Kolonilott

Modig_Korn

Trådstartare
Huset jag bott i sedan 11år tillbaka är sålt och med den givetvis trädgården. Lägenheten jag bor i har ingen möjlighet till egna blomlådor utanför fönstren och jag kom på det här med kolonilotter! Vuxenpoängen skramlade till rejält :p Har kollat upp att det finns 3 olika koloniområden i området (bara hittat hemsidan till den ena ännu så länge). Priserna på hemsidan verkade inte så farligt som jag hade gissat på vid första tanken.

Men så undrar jag väl hur mycket en kolonilott brukar kosta? Det stod på hemsidan att det var en ingångskostnad och sen en årskostnad, båda till överkomligt pris. Överlåtandet av kolonistuga däremot skulle vara något man själv fick ta itu med, med den förra ägaren. När jag tänker mig en kolonilott tänker jag mig över huvud taget ingen stuga? (Har alla lotter stuga? För/nackdelar med stuga?).

Vad är rimligt att gå med på när det kommer till regler inom koloniföreningen? Tänker typ som krav :cautious: på att hålla ogräs borta och liknande.

Sv: Kolonilott

Om jag förstått saken rätt så finns det kolonilotter som är med hus och odlingslotter som är utan hus. Kolonilotter köper man på typ hemnet som en liten stuga och sen antar jag att årsavgift osv tillkommer. Odlingslotter hyr man och betalar en årsavgift, eller - så funkar det iaf här i Malmö. Här kostar en kolonilott några hundra tusen och en odlingslott kostar några hundralappar om året :)

Jag köpte min koloni förra sommaren å jag är sååå lycklig!! Älskar verkligen mitt lilla paradis :)

I mitt område har vi både odlingslotter och kolonier - dvs både med och utan hus. De med hus kostar naturligvis mer än bara en odlingslott.

Beroende på område, popularitet och om det finns indragen el osv så kan priserna dra iväg. I mitt område har vi ingen el men många har satt in solceller (vilket även jag kommer att göra). Sedan betalar vi ett arrende varje år. I mitt område har man precis höjt till 2050kr/år... Kontraktet är skrivet på 5år och sedan är det omförhandling etc - ofta så arrenderar en koloniförening mark från en kommun eller liknande. Alla föreningar har olika regler så det är bra att läsa in sig på reglerna innan du bestämmer dig för köp. Exempelvis får vi inte dra in el i vårt område (förutom solceller), stugorna får inte vara större än 13kvm + x kvm tillbyggnad (kommer inte ihåg exakt just nu), man får inte bo permanent och häck/träd etc får inte vara för höga.

Vi har 10arbetstimmar vi behöver göra - det finns 2-3 "städdagar" per år, men man får räkna av tid om man exempelvis har en häck och klipper den. I vissa föreningar kan man även betala kontant för att slippa vara med och städa.

Om du ska ha lott eller stuga kan bara du bestämma själv - det beror lite på VAD du vill använda kolonin till. Själv är jag bara intresserad av att ha stuga, för jag vill ha möjlighet att sitta under tak om det regnar, eller sova över en natt el två om jag känner för det.

Ett måste iaf om du har stuga på kolonin är att den är försäkrad - i vår förening var man iaf tvungen att visa upp försäkringsbevis vid förnyat avtal.

Så min årskostnad för stugan är lån + 2050kr + min försäkring.. Helt klart värt varenda öre för mig :D

Och jag har motsatsen, en odlingslott på 200 kvm som man inte får bygga hus på. Den betalar jag 600 kr om året för.
De har en obligatorisk arbetsdag om året (4-5 timmar) och vill att man håller efter ogräs hyfsat mycket, särskilt mot grannarnas kanter till.

Det bästa är väl, såkart, att ta kontakt med de ställen som finns för jag tror det kan va rätt olika vilka regler och kostnader som finns.

Jag och min mamma har en kolonilott med stuga och det är nog det bästa köp vi gjort! Specielt för nån som jag som bor i lägenhet och känner sig lite instängd i stan så är det så skönt att få komma ut och arbeta i trädgården.

På vårat koloniområde så är det mest lotter med stugor men det finns också några odlingslotter. Personligen skulle jag aldrig vilja ha bara en odlingslott, mest för att jag inte är så intresserad av att odla.. Har man en lott med stuga så är ju lotten såklart större och man har större möjlighet att leka trädgårdsarkitekt vilket är det som jag älskar :D Med stuga har man ju också möjlighet att "bo" där.

Så här ser det ut hos oss. Jag måste se till och ta nya bilder, det har hänt mycket nu :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka