Kölnäs Camillo till mitt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filur
  • Startdatum Startdatum
F

Filur

Har ett shettis sto efter Jolly Roger of Marshwood och ue. Kärlingehults Lorion. Hon brukar få 6:or och 7:or på ben därför vill jag ha en hingst med bra ben kan Camillo vara något för mitt sto?

Tacksam för svar, MVH Cilla

Tyvärr fungerar ju inte avel alltid på det sättet. Till exempel har Jolly Roger själv fått 10:or på sina extremiteter men det betyder ju inte att hans avkommor får det, som du själv skriver brukar ju ditt sto få 6:or eller 7:or på benen.

Men Camillo "brukar" ju få 8:or på benen (och 9:a en gång enligt webstamboken) så han kan ju vara lämplig om det är han du vill betäcka med för övrigt.

Nej, jag vet att det inte alltid är de bästa generna som slår igenom. Men jag tänkte som så att om man väljer en hingst med bra ben är det större chans att fölet får bra ben, eller?

Mitt sto är mycket fin att titta på med ett mycket vackert och feminint huvud. Hon har ett härligt temprament, kan stå helt still när man pysslar med henne och när sedan min dotter rider henne finns det hur mycket motor som helst och hon blir aldrig trött. Det är benen som inte är perfekta hon är lite stel pch "stapplig" på bakbenen, detta syns mindre då hon är beriden då hon får bakbenen mer under sig och rör sig mer elastiskt (tycker jag). Är det dumt att ta föl på ett sådant sto? Benen är ju viktiga menar jag.

Så hingsten jag vill ha ska ha bra ben, gärna över en meter i mankhöjd och fux. Någon som har något förslag på annan lämplig hingst än Camillo?

Det är inte lätt det här med att välja hingst...

Ja det är ju upp till dig om du vill betäcka henne eller inte. JAG skulle inte göra det om hon fått 6:or på benen men det beror självklart på hur hon ser ut/rör sig i övrigt. Det finns så mycket bra shettisar så i såfall skulle jag köpa en korrekt istället men det är jag. Jag förstår också att man kan vilja betäcka sitt sto för att ha något kvar efter henne, men det är ju som sagt något man får väga in.

Fuxhingstar finns det i överflöd! Vart bor du/hur långt kan du tänka dig att åka. Lite lättare att ge tips då.

På bedömningsprotokollen så står det oftast att hon är gracil och bredspårig bak men välbenad från sidan. Hur allvarligt är det? Som tur är så måste jag inte betäcka henne vi köpte henne inte till avel och jag har fler ston att betäcka om jag får för mig att jag vill ha ett föl, det är bara det att jag har den erfarenheten att ston blir mognare och lugnare efter att de fått föl, så känner jag det iallafall.

Bor i Väster götland, så hingsten får gärna bo här eller närliggande landskap.

Tack för att du försöker hjälpa!! Jag uppskattar det.

Tänkte bara tillägga de övriga resultat hon oftast fått
Typ:8
Huvud, hals, bål, kors:8
Ben:6-7
Skritt:7
Trav:8
så hon får ju ändå 37-38p totalt alltid.

Då är hon i alla fall i klass I oftast. :)

Kolla på SSS hemsida: www.shetlandsponny.com/sss och klicka på Stuterier/uppfödare. Där finns många av Sveriges uppfödare med uppdelade efter län. Kanske är lättare att kolla där, endel har ju egna hemsidor också.

Att hon är välbenad från sidan är ju bra men bredspårighet kan vara svårt att avla bort och är riktigt tråkigt att få. Har en vän som har ett kanonfint sto som fick 41 poäng som ettåring och när hon var två började hon bredda (precis som sin mamma) och hamnade på 35-36 poäng. Jättetråkigt men det behöver ju inte bli så.

Vad har du för shettisar mer? *nyfiken*

Har ett sto som är svartskäck efter Äppelbo Triton och Nords Barbie ue.Botvid. Har inte shettisar till avel egentligen utan som ridhästar till mina barn. Skäcken köpte jag när hon var nio månader och skulle ha som sällskap till den första shettisen sedan skulle jag sälja båda hästarna när barnen vuxit ur dem trodde jag...

Nu har tösen fått en B-ponny och jag skulle aldrig drömma om att sälja shettisarna de är ju mina "nallar". Skäcken är tre nu och är både körd och påbörjad inridning utan protester. Hennes temprament är guld värt, en ponny som hon växer inte på träd, henne säljer jag aldrig!!!
Har aldrig ställt ut henne eftersom det inte är mitt intresse (den första shettisen är det uppfödaren som visat)men nu när hon är tre ska jag försöka åka på några utställningar och premiera henne och ev. åka på treårstest eftersom jag tycker att hon har en bra hoppteknik då vi löshoppar henne, skulle vara kul att höra vad de sk. proffsen har att säga. Hon är en perfekt ridponny då hon är stor, samarbetsvillig och har bra steg (enligt mig som inte är proffs)hoppas bara hon inte växer över är ca:103 nu. Gjorde en "rallar mätning" när hon var ett då skulle hon bli ca:106.
Jag gillar att skryta om min lilla skäck, märks det :o
Till hennes nackdel är att hon har ett stort och fult huvud men med ärliga snälla ögon...

Vad har du för shettisar *också nyfiken*

Jag gillar också svartskäckar :love: Har två stycken, en unghingst som jag importerat från Danmark med dansk hästamning e. Stjernens Opus u. Eldientje van de Pinkster (visserligen holländare men dansk-ägd :)) och min gamla valack Emil som är 26 år. Se bilden <--

Sen har vi två svarta ston, ett e. Jolly Roger of Marshwood u. Witch van Bunswaard och en e. Oberon v St Volmoed. Samt ett ettårigt fuxfärgat stoföl efter Kanteborgs Sprite (u. JR-stoet) och två halvblod. :)

Hittade du någon hingst som "passade".

Kul att du ska visa lite i år, vilka utställningar hade du tänkt att åka på?

Det lutar nog åt Camillo iallafall OM jag ska betäcka.
Har inte kommit så långt i planeringen att jag bestämt vilka utställningar jag ska åka på, men till Nossebro ska jag iallafall.
Var inne på din hemsida vilka fina skäckar :love: Ska du försöka få hingsten godkänd? Han var verkligen fint tecknad, lite lik Jikas superstar (som jag tycker är den finaste shettis hingsten).

Det lutar nog åt Camillo iallafall OM jag ska betäcka.
Har inte kommit så långt i planeringen att jag bestämt vilka utställningar jag ska åka på, men till Nossebro ska jag iallafall.
Var inne på din hemsida vilka fina skäckar :love: Ska du försöka få hingsten godkänd? Han var verkligen fint tecknad, lite lik Jikas superstar (som jag tycker är den finaste godkända shettis hingsten).

Jo jag hade väl planerat att visa honom om han har nån chans... men det är inte alls säkert att han gör men det vore kul om det kom in lite nya skäckar. :)

Jag undrar om hon bara bredda när du är i väg med henne visar henna då alltså för tyvärr är det så att vissa blir spända när de åker iväg och kan då bredda pga av nervositet(spända) har själv ett sto som kan sllå över i kotorna när hon är i väg på utställning och det beror på att hon spänner sig. Jag tycker är stoet rättställd i övrigt så är det ingen fara. Har ett sto hemma som är gracil i benen(tyvärr) men helt rättställd hon har fått 2 avkommor och båda är bättre än sin mor den ena har fått som sämst 39 poäng och hiongsten som nu är 2 fick 38 poäng som åring. och då har jag betäckt henne med 2 olika pappor men de har haft grova ben båda 2 :rofl:

Jag är själv jätte dålig på att bedöma hästar och deras för och nackdelar i utställningssammanhang. Fattar ärligt talat inte exakt vad som menas med att de breddar eller är gracila. Tycker ibland att det finns andra shettisar som breddar mer än vad mitt sto gör men de får inga anmärkninga, så därför tror jag inte att jag fattat vad som menas. :)
Du får gärna ge en förklaring om du vill, jag vore tacksam! Kan inte alla utställningstermer då jag inte hållit på med det så mycket.

För övrigt tycker jag att mitt sto blir en helt annan häst med en ryttare på ryggen, hon blir mjukare och får ihop benen mer. De senaste två åren har hon dessutom grovnat på benen en hel del, så jag tycker att hon ser bättre ut nu.

Det var kul att höra att du fått så fina avkommor trots ej helt perfekta ben :) då kanske det finns hopp för mig oxå!

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 434
Senast: Lyxzen
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka