Kombo-avtal

Masqueradee

Trådstartare
Jag och en vän till mig håller just nu på att leta lägenhet tillsammans och vi har därför börjat diskutera hur avtalet mellan oss ska se ut, och jag är därför lite nyfiken på vad ni här har för åsikter om detta.

Vi har börjat prata lite löst om följande:
- Hyra, värme, el, internet och tv-licens splittas 50/50.
- Vi har funderat lite i krokarna kring att ha ett gemensamt konto där vi sätter in en fast summa varje månad för förbrukningsvaror så som toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och liknande. (Kan man ha ett gemensamt konto fast man inte har en relation på något sätt, eller måste en av oss stå som huvudägare?). Hur mycket bör detta vara på?
- Om vi ej kan stå på kontraktet båda två, vad för uppsägningstid den andre ska ha.

Vad tror ni vi ska ha med i kontraktet? Ska uppsägningstiden vara den samme eller kortare för den som står som inneboende? Något vi bör tänka extra på? Hemförsäkring, har båda en varsin eller omfattas vi båda av samma försäkring?

- Vi har funderat lite i krokarna kring att ha ett gemensamt konto där vi sätter in en fast summa varje månad för förbrukningsvaror så som toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och liknande. (Kan man ha ett gemensamt konto fast man inte har en relation på något sätt, eller måste en av oss stå som huvudägare?). Hur mycket bör detta vara på?

Jag vågar inte svara på några juridiska grejer, det finns det andra på forumet som kan.

Gällande det jag citerat så gör ni det krångligare än det behöver vara. Förbrukningsvaror har inga snäva bäst-före-datum, så kom fram till vad ni vill köpa gemensamt och åk tillsammans och köp ett lass och dela på summan. När det börjar ta slut så åker ni igen. Tvättmedel är lättare att ha separat tycker jag, ni kanske vill ha olika märken/lukt osv. Glöm inte bort grejer som slits ut gemensamt som tex toaborste, diskborste, glödlampor, mopp osv.

När jag bodde med en kompis delade vi på alla räkningar som gällde boendet. Som hyra, el, tv och sånt.

Tvättmedel hade vi eget och maten var också mest egen. Det blev så eftersom vi åt olika grejer, även om vi också åt från varandra och lagade mat tillsammans ibland. Toapapper och sånt turades vi om med, vi var inte strikta på nåt sätt. Ibland handlade vi tillsammans.
Nån av oss betalade förmodligen mer, jag vet inte vem, men det var inget vi brydde oss om.

Sen skaffade kompisen pojkvän som hon flyttade in till. Vi sa upp lägenheten och hon betalade hälften av hyran i två månader, för sen flyttade jag också och en annan tog över lägenheten.

Visst kan ni båda stå på kontraktet och dela konto, det är ingen skillnad på att ni är två kompisar eller ett par som delar boende. Hur ni väljer att göra är helt upp till er själva, jag hade kört på egna hygienprodukter, mat och tvättmedel.

Kolla upp, har bekanta som fick flytta från lägenheten trotts att den ena ville bo kvar därför att det var den andre som stod på kontraktet.

Hade båda stått så skulle det varit lättare, men i efterhand ville de inte rätta till eller få överflyttat utan någon i från kön skulle ha den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·
Hästmänniskan Jag måste fråga för jga har diskuterat med en bekant och vi är inte överrens. OM följande står i kontraktet hur ska man tolka det...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: Catthhh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama