Kollektivstall - Regler

A

Annika_38

*Vad har ni för regler i era stall?

*Hur gör ni om någon inte följer reglerna?

*Hur får ni det att fungera på ett bra sätt?

*Vad är det som INTE fungerar?

Sv: Kollektivstall - Regler

Stallägaren har en regel. Håll sams och lägg dig inter i vad andra gör med sin häst.

Om någon inte följer reglerna, dvs släcker och låser efter sig alt lägger sig i så springer en del till stallägaren och andra försöker prata med den som har felat, beroende på vem som har blivit drabbad.

Det funkar inte alltid på ett bra sätt. Är man ett gott gäng kan man dela på utsläpp, fodringar osv, men då krävs det att alla vill vara med och är lika intresserade. Vi delar ofta upp oss i smågrupper i vårat stall som hjälper varandra.

Gewmensamma utsläpp, en del ska ha 7 olika täcxken som hänger överallt i hela stallet samt har jobbiga hästar. Hästar som går i olika hagar. Jag har t ex fått ställa mina i egen hage eftersom jag vill ge mkt mat ute i hagen, medans andra inte vill lägga ut mat av en eller annan anledning. Och för att andras hästar sparkar och jagar i hagen. Och för att de andra inte vill diska vattenkar. Ocvh för att jag hellre har brodd än fläkskador.
Vidare funkar inte fodertider enl mig, att de ibland får kvällsmat kl 18 och ibland 24, det är väl stort spann. Att folk glömmer låsa sadelkammaren, det försvinner foder och ibland utrustning, det sopas inter, mockas dåligt och lånas saker utan att fråga. Plus att vi har en tjej som älskar att spela ut folk mot varandra och starta intriger...

Hos oss fungerar det rätt bra...

Vi har en del regler gällande rutiner och fodringar.

till ex. Vi fodrar frukost mellan kl 06.00-08.00. släpper ut hästarna efter att alla ätit upp. Altså alla skall få äta i lugn och ro innan det blir rörelse i stallet

Fri tillgång på hösilage ute

Intag sker mellan 17.00-19.00 beroende på väder, vind. Ev ges också ett eftermiddagsmål med kraftfoder för dem som behöver, de andra får lite äpplen/morötter. Nattnings + sista målet kvällsmat ges inte före 20.00.

Lite flex på tiderna måste det få finnas, annars skulle vi inte få i hop det.

Allt foder skall vara färdigt dagen innan, kvälls hö i märkt ikea-påse, och kraft foder i märkta hinkar. Det skall vara förberett och enkelt för den som kommer till stallet och skall fodra.

Foderstaterna skall hållas aktuella. Så att Om mot förmodan något hänt, som gör att fodret inte är i ordningstallt. så att någon häst inte får fel mat.

Vi har också en outalad regel som säger att man håller koll på även varandras hästar, medelar varandra om något känns fel. Den tillämpas särskilt om ägaren har hästfri dag. (hästfri dag ger vi varandra ibland när det behövs, det kan givetvis också handla om att nån är sjuk. Alla värden på normal temp, puls osv finns uppskrivet i en stallbok. Där skriver vi också andra typer av medelanden.

Andra "vanliga" stallregler:

Att man mockar och ställer i ordning sitt foder..
Att man sopar och plockar undan efter sig.
Att man inte skriker eller härjar i stallet.
Att man inte lämnar uppbundna hästar i stallgången
Att man kollar alla boxdörrar när man släcker för natten eller lämnar stallet.
Att man inte lånar andras saker utan att man vet att det är OK.
Att man förvarar täcken och prylar på hänvisad plats. Det ska inte ligga prylar och täcken över allt!
Att man sköter sina ut/insläpp samt fodringar.

Detta och lite till ( jag minns inte allt som står där) sitter utpräntat på en skyllt i stallet. Alla sköter sitt och rutinerna flyter på bra. det är ingen som missköter sin del i kollektivet eller sin häst...

Hos oss fungerar det som sagt bra. Jag har inget att gnälla på alla sköter sitt. Men om det mot förmodan skulle komma en inhyrning som inte delade vår uppfattning om rutiner och regler. Om något alvarligt missköter sin del av kollektivet eller sin häst så får man be dem att flytta. Det funkar inte med sånt i ett kollektivstall.

Det krävs också tror jag en bra stallvärd även i ett kollektiv stall. Någon som har lite mer ansvar och mer att säga till om än övriga.. "hönsgården fungerar inte utan en tupp".

KL

Polly_Mulle: Låter som ett rörigt stall.

Atoxa: Hos oss kommer det att se ungefär likadant ut.
Och det du skrev om den outtalade regeln är för mig,
och även alla andra hästägare självklar (hoppas jag).

*Vad har ni för regler i era stall? vi harj ust inge klara regler så! inge skitsnack, alltid hälsa på alla som kommer, alltd hjälpas åt, är man där samtidgt som den som har fodringen hjälper man till osv, rätt simpla regler.
Max tre saker per ut/insläpp av med innte täcke på med yttertäcke och på me benskydd tex.

*Hur gör ni om någon inte följer reglerna?Brukar ta upp det direkt med personne i fråga, fungerar de inte får man ta ett möte om de! fortfarande ingen förbättring så är vår stallägare inte helt främande till att vräka folk!

*Hur får ni det att fungera på ett bra sätt? som ovan! just nu är vi ett kanon gäng och de är inga problem emd nånting!

*Vad är det som INTE fungerar? ingeting just nu :banana: nu kommer de dock in 4a nya men hoppas på att de rullar på lika bra endå!

Gewmensamma utsläpp, en del ska ha 7 olika täcxken som hänger överallt i hela stallet samt har jobbiga hästar. Hästar som går i olika hagar. Jag har t ex fått ställa mina i egen hage eftersom jag vill ge mkt mat ute i hagen, medans andra inte vill lägga ut mat av en eller annan anledning. Och för att andras hästar sparkar och jagar i hagen. Och för att de andra inte vill diska vattenkar. Ocvh för att jag hellre har brodd än fläkskador.
Vidare funkar inte fodertider enl mig, att de ibland får kvällsmat kl 18 och ibland 24, det är väl stort spann. Att folk glömmer låsa sadelkammaren, det försvinner foder och ibland utrustning, det sopas inter, mockas dåligt och lånas saker utan att fråga. Plus att vi har en tjej som älskar att spela ut folk mot varandra och starta intriger...

å fu de där lät inge vidare alls :crazy: hos oss hade inte dessa personer varit kvar längre

vi har fasta tider nu på sommarhalvåret utstläpp 6-7 insläpp 18-19 kvällsmat 19.30-20

vinterhalvår frukost 6-7 utsläpp 8-9 lunch 12 insläpp 15-16 och kvällsmat 21-22 de funkar kanon bra!

Det är mkt som är självklart tycker man ... Men tyvärr anser inte alla hästfolk samma saker... Finns ju folk som inte sopar efter sig, skiter i att mocka ett par dagar. Eller som lämnar hästen uppbunden i stallet för att gå in och äta..

Stod i ett stall förut där folk inte slog ett extra öga på någon annans häst.
Om någon var sjuk eller inte kunde komma så mockades det och i ordningstallde foder, men ingen tittade på hästen. man tittade i och för sig inte på sina egna heller för den delen.. Skador upptäcktes ofta av mig då ingen sett något... Samma gällde foder.. Jag vet inte hur många gånger jag visade mögel och bråkade om att kasera hösilagebalar.:crazy:

I vårt stall har dom en stor regel: Var och en sköter sitt och skiter i dom andra för det finns massvis av sätt att sköta hästar.

Om nån glömt mocka ridhuset/ridbanan eller släcka eller fylla på vatten flera gånger så skrivs det upp på tavlan att det är glömt.

Vi har dock inga otrevliga miner eller kommentarer på vår tavla utan det är alltid trevligt att se på den. :)

Regler och regler, vi har delat gemensamt ansvar över olika ansvarsområden. I övrigt är vi väldigt sams, och skulle dispyter uppstå så hjälps man gemensamt åt att lösa dem. Vi har fått ålagda olika ansvarsområden, som vi ska sköta.

Då pratar vi med den personen, antingen en som är väl förtrogen med denna eller så diskuterar vi gemensamt med den personen.

Vi pratar och diskuterar om allt, och det är majoritetsbeslut som gäller. Alla får säga sin meningen om saker och ting, sen röstar vi helt enkelt och därefter är det det beslut som gäller.

Fn funkar allt, men vi skulle önska att det fanns mera pengar så vi fick göra flera saker med stallet.

Jag tror att ingen är felfri, alla gör vi fel. Men ett kollektivt stall vill nog till att alla har en lik artad inställning till fodring.
Det blir ju genast mer problem om alla skall ha sina hästar olika utfodrade.
Försök att hitta en gemensam nämnare i stallet och försök att ut arbeta ett utfodrings system som tillfreds ställer i allafall alla lite grann. Uppoffringar kan alla göra lite grann.

Att hålla rent i stallet.....är också en fråga om olika inställningar till vad som är rent, ifrån extremt till dom som inget ser.

Själv tror jag att bästa harmonin i ett kollektivt stall är en utbred ålders gräns, där det finns barn tom pensionär. Och då gärna blandat killar, gubbar, tjejer, damer osv.

Men framför allt så bygger det på respekt för varandra.

Anser ni att det är majoritetsbeslut om något när man står i ett kollektivstall?

Vad har ni för regler i era stall?
Enkla Grundregler som fodrings tider och ut och insläpps tider. samt hur man håller snyggt och städar runtikring sig.

står i 3/4 inackorderings stall, så det är inget kollektiv stall utom til 1/3 där vi delar på insläpp vardagar samt morgon, ut , lunch och insläpp helger. allar har max 2 turer var i veckan. Utöver detta så är det stallägaren sätter reglerna och är den som bestämmer utifrån helhetsbilden, och att saker och ting skall vara bra för alla så långt det bara är möjligt. därför finns det många lösningar på problem. hagar och flockar kan bytas om så behövs, det finns lösningar på det mesta med lite vettig kommunikation.

Tar upp det med stallägaren som bestämmer, så löser hon det.

*Hur får ni det att fungera på ett bra sätt
genom att följa de grundläggande reglerna och visa hänsyn till andra. Alltid trevligt och bra atmosfär bland uppstallade inackorderingar!

*Vad är det som INTE fungerar?[/ Inget - vi har det lugnt och skönt!

Har stått i kollektiv och kommer inte göra det igen pga samma anledningar som gör att frågorna ställs och problemen förklaras av folk här i tråden. För att ett kollektiv skall fungera krävs att det finns förutbestämda regler som följs och ngn verkligt hästkunnigt överhuvud som har sista ordet och inte är en av de andra inackorderade. = då blir det ej längre ett rent kollektiv : )

Senast ändrad:

Anser ni att det är majoritetsbeslut om något när man står i ett kollektivstall?

Beror på beslutet, men i de flesta fall anser jag att majoriteten måste få besluta även om det inte alltid är bekvämt för mig så får jag ändå rätta mig efter det.

Tar ingen ställning i frågan men kommer med en "kugg" fråga som svar på din kommentar:

Om man flyttar in i ett kollektiv och blir presenterad med vissa grundläggande regler och rutiner som gäller. dvs grundläggande viktiga såna, som är avgörande för ens beslut huruvida detta är ett stall som passar en själv och ens häst och hästhållning.

och man sen flyttar dit, och sen ändras dessa regler, beroende på individer som står i stallet, sociala grupperingar, och allmänna åsikter, för att vissa är i majoritet?

är det funktionellt och bidrar till ett bra stall då?

kollektiv handlar ju ofta om sociala relationer mellan människor. dvs det finns mycket sociala aspekter, grupperingar som formas utifrån gemensamma attityder, värderingar, personliga preferenser och annat. skall reglerna då styras av vilka som är i majoritet? Hur går det då för de som flyttat in baserat på vissa viktiga grund kriteria som gjort att de valt att stalla in sig där?

tilläggsfråga:
om man , som du säger att "svaret beror på beslutet det gäller" . Vem bestämmer då när beslutet skall gälla i fråga om majorites beslut, och när det INTE skall gälla som majoritets beslut?

ordet är fritt - lämnar över : )

Senast ändrad:

Där har vi en fråga att fundera på!
Min uppfattning är att den som stått i stallet längst (och därmed varit med och format reglerna) bör ha lite mer att säga till om när det blir dispyter med nyinflyttade i majoritet.
Problemet kommer väl vanligast när nyinflyttade får med fler hästägare på deras idéer.
Mitt förslag är att ha vissa grundregler som aldrig får ändras!
Övriga ändringar bör vara väl förankrade i hästvärlden i övrigt och inte bara påhittade av nån halvamatör. Tro mig det finns konstiga idéer därute.

Grundläggande rutiner finns oftast på papper, om de inte finns så skulle jag nog akta mig för att flytta dit.;)

För mig handlar ju inte beslut om bekvämlighet för mig personligen, utan för att det ska funka för hästarna. Skulle beslut tas som verkligen strider mot hästarnas väl och ve, då skulle jag riva upp himmel och jord annars inte.

Vi har ju oftast vid omröstningar enats om tex 2 olika alternativ att rösta om, de som får mest röster är det som kommer att gälla. Skulle ett sådant beslut visa sig strida mot hästarna väl och ve, måste det ändras omedelbart vilket gör att vi i regel kallar till extra möte på stående fot.

Tar ingen ställning i frågan men kommer med en "kugg" fråga som svar på din kommentar:

Om man flyttar in i ett kollektiv och blir presenterad med vissa grundläggande regler och rutiner som gäller. dvs grundläggande viktiga såna, som är avgörande för ens beslut huruvida detta är ett stall som passar en själv och ens häst och hästhållning.

och man sen flyttar dit, och sen ändras dessa regler, beroende på individer som står i stallet, sociala grupperingar, och allmänna åsikter, för att vissa är i majoritet?

är det funktionellt och bidrar till ett bra stall då?

kollektiv handlar ju ofta om sociala relationer mellan människor. dvs det finns mycket sociala aspekter, grupperingar som formas utifrån gemensamma attityder, värderingar, personliga preferenser och annat. skall reglerna då styras av vilka som är i majoritet? Hur går det då för de som flyttat in baserat på vissa viktiga grund kriteria som gjort att de valt att stalla in sig där?

tilläggsfråga:
om man , som du säger att "svaret beror på beslutet det gäller" . Vem bestämmer då när beslutet skall gälla i fråga om majorites beslut, och när det INTE skall gälla som majoritets beslut?

ordet är fritt - lämnar över : )

Just det du beskriver tycker jag kan vara skitjobbigt. När man ska hitta ett stall så letar man ju efter ett som stämmer överrens med ens egna värderingar och att stallrutinerna passar en själv.

Jag vill hellre stå i ett inackorderingsstall där det finns en enda "tupp" i hönsgården.

Jag har hästen i ett sådant stall nu. Dvs stallägaren har bestämt från början hur hon vill ha det i sitt stall och vi andra (endast två inackorderingar) rättar oss efter det. :)

Detta passar mig utmärkt. Jag visste från början förutsättningarna och hade inte behövt acceptera om jag inte gillat det.

Däremot är vår stallägare ingen omöjlig person utan om det är något speciellt så kan man alltid prata om det och kanske komma fram till något annat som passar alla.

Jag står inte längre i kollektivstall (tyvärr - jag trivdes bra:)), men jag svarar ändå.

Som de flesta andra; Grundläggande saker som tider för in- och utsläpp, fodringar osv, samt att man håller rent och snyggt omkring sig, som att sopa och plocka undan efter sig. Sedan finns det outtalade regler som att man kollar varandras hästar, kanske borstar av en lerig häst som ska ha täcke nästa morgon, rättar till ett täcke som hamnat snett och liknande, samt hjälper varandra med mockning o sådant om man skulle få förhinder.

Vi kallar till stallmöte och diskuterar saken med personen i fråga.

Först och främst har vi en någorlunda likadan syn på hästhållning och man lägger sig inte i vad någon annan gör med sin häst, sålänge det inte är skadligt såklart! Vi talar med varandra och ser till så att alla får sin vilja fram så långt som möjligt.

Ibland blir det ju tyvärr schismer mellan hästägarna, men de kan förhoppningsvis lösa den konflikten själva, utan inblandning från övriga. Vi hade tyvärr en hästägare som inte tog något ansvar - hon glömde insläpp (som tur var kom en annan hästägare vid 22-tiden, som glömt någonting i stallet och som kunde ta in hästarna), kom aldrig på stallmöten, betalade inte tillbaka för hö som hon lånat, med mycket mera, så då tog vi andra hästägare ett gemensamt beslut att be henne flytta.

En annan sak som är lite synd är att det är svårt att få någonting gjort - det finns inte tillräckligt med pengar, det är svårt att passa ihop tider till sk "fixardagar" och att mycket helt enkelt skjuts på framtiden. Nu står jag inackorderad och stallägarens sambo älskar att fixa med stallet; sätter upp hyllor, fixar staket och bygger och snickrar så vi får ibland be honom att gå iväg - det finns helt enkelt inget mer att snickra på:p! Men jag saknar friheten och gemenskapen i kollektivstallet, alla hade sina grejer och ingen behövde lägga sig i det man gjorde, eller hur man gjorde det, men samtidigt så var man som en liten familj, vi var i varierande åldrar - allt från 60 till 16 år och man hade alltid någon att prata och diskutera med.

Jag vill hellre stå i ett inackorderingsstall där det finns en enda "tupp" i hönsgården.

Och då är det ju så bra att det faktiskt finns olika möjligheter, jag kommer från ett sådant stall som dessvärre inte hade en tupp som man kunnat tro utan flera faktiskt.:rofl::rofl:
Det skapade duktiga konflikter, speciellt som ett par av tupparna egentligen inte ens visste vad de pratade om.:smirk:
Det var synd, eftersom i övrigt var det väldigt trevligt där och våra hästar bodde där i över 10 år.

Och då är det ju så bra att det faktiskt finns olika möjligheter, jag kommer från ett sådant stall som dessvärre inte hade en tupp som man kunnat tro utan flera faktiskt.:rofl::rofl:
Det skapade duktiga konflikter, speciellt som ett par av tupparna egentligen inte ens visste vad de pratade om.:smirk:
Det var synd, eftersom i övrigt var det väldigt trevligt där och våra hästar bodde där i över 10 år.

Nej usch vad jobbigt! Man kan ju säga så här också: " Ju fler kockar, desto sämre soppa" :D

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 445
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar