Kombinationer i 1m?

LitenIsa

Trådstartare
Hej på er alla!
Jag har funderat lite på det här med kombinationer i 1m klasser? Det får ju finnas, men hur vanligt är det? Har själv inte stött på det ännu och är alltid lite nervös för att det ska finnas med ;)

Har ni stött på det? Eller är det "ovanligt"?

/Isa

Sv: Kombinationer i 1m?

LitenIsa skrev:
Hej på er alla!
Jag har funderat lite på det här med kombinationer i 1m klasser? Det får ju finnas, men hur vanligt är det? Har själv inte stött på det ännu och är alltid lite nervös för att det ska finnas med ;)

/Isa

Här i Skåne skulle jag nog säga att det finns kombinationer i 90% av 1m klasserna fast ofta väldigt väldigt snälla, oftast 2 räcke med 2 galoppsprång där inhoppe sällan är över 85-90 cm. Jag tycker det är väldigt bra att det finns kombinationer med tidigt, speciellt för unghästarna som då lär sig att kombinationer är naturligt och enkelt (iaf i början)!

ia_ skrev:
Här i Skåne skulle jag nog säga att det finns kombinationer i 90% av 1m klasserna fast ofta väldigt väldigt snälla, oftast 2 räcke med 2 galoppsprång där inhoppe sällan är över 85-90 cm. Jag tycker det är väldigt bra att det finns kombinationer med tidigt, speciellt för unghästarna som då lär sig att kombinationer är naturligt och enkelt (iaf i början)!

Okej. Olika beroende vart man tävlar då. Här i småland har jag inte stött på det ännu. Kanske blir till helgen då. Vore ju rätt bra så jag kommer över kombinationsrädslan. Funkar super på träningar, men min häst är lite schitzofren så han är en helt annan häst på tävlingsbanan då även den mest simpla bom kan innehålla hästätande maskar ;)

kombinationer brukar finnas i nästan alla 1m jag har varit på (i Stockholmstrakten alltså!)

Brukar/har inte funnits med på någon av de 1m klasser jag ridit lokalt i år, möjligtvis på en..(Örebro Län)

Jag var väl ute på ca 10 1-meterstävlingar i Småland i våras... i 9av dem var det kombination...

Pållen har haft väldiga problem med det förr på träning o har inte tävlats innan så jag var också jättespänd innan tävlingarna började...

Men som någon annan skrev så var de väldigt, väldisgt snälla! låga och oftast bara räcke-räcke med två galoppsprång. Har inte varit något problem med det...

(Bortsett från när pollen i en 110kombination (debut i 110) kom in perfekt, tog ett kort galoppsprång, skulle ta ett till (det skulle vara två galoppsprång där...), men pållen hoppade av...... Men fixade det felfritt :)

har sett det i kanske 2 1m under alla år jag tävlat. är inte vanligt där jag tävlar iaf. mellersta sverige

Lite kul att det är många som har varit med om kombinationer i 1m. Har som sagt var själv inte träffat på det men de kommer säkert snart då.

Tack för svaren.

På en tävling av fem i år har det varit komination i 1m. Den var låg och med två räcken. Inte så vanligt häromkring!

/C

Nu har jag inte tävlat så mycket iår men av 4 tävlingar i 1m har det varit kombination i 1 av dom. Det var i Örebro län.
Det var räcke 1 galoppsprång räcke.
Det verkar som om det i mellansverige här ikring inte är så många kombinationer i 1m, jag tycker det är synd, för det är ju kul.

LitenIsa skrev:
Hej på er alla!

/Isa

Som Ia skrev. Här i Skåne är det vanligt. Tror bara vi varit på en tävling där det inte var kombination. Däremot är det inte lika vanligt med kombination i fas 2. (där vi tävlat)
Fast vi tycker det är bra eftersom unghästarna behöver träna tidigt att tänka..

Här beror det sig lite på vilken banbyggare det är. (Vi har inte så många...) Men oftast är det kombinaton med, dock snälla räcke-räcke kombinationer med ett språng emellan. Jag tycker det är bra, i Deb flt får det ju vara med så då är det kul om man fått hoppa det innan (med tex unghästar)

Jag har sett kombinationer i en hel del 1 meters-klasser, men alltid räcke-räcke.

Är det någon som vet om det ens får vara andra hindertyper i kombinationer på den höjden?

Det har funnits kombination med i många 1meters klasser som jag ridit i år. (i skåne). Oftast med ett galoppsprång, antingen räcke-räcke, oxer-räcke, eller räcke-oxer.

*Svar till alla*
Tack för era svar. Kan meddela att det var ingen kombination med i lördags så ännu har jag inte sett det i en 1m klass. Men pållen var duktig, fick bara ett stopp (brukar vägra ut oss eftersom han är så tittig och ser spöken överallt).

/Isa

Jag har aldrig varit med om att det varit det.
Inte sedan TR förbjöd det.
Personligen tycker jag det är beklämmande om en banbyggare struntar i TR! :eek:

Ehh va?
Det FÅR finnas kombination i 1m :idea: . Och från och med LB för ponny (tror jag det är). Vad du har läst för regler det har jag ingen aning om ;)

kopparberg skrev:
Jag har aldrig varit med om att det varit det.
Inte sedan TR förbjöd det.
Personligen tycker jag det är beklämmande om en banbyggare struntar i TR! :eek:

Nya regler :)
numera uppmuntrar förbundet banbyggarna att ta med enkla kombinationer så tidigt som möjlligt (tidigast i 1.00m för häst) för utbildnings skull!

Senast ändrad:

det får väl inte vara oxer i kombination förren i 1.20 hoppning!?! eller har jag helt fel.

cissan skrev:
det får väl inte vara oxer i kombination förren i 1.20 hoppning!?! eller har jag helt fel.

vet inte exakt när det får förekomma oxer ( parallell) och har inte TR här nu. men i enkla kombinationer är det ändå stigsprång som används.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 089
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve