komm hem smal, vägrar äta?!?!?

F

fnorr

Vår hopphäst har kommit hem från en 2 veckorsvistelse hos känd hoppryttare. Jag tycker han har tappat både muskler o hull, de tycker han ser "sportig" ut. Vi fodrar på båda ställena med Krafft Grov, de höensilage och vi hö, vi har massor av gräs i hagarna, de mindre hagar o mindre utevistelse. Anyway, har honom hemma nu 1 vecka och vill absolut fodra upp, men han äter inte kraftfodret. Han har aldrig varit ett matvrak men det här känns som ett taskigt läge, han ska ju till baka om bara några dagar. Och det blir träning och tredagarsmeeting. Gräset äter han mer än gärna.....så jag låter honom vara ute så mkt som möjligt.....känns inte som att byta foder är en bra ide, han ska ju äta det igen hos ,,,,,,,,. Går sådant här över eller? Ngn ide?

Sv: komm hem smal, vägrar äta?!?!?

prova att blöta upp eller blanda i melass, eller shyfeeder b-vit (mkt välsmakande)
gillar han betfor? blanda med det?!
fodra ofta och lite!

Betfor, melass, allt sånt där smaskigt kan du ju prova att blanda med kraften.
Om du vill få upp honom i hull, så är olja ett jättebra altenativ! T.ex majsolja.
Du kan ju även köpa multivitamin så att han får all näring han behöver om han inte äter kraften.

Lycka till!

Om han äter massa gräs så behöver du nog inte oroa dig så länge han är hemma. Frågan är ju om han äter när han är borta?

Sara

Hej alla.

Han är ej förtjust i blöt mat.....han äter i det andra stallet, han är inne mer där och det finns väl just inget annat att göra.....han får olja i maten(men just nu äter han ju inte, bara gräset ute). Jag kan anta att han blir rätt så mätt, det finns mängder av gräs(va hövall förra året i en hage och de andra är sådda förra åretm hästvall) Alltså det är ju vad jag vill tro för att inte oroa mig:angel:

Går betfor i? Med oljan? Öka i så fall. Och ge nåt av "dina" tillskott, det finns väl nåt för aptiten?
För erat gräs är ju väldigt fint, så det bör täcka proteinet.

Vore det min häst skulle jag försöka maxa innehållet i små givor, så att han får i sig allt. Ev muta med morötter, om han nu gillar det?

Tycker det låter som läge för en kur med magmedel. Inte omöjligt att han är stressad av flytten och behöver lite balans i magen. Många av de hästar som är små i maten men som behöver äta har faktiskt måttliga problem med magen som gör att de inte äter som de ska.

Fast varför oroa sig när hästen ändå äter gräs ?? Den får ju i sig det den ska ha ändå. Kraftfoder är ju inget måste.

Men det er ju klart om hästen brukar få si 2 kg. kraftfoder varje dag så er det inte optimalt att hästen går utan kraftfoder 2 veckor, så 2 kg. igen etc. Det er ju absolut inte bra.
Jag instemmer dock med att hästen nog er lite stressad. Varför skulle han annars gått ner i vikt på två veckor?? Hur har hans avföring sett ut borte?
Hur er det, när du stallar in honom, att bare ge honom nån kilo hö (han har ju etit gräs under dagen ute) og kraftfoder? Eter han upp det genom natten?

Högprestrerande hästar som man ställer av kan matvägra. Inget konstigt i det. Detta brukar gå över när dom väl fått varva ned. Det är ingen panik att hästen inte äter kraftfodret nu...den har ju och äter ju gräs.

Vår hopphäst har kommit hem från en 2 veckorsvistelse hos känd hoppryttare. Jag tycker han har tappat både muskler o hull, de tycker han ser "sportig" ut. Vi fodrar på båda ställena med Krafft Grov, de höensilage och vi hö, vi har massor av gräs i hagarna, de mindre hagar o mindre utevistelse. Anyway, har honom hemma nu 1 vecka och vill absolut fodra upp, men han äter inte kraftfodret. Han har aldrig varit ett matvrak men det här känns som ett taskigt läge, han ska ju till baka om bara några dagar. Och det blir träning och tredagarsmeeting. Gräset äter han mer än gärna.....så jag låter honom vara ute så mkt som möjligt.....känns inte som att byta foder är en bra ide, han ska ju äta det igen hos ,,,,,,,,. Går sådant här över eller? Ngn ide?

Det finns något som jag personligen tycker har funkat helt fantastiskt ur alla synvinklar, som är oerhört näringsrikt, smakligt, magräddare, och är en "blöt gröt" dynavenas mash. gå in på deras hemsida o kolla. Borde funka super på en högpresterande, aningen stressad häst, som gillar blöt mat. Den ges ljummen dessutom.
Kan gå i god för den, då jag gett den till alla mina hästar, periodvis.
Är de riktigt svårfödda, har jag bara gett uppblött lusernpellets med olja. Snällt mot magen och innehåller aningen melass, och på så vis smaklig.

Jag tror knappast du kan göra speciellt mycket på bara 1 vecka. Låt hästen äta gräs i första hand om den nu hellre vill göra det. Det tar längre tid än 1 vecka att fodra upp en häst. Fundera inte på att mixtra med olika fodermedel som folk ger förslag om, det tar längre tid än 1 vecka för hästen att ställa om sig till nytt foder.

kolla gärna efter sår i munnen (inte ovanligt från nosremmen) eller tandproblem, kan minska ätlusten...

Hestekrafts müsli är den enda som min stora äter- förutom havre.
Bra hull o muskler kommer då med posten

Tack för alla svar! Han lyckades faktiskt äta upp sig lite under veckan, han vrålåt av gräset och till slut pillade han i sig av kraftfodret......nu har han åkt, ska tävla i Sundsvall t helgen och kommer sedan att vara hemma ett tag.

Jag bytte inte kraftfoder pga den korta tiden jag hade på mig och dessutom fodrar de ju med samma dit han åker, hade blivit många byten på kort tid.

De tyckte i sportstallet att han kändes väldigt fräsh när han kommit tillbaka:banana:Han fick en del tillskott för leder och muskler när han var hemma samt ett besök av hästmassören.

Nu kommer jag väl bort från tråden...men måste bara säga att jag är sjukt nervös inför Sundsvall:eek: Men har nyss fått reda på att ang kanske följer med upp som moraliskt stöd.

... jada, visst vill jag det :)
Och kommer han hem igen nu så är det väl bara att fortsätta och se till att "herr kräsen" fortsätter i fint skick ...

jag tycker det låter som han blev stressad av att vara på träning hos den här personen.. Varför skulle du skicka tillbaka honom dit han magrar och mår så dåligt att han inte vill äta som han velat förut?

Jag har träffat hästen, och den ÄR kräsen och grymt svårfödd, tillika väldigt speciell. Hemma som borta. För det mesta är den i *perfekt* hull, men då kan jag säga att hans matte är PEDANT - saknas några mm hull på rätt ställe vet hon och försöker åtgärda direkt.

I detta fallet spelar träningen / bortavistelsen som sådan inte någon, eller kanske möjligen marginell, roll.

Jag har träffat hästen, och den ÄR kräsen och grymt svårfödd, tillika väldigt speciell. Hemma som borta. För det mesta är den i *perfekt* hull, men då kan jag säga att hans matte är PEDANT - saknas några mm hull på rätt ställe vet hon och försöker åtgärda direkt.

I detta fallet spelar träningen / bortavistelsen som sådan inte någon, eller kanske möjligen marginell, roll.

Fast hon skriver ju att det var efter hästen kom hem som den magrat ur...

Den här gången ja, men det händer ibland hemma att han "lättar" också. Och vi snackar mm av hullet över ryggen, inte tvärmager.

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: arabia
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 009
Senast: Korven
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 448
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010