Kombinationer

Bison

Trådstartare
är det så att höjden är 10 cm lägre i kombinationerna? Har fått för mig det.
Det var så länge sen som jag tävlade och jag var för nervös för att märka ngn skillnad :p

Sv: Kombinationer

Det beror väl lite på vilken nivå du pratar om. Kommer du upp och tävlar högra klasser på större tävlingar har jag aldrig varit med om det.

Men på vissa av de lokala vi varit på så har kombinationen varit något lägre, iaf insprånget.

Nej, det finns inga sådana regler. Men ofta, i synnerhet i lätta klasser, är ett av hindren lite lägre. Alltså är inte alla sprången i kombinationen maxade.

Är helt och hållet upp till varje banbyggare. De flesta banbyggare som bygger lite lägre klasser väljer oftast att ha insprånget lite lägre än den utsatta höjden, mest för att det ska vara mer inbjudande för både häst och ryttare. I de lägre klasserna är det ju ganska så vanligt att ekipage får "kalleanka språng", och då underlättar det kanske lite om insprånget är lägre så att det inte vållar allt för mycket problem.

Banbyggaren kan lägga in andra svårigheter i kombination med själva kombinationen. En svår linje innan tex, då får oftast hindret det utslag han/hon vill komma åt utan att maxa upp kombinationen.

Tror att fler och fler väljer att bygga mer tekniskt istället för att maxa alla hinder.

tack för alla svar,och som sagt så har jag ju inte märkt ngn skillnad men jag var tvungen att kolla iaf ;)

Det beror på, jag tycker att det har varit så i vissa klasser jag varit med i. LB på lokal nivå tex då brukar det vara lite lägre, beror ju också såklart på banbyggaren som även kan maxa hindrena istället. Så det är lite som spelar in!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka