Kom undan med blotta förskräckelsen!!!!

ghost

Trådstartare
I dag när jag var på banan hände en läskig grej som fick mig att tänka över vad man egentligen gör när utrustningen börjar bli dålig...

Hästen i fråga har inte varit på banan på tre månader så hon var minst sagt taggad. När vi kommit 500 meter i bakvarv sitter jag helt plötsligt men EN töm i handen!!!! :eek: :eek: :eek: Den andra bara släppte, jag har haft tanken att kassera dessa tömmar då kröken är alldeles för vek men det har liksom inte blivit av. Men kröken var ingen krök när jag fick stopp på hästen!

Som tur var hann hon inte riktigt fatta vad som hände innan jag fick ner henne på en volt och kunde hoppa ur och få iordning på alltihop.

I bland kommer man undan med blotta förskräckelsen, men det kanske behövs sånt också för att man ska inse att när första tanken kommer på att grejerna börjar bli dåliga är det dags att kassera!

Förhoppningsvis lär jag mig något av detta till nästa gång jag tycker att något börjar närma sig bäst före-datum.

Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om jag hade haft den andra snurriga hästen. :crazy:

/// ghost

Att ha tömmar(och bett) som håller är viktigast av allt.När jag jobbade på banan hände det ofta att man skulle värma åt amatörer.Jag kollade alltid tömmarnade hade,och fick ett antal ggr byta...

Lines-som bara blir fegare med åren.

Tja, när vi var inne och skulle träna min ponny inför kriteriet (-02) så hände en liknande grej för en amatörkille som var inna där med sin häst. Fast han hade glömt spänna fast tömmen på ena sidan... :eek: :eek:

Själv kollar jag nog tretton gånger så att jag kommit ihåg att spänna fast alla remmar innan jag sätter mig i vagnen. :p
// ameo, som alltid varit feg när det gäller körning - ÄVEN md shettisar... :eek: :o

En gång värmde jag en häst som pullade som en galning,när jag kom in såg jag att jag bara hängt dit ena tömmen....... :bump:
DEt var v65 på Solvalla,talar inte om vilken häst det var :o

Kunde gått riktigt fint........... :angel: :eek:

Grejen är att om han slutat pulla hade ju tömmen förmodl.lossnat,den var ju fasthakad men inte knäppt :cool:

Det är åtminstone första gången och jag har tränat och tävlat i 27 år. :eek:

Fortsätt dubbelkolla, för man vet aldrig när olyckan är framme. :crazy:

/// ghost

Sv: Re: Kom undan med blotta förskräckelsen!!!!

har oxå råkat ut för detta. jag skulle tävla mitt russ och vi hade lite brottom. min far satte fast tömmarna men fick inte riktigt fast den så att den satt i hålet(om ni fattar) och när starten gått och min ponny galopperade, jag skulle ta ut henne ur fältet och ta ner henne. då släppte den bara. tack och lov var det vänstertömmen så jag kunde ta ut henne till kanten. hade de varit höger kunde de gått illa.

Sv: Kom undan med blotta förskräckelsen!!!!

Det proffs jag jobbade åt ett tag skulle köra ett jobb åt en amatör, han körde och när han kom in i stallet tyckte han att de kanske måste hitta ett annat bett för hästen hade knppt gått att styra eller bromsa, vid närmare undersökning visade det sig att amatören hade spänt fast tömmen i grimman...

Sånt gör mig rätt förbannad, att strunta i att byta en töm man vet är dålig är inte bara att riskera sin häst och ditt eget liv, du riskerar även andras liv.
//Linda som råkat ut för många amatörer som vill ha körhjälp och selat ut hästen med grejor från andra världskriget typ.....

Anledningen till att jag skrev tråden var just att folk skulle tänka sig för med utrustningen.
Jag har fortfarande inte köpt några ersättningstömmar så det är väl bara en tidsfråga innan man kommer till banan utan tömmar. :o Det finns vissa nackdelar med att ha 5 uppsättningar selar till 2 hästar. :)
Men ska jag vara ärlig så har jag sett lite halvkass utrustning i proffs-stallen också...

Om jag kör åt andra (vilket jag också gör i bland) så tycker jag att det är lite mitt eget ansvar också att kolla över att grejorna sitter rätt och att de inte passerat bäst före-datum för länge sedan.

/// ghost

För några år sedan jobbade jag en period i sadelmakeriet på Jägers och vi var förundrade över vilket skit som kom in för lagning. Både från proffsen och amatörerna. Att man vågar köra med sådana skitgrejer rent ut sagt. När man lagar och lagar och till sist finns det inget läder att sy i lapparna i. Selar som kom in på lagning som sett sin storhetstid före kriget, typ. Slitna, torra och omoderna, tunga prylar.

:angel: jag är jätteduktig,jag... :p nämen allvarligt..jag brukar regelbundet kolla igenom arbetsdonen. tävlingsgrejer plockas isär o kollas inför varje start, samt smörjning i regel..fast man får ju inte smörja som den där galningen som hade smört in tömmarna så när kusken skulle få stopp på hästen ramlade han baklänges ur sulken.. :D sånt sitter inlärt i ryggen(samt en del i bakdelen)och ändå var olyckan framme en gång. Men det var inte selen eller något på häststackarn, det var fotstödet på sulken, poff rätt av bara :cool: och hästen fick tas ur löp skrittandes..det var en rätt het herre efter ...Trolljahn..!!..och det är nog 1:a samt sista gången den herrn har skrittat på en bana :D :D :D
fick en gång lära mig att det ska vara såhär, inget är starkare än dess svagaste punkt och man kör på safety i största möjliga mån när man handskas med hästar, allt annat kan sluta i sorg och bedrövelse. Så kolla donen ordentligt- ingen vill väl att det ska hända olyckor? och kolla förallttivärlden att sulken är 100% !!

För mängder av år sedan fick jag lämna ín min sele på lagning just på Jägers sadelmakeri, uppkäkskroken gick tvärt av när vi skulle käka på ponnytravaren. (Tung ponny?)
Det måste ha varit i slutet på 80-talet eller så, nu när jag räknar år. :o

/// ghost

Sadelmakaren här berättade att hon ofta ser folk köra med tömmar med dåliga sömmar. Hon sa att anledningen oftast var att de använder ekol-olja, vilket "löser upp" sömmarna.

Kollar de inte sin utrustning?

ååååhuuu...ekololja är fullständigt galet att smörja med, fräter sönder sömmarna och tjoff går dom sönder, ujuj. Tvättar med grönsåpa och smörjer med letherbalm, finfina grejer. fick det tipset av en vacker flicka som gick sadelmakarutb. i Tärnsjö.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 519
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka