komma framåt med ridtravare ...

M

magdus

Jag har sedan november ridit en före detta travare. Hon kan grunderna i skritt och traven är väldigt lugn ..nångång småstressar hon men det går över :) Vi rider för det mesta på ridplanen där vi börjat öva på volter och andra böjjningar. Men också fina skogslänkar finns ! ;)
Jag har funderat på att be en tränare komma o hålla några timmar, så att man lär sig bättre och vet exakt när man gör rätt. Har då planerat att ta hit tränaren till sommaren ? men är det att vänta för länge ?! :confused: :)
Det jag också gärna vill ha era åsikter om är att : I ridskolan där jag rider så ordnas det i april "dressyr" tävlingar ( är alltsåå INTE stallet där ridtravaren finns !) . tycker ni det är för tidigt att åka med henne till ridskolan för att bekanta sig med tävlingsdagen eller att rida ett enkelt travprogram ? ! :confused: :laugh: Detta är då BARA stallets tävlingar och alltså då inte så storaa ! ..
Tacksam för svar ! :)

Sv: komma framåt med ridtravare ...

Det är väl en bra idé tycker jag, OM du inte har mer krav än just miljöträning?!
Ha t.ex inte kravet att hon ska klara hela programmet... osv...
I värsta fall så kanske du endast får träna på att öht komma in på banan - men det är BRA träning bara det.

Lycka till!

Om hästen har startat (vilket jag får en känsla av) så behöver du nog inte åka på tävlingen för att miljöträna. En fördel med ridtravare är att de ofta är väldigt lugna och trevliga att hantera på bortaplan med mycket andra hästar, de har ju förmodligen varit iväg för första gången redan som tvååringar så de har redan sett "allt".

Så jag tycker absolut att du kan vara med i ett skritt och trav-program på tävlingen om du känner att du kan rida programmet bra hemma.

Juuh, hon är startad förut. men brukar stressa rätt mycket då hon inte är på hemmaplan.
Såklart så "bryr" jag mig inte om att hur bra poäng jag får i programmet! övning ger ju färdigheter så :)

tycker inte att du ska åka dit för att "tävla" utan vill du miljöträna så åka dit en vanlig dag och rid istället för att ta det på en dag där folk är stressade, mycket folk, osv när hästen redan lätt stressar upp sig..

Och ta hjälp av tränare så fort som möjligt tycker jag

Jag har sedan november ridit en före detta travare. Hon kan grunderna i skritt och traven är väldigt lugn ..nångång småstressar hon men det går över :) Vi rider för det mesta på ridplanen där vi börjat öva på volter och andra böjjningar. Men också fina skogslänkar finns ! ;)
Jag har funderat på att be en tränare komma o hålla några timmar, så att man lär sig bättre och vet exakt när man gör rätt. Har då planerat att ta hit tränaren till sommaren ? men är det att vänta för länge ?! :confused: :)
Det jag också gärna vill ha era åsikter om är att : I ridskolan där jag rider så ordnas det i april "dressyr" tävlingar ( är alltsåå INTE stallet där ridtravaren finns !) . tycker ni det är för tidigt att åka med henne till ridskolan för att bekanta sig med tävlingsdagen eller att rida ett enkelt travprogram ? ! :confused: :laugh: Detta är då BARA stallets tävlingar och alltså då inte så storaa ! ..
Tacksam för svar ! :)

Det är ingen nackdel att ta ut en tränare redan nu, eller ha en kunnig vän som kan ge lite kommentarer när det behövs. Tycker helt klart du ska åka på tävlingen på skoj. Titta på dressyrstaket dommarbord mm är bra att göra redan nu!

Tusen TACK för svaren ! :) skall börja provrida programmet lite där hemma me henne så ser vi om hon tycker om pogrammet fastän vi är hemma ;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det har i princip inte blivit några ridlektioner för mig alls den här hösten. Det dröjde en bit in på terminen innan ridskolan åter...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Magiana
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 823
Senast: Mussea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA