Koltabletter till häst

ankic

Trådstartare
Funderar på att ge koltabletter till kusen då hans mage verkligen är kass just nu. Han har alltid dålig mage under vintern men nu rinner det ordentligt. Men hur många tabletter ger man och hur ofta??
Han får jäst och a-fil varje dag, har nu plockat bort krafftfodret. Han är pigg och glad,äter bra, men som sagt rinner det avföringsvatten efter han har bajsat( bajset är mycket lösare än vanligt, men dock inte diaree)

Sv: Koltabletter till häst

Kol ger man vid misstänkta förgiftningar så det lär nog inte göra så stor nytta i det här fallet.
Titta istället på hur de hygieniska värdena är på fodret och hur era utfodringsrutiner är. Det är troligare att problemet ligger där än i någon form av förgiftning.

Hur ser hagen ut - går hästarna och gnager på gräsrötterna (= får i sig sand)?
Vattenkvalitet?
Typ av strö i boxen? Får hästen i sig tillräckligt med fibrer?
Grovfodrets kvalitet?
Är hästen avmaskad?

Jag hade en häst med just dessa bekymmer. Kom två vintrar i rad och var verkligen inget kul. Bajsvatten rann längs bakbenen och långa istappar i svansen... Pratade med vet och han föreslog att ge probiotika (goda magbakterier), vilket jag gjorde men det hjälpte inte. När jag bytte stall försvann problemen och kom inte tillbaka igen. Måste varit nåt i miljön i det stallet, tex höt som gjorde det.
Har träffat hästägare som gett Cheval tarmrens (loppfrö) till sin häst med detta problem, vilket hjälpte.
Koltabletter tror jag, liksom Masse, inte på. Kol ger man vid en akut förgiftning för att det ska binda toxinet och detta är sannolikt inte ett sådant fall.

Kolpasta kan man iaf ge till häst för att stoppa upp lösare mage. Jag har själv gett det med samråd från två olika kliniker till min maghäst som är utredd väldigt grundligt. Det binder vätska och kan hjälpa framöver. Till min häst gav jag max 1 tub om dagen/delat på två. Den som går att köpa på GG säger väl 2 sprutor/dag men då det kan stoppa upp för mkt vågade jag aldrig ge så mkt.

I kombination med kol tillsatte jag även probiotika typ Proequo. Men som ovanstående skrivit så gäller det ju att försöka ta reda på orsaken, vilket kan vara lättare sagt än gjort. Min häst har en kronisk inflammation med bl a förekomst av bacillus i tarmen. Han är känslig för melass och stärkelse också men med rätt foderstat håller sig magen bra. Han behöver också extra b-vitamin för att hålla sig bra.

Eftersom han är en maghäst så går han på uträknad foderstat, har inte gjort några foderbyten nu. Detta har varit i ca 3-4 dagar, och kan inte komma på orsaken. Han brukar hållas i schack med a-filet och bakjästen men nu hjälper inte det.
Han är utredd för några år sedan eftersom magen alltid blir kass under vinterhalvåret. Mer hö kan jag tyvärr inte ge då han är av den lättfödda rasen. Vet. hittade inget naturligt fel.
Har eller ger nu krafft pluss för att tillgodo se proteinbehovet då vi har ett hö med låga värden på den punkten. Men det är ca 2 månader sedan jag började med . Så undrar om problemet ligger i ngn form av stress, svårt att veta men rutinerna är de samma som de alltid varit. Får kanske prova att byta hage och se om det blir bättre ,Men ger det först någon dag för att se om det ändå är krafft fodret som är orsaken. Tog bort det i går.

Man kan ge hästen medicinsktkol. Finns att köpa på Apoteket. Kol binder vatten så han kommer garanterat att bli bättre. vad du måste veta är att du med kol tar bort symtomen (lös i magen) men du löser inte annledningen till varför hästen är dålig i magen.

Min häst fick 30st tabletter utblandat med vatten och pellets. 10 först sen vänta i tre timmar sen 10st till och så vidare. Han blev bra så länge jag gav honom kolet. Slutade jag var han kass på 12 timmar igen. Min häst väger 540kg kanske kan va bra att ta med i beräkningen.

Ge aldrig kol i mer än tre dagar!!!! blir hästen inte bättre kontakta veterinären.

Kommer just från stallet, det blev en lång dag. Jag tog in honom vid halv 3 för att spola honom ren. När jag släppte in honom i boxen så ville han inte ha höet. Kolik tänkte jag direkt. Så jag gick ut med honom . Han bajsade och var pigg, ´men när jag släppte in honom i boxen igen så la han sig ner och ville absolut inte äta hö. Så ut igen och gick, gav honom parafinolja och ut igen . Han bajsade och traskade på. Men väl inne igen så vägrade han äta. Och det är verkligen inte han, han äter allt. Magen verkar fungera. Nu är han trött efter 4 timmars promenad men äter fortfarande inte. Tittade honom i munnen men kunde inte se ngt som såg konstigt ut .
Vi har en veterinär som kommer ut i morgon , men ska jag fortsätta att ge honom olja ?

Kan vara gaskolik orsakat av mögel i någon del av fodert el halmen, magsår, colit etc etc. Ja´g skulle nog boka tid på en större bra klinik och göra en utredning på hästen. När är den avmaskad och med vilket preparat, tänker på bandmask? Vet kan ta ett blodprov och skicka för analys till England så vet du säkert.

Annars skulle jag ta bort allt kraftfoder, ge Pro Equo, 2 kartonger samt 3 dl loppfrön/dag i en vecka. Om den går på gräs nu, kan det vara ide att byta hage så att den inte äter gammalt fruset gräs. Alt köpa en munkorg och se om det hjälper.

Min häst har två ggr varit i Helsingborg på utredning, kan endast äta torrt hö, betfor, vetekli, olja och Krafft groov 125 el sport vid tävling, inget spannmål.

Blir sämre av att gå i gammal gräshage och rota i rötter/sand odyl än av att gå i ren sandpaddock.

Har medicinerats en månad för kolit och magsår under tiden han åt hösilage ev mkt bra kvalite, men han tål inte att äta det.

Lycka till! Är aldrig roligt med "maghästar"...

Fick han att äta hösilage i går kväll, men han ratar torrhöet och betforn. Han har druckit bra och magen fungerar bra. Diareen är borta ( bajset är lösare än normalt men han har ju fått några liter olja ) Men det har inte runnit ngt. När han kom in igår så åt han sin betfor och hann äta höet någon minut innan det hände . Kan hästar vägra äta något som dom blivit dåliga av? Kopplar dom ihop sådant?Och vägra äta det igen?
Var ut och ledde honom vid 5 i morse och så fick han komma in och äta lite hösilage. Har nu släppt ut honom i rasthage, vågar inte ha honom i sin om det finns ngt där som gör honom sjuk.
Vi har inget gräs här uppe, och vidare bra special djurvård finns inte .
Om det skulle vara något i munnen skulle han då äta hösilaget och bara bojkotta torrhöet?

Har provat att ge från olika balar, och han äter inget.Tar bara mulen och rör om lite i det. Tycker inte att det luktar dåligt, lite dammit är det. Men det är av samma leverans som han har ätit av de sista veckorna.

En av våra hästar fick kolik för ett tag sedan. Det tog flera dagar innan han fick tillbaka matlusten efter det och började äta ordentligt. Pratade med en veterinär om det och hon förklarade det som att hela systemet stängs av i magen och det kan ta ett tag innan det kommer igång igen.

Bakjäst har ju diskuterats i andra trådar, det kanske kan hjälpa till att stabilisera magen?

Dammigt är inte acceptabelt, oavsett om det är mycket eller lite. Tyder på att det inte är fräscht.

Har provat att ge från olika balar, och han äter inget.Tar bara mulen och rör om lite i det. Tycker inte att det luktar dåligt, lite dammit är det. Men det är av samma leverans som han har ätit av de sista veckorna.

Som jag skrev innan så är det troliga och vanligaste orsaken foderhygienen, d v s höet är inte bra.
Det går inte att avgöra med blotta ögat eller näsan för den delen om ett foder är bra eller inte. Det behövs analys för det, även för de hygieniska värdena. Ett bra foder dammar inte, så är det bara. Att han ätit av det innan utan problem kan tyda på att kvalitén blivit sämre under de här veckorna. Fast början på tråden var väl att han hade problem med magen eller? Dålig hygienisk kvalité på foder kan uppstå redan på fältet och ända fram till utfodringen så exakt vad som gör/ har gjort det är svårt att säga.

Som jag skrev innan så är det troliga och vanligaste orsaken foderhygienen, d v s höet är inte bra.
Det går inte att avgöra med blotta ögat eller näsan för den delen om ett foder är bra eller inte. Det behövs analys för det, även för de hygieniska värdena. Ett bra foder dammar inte, så är det bara. Att han ätit av det innan utan problem kan tyda på att kvalitén blivit sämre under de här veckorna. Fast början på tråden var väl att han hade problem med magen eller? Dålig hygienisk kvalité på foder kan uppstå redan på fältet och ända fram till utfodringen så exakt vad som gör/ har gjort det är svårt att säga.

Det är väl en sanning med modifikation..Att höet dammar kan man se och
mögel kan man se och lukta sig till... Inte i alla fall kanske, men i bra många. Då behövs ingen hygienisk analys för att säga att det inte ät tjänligt som föda.

Den näringsmässiga analysen MÅSTE ju däremot skickas in till ett lab för att få, ett grönt och fint hö som luktar gott behöver inte vara bra ändå pga dåliga näringsvärden.

Det funkar faktiskt på mer än misstänkta förgiftningar. Suger upp bakterier och stabiliserar en mage. Jag lyckades bota två hundar med koltabletter. De hade haft diarré från och till i flera månader. Annars tycker jag att en ordentlig utredning är bättre. Hittar man inget där kan man ta till andra metoder.

Sock, bakjäst kan fungera alldeles utmärkt till att stabilisera en taskig kista.

Varför skulle du inte kunna ge hö för att han är av den lättfödda typen?

Ok, såg att du skrivit MER hö. Läser taskigt idag. Mitt råd är att du hittar ett hö med andra värden så du kan ösa på. Min maghäst blev inte helt bra förrän jag dels reglerat värdet i höet och dels gett mycket mer.

Här uppe är det jätte svårt att få tag i torrhö. Jag ska försöka hitta någon som kanske har fjolårshö kvar så att jag kan öka på mängden. Och halm är bara att glömma, omöjligt att få tag i.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 466
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 164
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Hej, Har en Grand Danois som är snart 8mån. Han åt Royal Canin när vi hämtade honom hos uppfödaren men eftersom jag inte tyckte han...
Svar
14
· Visningar
2 132
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka