Kombinationer i LB

GoldSkipper

Trådstartare
Hejsan.. Har lite frågor angående LB (för ponny).
Är det i LB som kombinationerna kommer in? Och i så fall, hur brukar anridningen vara? Brukar hindren vara maxade? Tacksam för svar :bow:

Sv: Kombinationer i LB

Som jag har förstått det så är det från LB som det är kombinationer..jag har inte hoppat det i lägre klasser. Höjd och anridning varierar nog väldigt mkt beroende på banbyggare o sånt!

Oftast brukar de va räcke-räcke eller räcke-stigsprång. Jag har aldrig varit med om att de har varit maxade hinder i kombinationen, brukar alltid vara de som är lägst..

Jag har bara varit med om att kombinationerna har varit väldigt låga.
I vår debut var det räcke räcke, och det är det vanligaste som jag sett, men annars har det varit räcke stigsprång.

Jag har upplevt både maxat och ickemaxat. Oftast har det varit räcke-stigsprång men även parallell.

Det var visserligen några år sedan jag tävlade ponny. Då kom alltid kombinationerna tidigast i Lb, nu med storhäst finns de ofta i Lc. Vet inte om det gäller olika regler för häst och ponny.

Men ett tips är att inte oroa sig särskilt mycket för kombinationerna, kommer man bara bra in kommer man också bra ut, även om det är maxat eller ej. Min ponny hade inte tränat särskilt mycket kombinationer när vi gick upp till Lb men hon löste det varje gång. Hästen hade aldrig hoppat kombination innnan vi gjorde det på tävling (eftersom jag inte visst att de kom redan i Lc) men det var inga problem. Jag tror oron satt mest i mitt huvud...

2-kombinationer kommer in i Lätt B. Det är helt olika, kan vara både räcke-räcke, räcke-stigsprång och räcke-paralell. Har aldrig varit med om en oxer som förstahinder i Lätt B. Ibland är de maxade och ibland inte, beror på vad för slags banbyggare det är. Har aldrig varit med om att de ligger på "taskiga" vägar, oftast ligger de på rakt spår med relativt lång anridning. (3-kombinationerna kommer in först i Lätt A)

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka