Komma igång att löpträna - varannan vecka

nyttnick

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja komma igång och jogga/löpträna igen. Det finns ju jättebra appar och träningsprogram för detta, men vad jag funderar på är hur väl det fungerar om man endast kan träna varannan vecka?

Har relativt små barn varannan vecka som har aktiviteter m.m. vilket gör att jag har svårt att komma iväg och träna då.

De flesta program bygger ju på 3 pass per vecka. Vad händer om jag kör 5 pass av dessa och sen inget på en vecka?

Mitt mål är att kunna springa 5 km i första etappen (vilket jag normalt sett klarar själv efter 2-3 veckor, men nu har jag dessutom hallux-problem på ena foten) och sen om det känns bra kunna springa 10 km (vilket jag aldrig gjort).
Anledningen är att jag har ett sjukt stillasittande jobb och jag är ofta där 10-12h de veckor jag inte har barnen, så ni förstår att vardagsmotionen är nere på nära nog noll. På barnveckorna rör jag mig, men allt anpassas ju till tempot på min yngsta, så det är inte heller superaktivt.
Jag hoppas också att det kommer att hjälpa till med mina spänningar i nacken, för det bästa brukar vara löpträning för att släppa på dessa.

Jag tror du kommer få svårt att vänja kroppen vid den belastning som löpningen innebär om du bara springer varannan vecka.

Kan du springa på lunchen de veckor du har barnen? Transportlöpa en del av sträckan till eller från jobbet? Hur stora är barnen, tänkte om en kan åka i joggingvagn eller om en kan cykla och den andra åka i joggingvagn?

Den minsta är 4 och åker inte barnvagn alls längre, men kan heller inte cykla än (har en liten cykel med stödhjul, men orkar typ 200m åt gången). 4 av de 7 dagarna jag har dem är jag ledig och hemma med minstingen eller båda, två dagar kör jag kortdag på jobbet (6 timmar med skrivbordslunch för att minska antalet timmar på förskola/fritids) och den sista dagen är dagen när jag hämtar dem. Då har jag tid på morgonen eller lunchen, men den ligger ju i direkt anslutning till träningsveckan.

Du anser att det är så stor belastning även på såpass kort distans som 5 km? Om jag kör på dubbla tiden att komma upp i det då, dvs jag kör varje veckas pass två gånger i rad (dvs pass 1x2, pass 2x2 osv.)? Det är ju väldigt mycket gå och väldigt lite springa. Jag kan lätt promenera i 3-4 timmar utan att känna av några belastningar, även i jobbig terräng och högt tempo.

Den minsta är 4 och åker inte barnvagn alls längre, men kan heller inte cykla än (har en liten cykel med stödhjul, men orkar typ 200m åt gången). 4 av de 7 dagarna jag har dem är jag ledig och hemma med minstingen eller båda, två dagar kör jag kortdag på jobbet (6 timmar med skrivbordslunch för att minska antalet timmar på förskola/fritids) och den sista dagen är dagen när jag hämtar dem. Då har jag tid på morgonen eller lunchen, men den ligger ju i direkt anslutning till träningsveckan.

Du anser att det är så stor belastning även på såpass kort distans som 5 km? Om jag kör på dubbla tiden att komma upp i det då, dvs jag kör varje veckas pass två gånger i rad (dvs pass 1x2, pass 2x2 osv.)? Det är ju väldigt mycket gå och väldigt lite springa. Jag kan lätt promenera i 3-4 timmar utan att känna av några belastningar, även i jobbig terräng och högt tempo.

Även om du tål belastningen på fem kilometer, blir nästa problem att utan kontinuerlig träning kommer du inte öka din tålighet. Du kommer alltså få svårt att öka träningsmängden och det kommer bli svårt att få ut bra effekt. Dessutom får du väldigt små marginaler med varannanveckasträning. Blir du sjuk eller missar träningen en vecka har du plötsligt tre veckor utan löpning.

Om jag var du skulle jag antingen justera tiderna under barnveckan för att kunna få in löpningen även de veckorna eller satsa på en annan träningsform som du kan utföra även om barnen är med. Är det flås du är ute efter så finns det suveräna videos att använda sig av. Jag gillar Fitnessblender, de har allt från korta HIIT-pass till 90-minuterspass med både kondition- och styrketräning.

Om du lägger löpträningen så att du tränar första och sista dagen på barnfria veckan och ett pass mitt i. Har du möjlighet att lägga in ett löppass mitt i barnveckan?
Då blir det ganska jämt fördelat.
Lite träning är bättre än ingen, det kommer ta lite längre tid att få upp löpkondisen bara.

Ok, jag hör vad du säger. Ändra tider för barnen finns inte på världskartan för mig. Det är "bara" 2 år tills båda har 5-dagarsveckor oavsett, så då väntar jag hellre. Jag vill inte att de växer upp i barnomsorgen och minsta somnar tidigt, så för att hinna umgås med mina barn så vill jag fortsätta ha det så här under veckorna med barnen. Jag missar hälften av deras vardag ändå.

Öka tåligheten - well, jag är mest ute efter att öka vardagsmotionen. 10 km - målet kan också vänta tills barnen är större.

Vi har absolut såpass fullt upp att det inte finns tid att ta när jag har barnen. Möjligtvis sent på kvällen när de somnat, men jag och sen träning funkar inte ihop. Det är varannan vecka som jag har tillgängligt och all träning är bättre än ingen träning anser jag. Satsar inte på tävling, prestation, fitness eller något sådant. Funkade bra att träna varannan vecka på anläggning, men jag vill hitta något som är billigare - dvs som jag kan göra själv.

Om du lägger löpträningen så att du tränar första och sista dagen på barnfria veckan och ett pass mitt i. Har du möjlighet att lägga in ett löppass mitt i barnveckan?
Då blir det ganska jämt fördelat.
Lite träning är bättre än ingen, det kommer ta lite längre tid att få upp löpkondisen bara.

Kanske vid enstaka tillfällen, men jag är verkligen helt själv för det mesta med barnen och minsta vill sällan bli lämnad själv hos kompisar. Den äldre är inte något problem.

Absolut är all träning bättre än ingen. :) Dock så skulle jag under dina förutsättningar satsa på något annat än löpning, just för att belastningen är så pass stor i förhållande till träningseffekten, vilket också innebär att skaderisken är hög i förhållande till träningseffekten.

För vardagsmotionens skull - kan du inte skaffa ett par stavar och gå en promenad tillsammans med barnen? Stavarna gör att det blir mer effektivt även om det inte går så fort...

Jag betvivlar att det är något större problem att springa varannan vecka, särskilt om målet inte är OS utan att kunna motionslöpa en mil.

Jag tycker helt klart att du ska testa. Skippa planerna på att springa fem pass under löparveckan, tre räcker utmärkt. Och bygg upp dig i lågt tempo. Jag skulle fördela löpningen mellan längre pass i riktigt långsamt tempo, och kortare pass med backar (försiktigt i nerförsbackarna tills kroppen är stark). Det förstnämnda bygger upp uthållighet och styrka, det andra ger flås och styrka. Inget ger någon överdriven stötbelastning (förutsatt, som sagt, att du tar det föriktigt i nerförsbackarna). Båda ger en bra grund för fortsatt träning sen när du börjar kunna träna mer regelbundet.

Jag skulle gärna vilja komma igång och jogga/löpträna igen. Det finns ju jättebra appar och träningsprogram för detta, men vad jag funderar på är hur väl det fungerar om man endast kan träna varannan vecka?

Har relativt små barn varannan vecka som har aktiviteter m.m. vilket gör att jag har svårt att komma iväg och träna då.

De flesta program bygger ju på 3 pass per vecka. Vad händer om jag kör 5 pass av dessa och sen inget på en vecka?

Mitt mål är att kunna springa 5 km i första etappen (vilket jag normalt sett klarar själv efter 2-3 veckor, men nu har jag dessutom hallux-problem på ena foten) och sen om det känns bra kunna springa 10 km (vilket jag aldrig gjort).
Anledningen är att jag har ett sjukt stillasittande jobb och jag är ofta där 10-12h de veckor jag inte har barnen, så ni förstår att vardagsmotionen är nere på nära nog noll. På barnveckorna rör jag mig, men allt anpassas ju till tempot på min yngsta, så det är inte heller superaktivt.
Jag hoppas också att det kommer att hjälpa till med mina spänningar i nacken, för det bästa brukar vara löpträning för att släppa på dessa.

En begagnad träningscykel för någon hundralapp och något spännande barnprogram på 30 minuter kanske kan ordna träningen de dagar du har barnen?

Måste du löpträna under barn veckan?
Kan du inte köra träning hemma när de somnat? Antingen styrka, yoga eller köpa ett löpband eller cykel?
Jag tror det är viktigt att vara realistisk. Just nu kan du kanske inte träna löpning varje vecka men du kan göra det bästa av din situation.

Har du 15 minuter över t.ex. medan barnen sover 2-3 gånger den veckan du har barnen? Föreslår i så fall att du kör ett kort, intensivt styrkepass hemma då (exempelvis Paolo Roberto har en jättebra bok med färdiga sådana program för olika nivåer där du inte behöver någon annan utrustning än möjligen en stol...). Och så löptränar du 3-4 gånger den vecka du inte har barnen. Är det görbart?

Träningscykel eller crosstainer hemma så att du kan träna även nder barnveckorna? Eller, betydligt billigare ch tar mindre plats, hopprep, ett par hantlar och en pilatesboll. Då kan du köra lite kondition och styrka under de veckorna du inte springer. Jogga på stället i bassängen i simhallen samtidigt som man kastar boll med barnen är också superbra!

Oj, nu har det hunnit komma många svar och jag tror att det har burit iväg lite från ursprungsfrågan.

Går och cyklar gör jag ju förstås med barnen en hel del. Så det blir vardagsmotion på sitt sätt och de veckorna mår jag bättre (jobbar mindre/rör mig mer). Ibland kör jag lite bålstabilitet också efter de somnat (typ 7 minutes workout x 2 eller x3, plankor, situps, pilatesboll). Men just för nack och skulderspänningar är det bästa att jogga/springa/löpa. Jag tycker att det är ganska trist (erkänner :o), men det gör stor skillnad.

Därför ville jag börja springa lite igen och tänkte att jag skulle göra det på ett kontrollerat sätt och tittade på färdiga kom-igång-program och det var då funderingen kom om detta skulle fungera trots att det blir glapp på en vecka mellan träningsveckorna.

@Tassetass menar ju på att det kan bli för stor belastning då träningen inte blir kontinuerlig och några andra tror att det kan fungera ändå om jag tar det lugnt.

Så att röra på sig (lite lagom) när jag har barnen är inte ett problem, men just den här typen av löpträning är svår att få till den veckan.

Och ja, jag tror säkert att det fungerar att springa varannan vecka-men jag skulle inte köra 5 pass löpning under en vecka. 2-3 pass löpning och resterande annan typ av träning eller snabba promenader. Risken är stor att du bryter ner snarare än bygger upp om du springer 5 pass. Kroppen behöver återhämtning även om du " bara" tränar varannan vecka. Och all rörelse/träning är bättre än ingen! Jättebra att du tänker börja!

Om du inte tränar för något lopp där du ska springa fort, tror jag absolut att löpning 3-4 ggr (varannan dag) under en vecka och sen en pausvecka, är ok. Kan du klara det så tror jag att milen inte blir nåt problem, om du kör dina 5k-dagar under ett par månader eller så. Själv upplevde jag just 5 k som lite av en milstolpe (...!) när jag började springa; sedan jag klarat 5 var steget inte så jättestort till 10. Spring inte fort, bara, utan jogga i lätt tempo.
Jag har också hallux valgus och brukar sätta en sån där mjuk självhäftande "ring" ovanpå stortåknölen, inte runt hela tån alltså utan ovanpå, så trycker det inte på knölen när jag springer.

• Gilla
Reactions: MCP
Nån typ av crosstrainer/motionscykel/löpmatta att ha inne hemma kanske är värt att hålla ögonen öppna för och slå till på vid passligt tillfälle? Även när barnen är större om en par år är det inte så lätt att själv fara iväg utanför hemmet en halvtimme regelbundet för att jogga men att få till den tiden hemma kan funka.

Jag håller med @Tassetass här och skulle, om jag var du, vara lite rädd att kroppen inte vänjer sig vid belastningen. Nu låter det visserligen som att du har sprungit förut så du kan ha bättre förutsättningar.

Jag upplever vid löpning att skador och förslitningar gärna inte märks förrän det är för sent (Jag har inga källor här, bara egen erfarenhet + att jag vet att många skadar sig vid löpning). Det är så mycket lättare att träna upp kondis än muskler och leder, i synnerhet om man har barn att springa efter ... Det gör att löpningen inte känns jobbig utan går bra, och sen är kroppen plötsligt sliten.

Det går inte att ställa upp ett löpband hemma någonstans? Skittråkigt, tycker jag med, men kanske ett alternativ varannan vecka. Tänker att det kan gå att köpa begagnat, kanske en sökes-annons kan ge svar?

Jag bor på 77 kvm, så det finns helt enkelt inte plats för stora redskap och hoppa hopprep hemma går inte heller pga ytan. Jag provade att ställa en crosstrainer i källaren, men de billiga och lite mindre funkar så dåligt att man tröttnar. Att den var i källaren hjälpte ju inte till. Lågt i tak och kallt och trångt.

Vad jag menade med att det funkar bättre med barnen när de blir större är inte att de ska lämnas utan uppsikt hemma, utan att jag faktiskt kan träna i samband med jobbet, typ på lunchen. När de ändå är i skolan båda två och jag inte behöver stressa hem lika tidigt. Plus att jag inte kommer att behöva jobba in tid för de två lediga dagarna jag tar med dem nu.

Jag tänker ju mig ett program som typ C25K, det är ju 8 veckor innan du är uppe i 5 km, dvs 16 veckor för mig som bara kör varannan. Det är mycket intervall och mycket promenerande i det programmet och jag tänker mig att blir jag sjuk så får jag helt enkelt backa i programmet igen.

Jag ska höra med min mamma som är sjukgymnast vad hon tror om risken för slitningar på längre sikt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 951
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama