Kombinera Studier med föräldrarledighet? * Nagelkosmetolog*

MaRomer

Trådstartare
Har bf 12 maj och känner att jag gärna skulle vilja gå någon disktanskurs. Men funderar redan nu på hur mycket tid man behöver lägga på det? Och framför allt hur ni har gjort? Jag hade tänkt börja en kurs till hösten isf. Och då är äldsta sonen 2½ år. Får jag ha honom på dagis mer än de 15 timmarna om jag studerar på distans+är mammaledig?

Men frågan är om de kurser jag är intresserade av ens finns på distans!

Har en dröm om nagelkosmetolog/terapeut, och att sedan vidareutbilda mig inom spa/skönhet/hälsa. Men går det ens läsa detta på distans?? Jag tar för givet att det är en hel del praktiskt som ska göras.

Sv: Kombinera Studier med föräldrarledighet? * Nagelkosmetolog*

Ska du öva att bygga hemma då? Det luktar ju väldigt skarpt och rekommenderas inte att jobba med som gravid... Hur fungerar det med amning då?
Sen vet ju inte jag om du ska amma, Det får du bestämma själv :)

Annars tycker jag att det låter som en bra tid i livet att passa på att gå en kurs :) Jag skulle nog själv behöva göra ngt nu som mammaledig istället för att bo på fb och Buke ;)

Ang längre tid på dagis har jag ingen aning...

det beror påvilken omfattning utbildningen har hurvida du får ha honom på dagis eller ej. Vad jag vet får man bekosta utbildningen du är intresserad av själv. vet att de ligger runt 15-50k.

dolce vita spa school har den på distans men den kostar därefter....

tänkvärt är att med inriktningen du är intresserad av är att kanske vara förberedd på att du måste starta eget om det inte går hyra stol hos ex frisör, så en kurs i företagsekonomi, och liknande inte är en nackdel i sådant läge.

i din sits hade jag läst ekonomikurs samtidigt som mammaledighet för att när sedan liten har barnomsorg kunna lägga fokus på det praktiska.

som du vet, talar jag av egen erfarenhet... hade jag läst nu hade det aldrig funkat med heltidsstudier. det går knappt med 1 barn och ännu mindre med två om man inte har sambo som är väldigt tillgänglig. så mitt råd är att ta inte på dig studier på helfart fören du har barnomsorg till båda.

Senast ändrad:

Det går absolut, men det är rätt tufft.

Jag pluggade heltid universitetsstudier ekonomi/juridik när jag var föräldraledig. Men du får vara beredd på att försaka mycket övrig tid. Nu började jag studera när min dotter var 6 månader, i efterhand hade det varit smartare att plugga när hon var nyfödd och bara sov ( men det kan ju inte veta på förhand ).

Jag satt på kvällarna när dottern somnat (19-20 till 23-24 ) och en stund på förmiddagen när hennes pappa var hemma.

Som student har man rätt till heltidsplats, men jag vet inte vad du har rätt till ( mer än 15 timmar ) om du är föräldraledig och studerar på heltid.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 426
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka