kanske du kan lägga till en km sista dagen? Sen två efter en månad eller två? Ta det bara lugnt och spring i en korrekt form så är det inga problem!

Fördelen med att springa varannan vecka är ju att kroppen har goda chanser att läka och stärka sig i lugn och ro under viloveckan (hört talas om att vila sig i form? :D ).

Jag tror att det finns många andra faktorer som påverkar skaderisken mycket mer, till exempel att man ökar träningsmängden för snabbt, att man springer med större steg än kroppen är redo för, eller att man inte lyssnar på kroppen.

Fördelen med att springa varannan vecka är ju att kroppen har goda chanser att läka och stärka sig i lugn och ro under viloveckan (hört talas om att vila sig i form? :D ).

Jag tror att det finns många andra faktorer som påverkar skaderisken mycket mer, till exempel att man ökar träningsmängden för snabbt, att man springer med större steg än kroppen är redo för, eller att man inte lyssnar på kroppen.
Ja!!! Korta steg, korrekt form, betyder massor!!

Men seriöst, den där långsamma träningen och backarna hjälper till att bygga upp alla småmuskler runt lederna. Det är bara att se det som en investering!

Bara du inte har förbråttom att öka belastningen så ska det nog gå bra. Lägg ett pass dagen innan barnen kommer.

Under barnveckan kanske du kan köra ett snabbt intervallpass i lekparken? Jag försöker få in lite träning när barnen leker i parken. Att värma upp tillsammans genom lek och sedan 5*2 minuters intervaller där man springer för att öka flåset.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 951
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama