Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Skulle ni som hästägare tycka att det vore en fördel om en hovslagare även var utbildad inom något annat inom hästhälsa.
Exempelvis equiterapeut, hästmassör eller kanske något annat.

Några förslag på vad man kan kombinera hovslagaryrket med?

Min hovslagare är även veterinär:) Och jag ser en jätte stor fördel med det. Han har får både som hovslagare (utbildad sådan) och veterinär kunskaper som gynnar båda yrkena. Många veterinärer har inte kunskapen om hovar som en hovslagare och en hovslagare har ju givetvis inte veterinärens kunskaper om det övriga.

MVH Russin8
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Vilken kombo :) Synd att jag inte bor i Uppsala län ;)

*kl

Min hovslagare rider inte längre, men han har en dotter som rider på hög nivå i dressyr där han är väldigt engagerad. Det tycker jag är bra, eftersom han har bra koll på helheten och man kan diskutera ridning på ett bra sätt. Har ju aldrig haft några problem med min hästs hovar på så vis att de påverkat ridbarheten, men det känns som att jag skulle få bra hjälp om det blev så...
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Ja, jag vet:p Det är suveränt!

Men just det att hovslagaren på något sätt är aktiv inom någon gren ser jag som en stor fördel (min hovis är även travtränare). Då kan dom se helheten bättre.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag ser inte heller något som helst problem med att vara riktigt duktig inom flera områden. Skulle gärna se att min hovslagare hade någon mer utbildning, är ju bara positivt om man kan använda samma person till flera saker speciellt som så mycket hos hästen är beroende av varandra :)
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Jag ser inte heller något som helst problem med att vara riktigt duktig inom flera områden. Skulle gärna se att min hovslagare hade någon mer utbildning, är ju bara positivt om man kan använda samma person till flera saker speciellt som så mycket hos hästen är beroende av varandra :)

Javisst, tex så hänger bakdelen ihop med framdelen, huvudet med halsen och alla hovarna är beroende av benen. Frågan är ju hur många olika utbildningar man kan behöva för att fatta det?

En hovslagare har ju redan kunskapen om hela hästen och förståelsen för den. Det vore ju VÄLDIGT KONSTIGT, om en hovslagare bara såg en HOV, när han eller hon såg en häst?! Utan att liksom förstå, att den HOVEN hänger ihop med någonting MER!

Och det skulle dom då behöva kompletterande utbildning för att förstå?!
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Och det skulle dom då behöva kompletterande utbildning för att förstå?!
Tror inte att någon menade sådant man fattar med rent sunt förnuft..

Nu vet jag inte hur ingående hovslagare får studera hela rörelseapparaten men jag skulle i alla fall behöva läsa på mer för att veta exakt hur alla muskelgrupper samverkar med varandra, exakt vart alla muskelfästen sitter, vilken muskel som gör vad, lära mig känna om si-leden är i sitt rätta läge eller om hästen är skev där, kunna se på en häst hur den rör sig och avgöra om det kanske finns en spänning i musklerna, en låsning i någon led eller en hovställning som påverkar rörelsemönstret.

Med tanke på de ingående utbildningar som kiropraktorer etc går igenom så kan jag tänka mig att man på hovslagarutbildningen visserligen får en ingående utbildning i hästens rörelseapparat men inte lär sig allt som finns att veta. Annars skulle ju alla vara mångsysslare.
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Är du så dum så du tror att det var så jag menade så ser jag ingen anledning till att försöka förklara för dig. Ger mig mer att gå och diskutera med en vägg.

Ottilia: Precis så, jag vet inte heller hur eller vad man lär sig på hovslagarutbildningar. Däremot tycker jag att jag läser mer ofta än sällan att det är svårt att härleda exempelvis hältor utan att ta ut X antal personer. Har en och samma person flera utbildningar och större bredd i sin kunskap så minskar ju det antal personer man måste kontakta och borde ju rent logiskt också göra det lättare för just den personen att utesluta vissa orsaker i ett tidigt skede :)
 
Sv: Kombinera hovslagaryrket med annan utbildning inom häst.

Ja, en mindre person att kontakta, plus att denna då kan och förstår två delar som samverkar och påverkar hästens välmående.. win-win
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 332
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 294
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp