Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

För en sådan är finmaskigt nät ypperligt, men inte med munkorg också.
Där har vi ngt som kan stressa den.

Din beskrivning av hästen som smal var inte en mager häst. depåerna går innan det gått så långt.
Hästen måste bli tunn o sen inte ha en statisk foderstat, utan följa det dagliga arbetet. Glykogenlagren ska fyllas på för det den presterat. varken mer eller mindre.

Även mkt motion gör hästen mindre hungrig, just för att cellerna då börjar att fungera.
En rund överlinje är allt som oftast fett.

titta på hopp o FT-hästarna nu under EM o se skillnad på vad som är fett o vad som är en frisk topptränad häst.

Du kanske missförstod mig, jag skulle ALDRIG :eek:använda munkorg och nät tillsammans! Med nät äter hon ett tag sen går hon iväg och gör annat :) eftersom hon har lärt sig att det faktiskt aldrig tar slut i nätet numera. Alltså äter hon mindre, fodrar man utan nät äter hon tills allt är slut i rasande takt.

Jag förstår vad du menar, och nej hon var inte mager men väldigt smal/tunn, och det berodde på sjukdom, jag vet inte ärligt talat om jag skulle tycka det vore rätt att banta ner henne till mager/otroligt tunn för att bli av med depåerna helt och hållet :confused:. Det skulle betyda att jag skulle få ta bort allt vad hö heter och bara ge halm, vilket hon inte vill äta om hon absolut inte måste utan hellre går hungrig då samt proteiner och mineraler m.m. på sidan av. Detta trots fin ätbar halm. Dessutom finns inga garantier för att EMS´n faktiskt stabiliserar sig m man gör som du säger även om man nog får ett bättre utgångsläge.

Jag förstår grejen med cellerna att dom hålls igång av motion men att aptiten skulle minska? Inget jag har märkt av här i alla fall, men det kanske kan ha att göra med hennes mage och huvud?:confused:

Jo jag vet, jag ser hopp och fälttävlandshästar, har vänner som tävlar ft och jag önskar min såg ut som deras i hullet men icke....:banghead:
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

*kl*

Min ponny kan utan problem äta med munkorg och med slowfeedingnät.
Jag vill hellre ha min ponny i flock i en stor hage med fri tillgång men med munkorg och hönät än att ha den i liten hage med små portioner av hö utgivna, då jag tror att de mår bättre av det.

Där ser man :) en motpol bland alla usch/fy/nej sägare. Skönt!
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Där ser man :) en motpol bland alla usch/fy/nej sägare. Skönt!

Tack! :o

*kl*
Min ponny hade inga problem med ätandet ändå. Och stod inte mycket längre vid maten än vad hon gjorde innan. Stressen man såg hos henne när hon stod i mindre hage med högiva var ingen höjdare. I mindre hage rör de sig knappt och att då bara motionera 1 h om dan räcker inte. Jag vill ha mina i stor hage (5 ha) året om för att få naturlig motion utöver min motion av hästen. Eller grusar ni upp så stora hagar? För att inte tala om den sociala biten för hästen, att vara i flock, istället för att gå ensam eller möjligtvis två i liten hage. Hellre munkorg och hönät än isolerad och orörlig.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Någon som använder betesbegränsare på sin häst även under vintern och kanske i kombination med nätat foder? Tänkt stora maskor på nätet i såfall rundbal, stora maskor mest för att hålla inne fodret så att det inte far ut så mycket på marken.

En häst ska fodras upp och äter långsamt, och en ska bantas.

Så någon som prövat kombinera begränsare med nät?

Ni som är för betesbegränsare men mot kombination av nät läs mitt inlägg igen. Var nog inte tydlig nog, fel av mej men det blir lätt missförstånd på nätet.

Det är STORA maskor det rör sej om inte SMHN nät, mer lastmodell typ decemiter stora maskor. Det borde hålla inne fodret lite mer än utan och med betesbegränsare på borde inte vara något problem med att få tag på mat ur sånna. Så ni kan vara lugn, jag svälter inte mina hästar, inte tänkt använda begränsare dygnet runt på heller endast ute i hagen. Hoppas det blev tydligare nu. Sen om man inte gillar begränsare i sig är en helt annan fråga som ni får ta upp i annan tråd.

Tack för mej, stor styrkekram till alla det här med hästar är inte lätt.:)
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Hej!

VI hade stora maskor på nät där jag stog innan. En av hästarna blev tokfet och åkte på begränsare. Funkade superbra på hösten men på vintern frös hästens andedräkt och gjorde hela betesreduceraren till nån slags isvägg. Han hindrades ju effektivt från att äta, men munkorgen åkte av illa kvickt så snart vi såg det.

Jag hade inte haft betesreducerare vintertid.

/Lavinia
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Hej!

VI hade stora maskor på nät där jag stog innan. En av hästarna blev tokfet och åkte på begränsare. Funkade superbra på hösten men på vintern frös hästens andedräkt och gjorde hela betesreduceraren till nån slags isvägg. Han hindrades ju effektivt från att äta, men munkorgen åkte av illa kvickt så snart vi såg det.

Jag hade inte haft betesreducerare vintertid.

/Lavinia

:bow::bow::bow:
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

På en EMS häst bör man inte ha en statisk foderstat. rider du lika mkt vara dag? Behov- förbrukning.
en häst som blivit fet ökar antalet fettceller o ansamlar därmed lättare fett.
Bra halm o proteinfoder är mer lämpligt då hästar sällan äter halm som hö- tills hästen gått ner.
Utomlands ingår halm i kosten, men här är det sängkläder o ngt som man inte räknar med.
Sedan är det en ständig avvägning av hur mkt mat den ska ha dagligen. Den kommer dock inte att ha samma aptit iom att kroppen fungerar som den ska o då blir den även piggare- frisk. Den kommer då även att kunna äta mer= hästen är då inte längre "lättfödd".

Magsåret behöver inte komma av endast få fodringar, utan yttre faktorer.
Den behöver inte äta ständigt, utan LITE o ofta. Att inte rida på tom mage är viktigt.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

okej, nu förstår jag hur du menar :)

Men jag tänker att en frisk häst kan gå tex på ett naturbete utan att bli farligt fet och sätta depåer. Enligt ditt resonemang då så skulle den enbart vara frisk under mycket kontrollerande foder så som foderstat, motion osv. Eller fattar jag fel? Skulle det vara bestående att få bort depåerna? Vad är det som säger att den inte kommer sätta depåer igen om den går på bete som vilken annan häst som helst? *klurar* :confused:

Att rida på tom mage är en omöjlighet här kan jag lova!

Annars köper jag din tanke om halm och protein och mineraler vid sidan av men skulle ändå vilja fodra med hö till viss del men utan den konstanta stressen det innebär för henne att det lixom tar slut då...vid begränsad fri tilllgång äter hon ju mycket mindre, lugnare och som du säger, lite men ofta men har i gengäld ett par kilo för mycket i hull.....

Ang magsåret fick hon det när hon fick smärtstillande, och eftersom hon inte visade dom "vanliga tecknen" på magsår utan blev aggressiv och visade smärta ökade vetten dosen då vi trodde att smärtlindringen inte räckte. Det blev sen katastrof kan man nog säga.....:crazy:
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Men jag tänker att en frisk häst kan gå tex på ett naturbete utan att bli farligt fet och sätta depåer. Enligt ditt resonemang då så skulle den enbart vara frisk under mycket kontrollerande foder så som foderstat, motion osv. Eller fattar jag fel? Skulle det vara bestående att få bort depåerna? Vad är det som säger att den inte kommer sätta depåer igen om den går på bete som vilken annan häst som helst? *klurar*
I o m att den har bildat NYA o fler fettceller så försvinner de inte, så även om du fått bort depåerna så kommer de lätt tillbaka. Därav jobbet med att hela tiden ha koll.
De kan komma på en dag om hästen ätit mkt sockerbete en solig dag o du inte rider.

Om den har depåer... sålänge hästen tränas ordentligt är det ingen större fara förutom att du har en lättfödd konstant hungrig häst.

Vanlig sommarfetma brukar vara lätt att få bort, men gör man inte det kan det lätt bli depåbildning o du har fått EMS.
hästar kan ha tillfällig IR o det hänger ihop med depåerna/ det onda fettet.. Bort med depåer- ingen IR.

Förjäkligt att medicinen gav magsår.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Har du koll på hästens magnesiumintag?

Här är ett klipp från en tråd där spaderÄss skrivit;

För IR-hästar är magnesium ett speciellt viktigt mineral eftersom studier visar att magnesiumbrist förvärrar IR. För dessa hästar bör Ca:Mg-kvoten inte överstiga 2 och riktvärdet är 1,5, dvs. det värde man bör sträva efter.

Jag har lyckats hålla min hästs depåer i schack mha extra magnesium.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Just nu går hon med betesbegränsare på bete så helt säker kan jag inte vara just nu, men det borde funka med dom mineralerna jag har. Min häst är inte IR dock :)

Axel- ja då tänker vi/vet lika om det hela :)
Och ja magsåret hade vi gärna klarat oss utan, för trots att det är läkt nu så spökar det i damens huvud i mellanåt känns det som....
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Min häst är inte IR heller men det hjälper absolut med extra magnesium på honom ändå.

Går din häst med begränsaren dygnet runt? I så fall kommer hon väl inte åt att slicka på saltstenen?
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag ger visserligen mina hästar extra salt ihop med mineralerna för att de ska få i sig tillräckligt med jod men jag ser ofta att de står och slickar på saltstenen så de borde få i sig salt även med reducerare på.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Min kan utan problem få i sig salt med sin betesbegränsare :)
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Här är ett annat inlägg av spaderÄss om magnesium och fettdepåer;

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15753512&postcount=4

"Vad som också påverkar fettdepåer är magnesiumhalten i fodret eller snarare hur mycket magnesium hästen tar upp. För en häst med fettdepåer bör foderstaten innehålla minst 50% mer magnesium än minimibehovet och dessutom bör kalcium:magnesium-kvoten ligga på ca. 1,5."
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

jag kollade magnesiumet nu i mina mineraler (har bytt sort)och insåg till min stora förvåning att det var i princip obefintligt! :eek: Så jag antar att jag borde ge tillskott av det nu då?.....
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Tack för tips:)
Tror att jag har hört talas om det, men har förträngt det...
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Och med tanke på hur en genomsnittlig höanalys brukar se ut innebär det att man så gott som alltid måste ge magnesiumtillskott. Särskilt om man dessutom ger lusern och/eller betfiber som båda är kalciumrika.

12 g får mina hästar för att kvoten skall bli rätt!

NB! 12 g rent magnesium, inte 12 g magnesiumtillskott....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp