kollateralligamentet

Dilli_Blue

Trådstartare
Nu skulle jag behöva hjälp av "bukes veterinärer" (jag ha pratat med o fått detta förklarat för mig men jag fattar o minns inte va veterinären sa)

Så, på ren svenska vad betyder detta??

Ultraljud (HN) hovled kollateralligament hf: laterala kollateralligamentet ngt oskarp utlinjering och ngt varierande echotäthet. Mediala tydlig förändring med förtjockning och mycket oskarp periferi och oregelbunden nedsatt echotäthet visar på desmit. Föreligger även mjukdelsansvällning perifiert ligamentet.

Ultraljudsdiagnos: desmit mediala kollateralligamentet hovled.

D: LJ7121-Kollateralligamentskada i falangled 3 (hovled)

Ultraljud kollateralligament: HF: Fortfarande ses en tydlig skada på mediala kollateralligamentet som är förtjockat drygt 0,9 cm2 stort ca dock oskarp begränsning vilket försvårar mätningen oregelbunden nedsatt ekotäthet ses i hela den proximala delen av ligamentet. Även laterala kollateralligamentet har kvarstående något ojämn ekotäthet proximalt men detta synes förbättrat jämfört med föregående undersökning. I området för infästningen av mediala kollateralligamentet dorsomedialt på kronbenet ses en oskarp osteofytär benpålgagring.

Ultraljud: Båda mediala och laterala kollateralligamenten till hovleden är oförändrade jmf med föregående undersökning. Inga tecken på reakutisering kan ses.

HOPPAS nån ha tid att läsa. Detta är från hans journal

Tack på förhand

Sv: kollateralligamentet

Hästen har förändringar på de kollaterala ligamenten i hovleden. Alltså de liggamenten som ligger på yttersidan (laterala) och innersidan (mediala), de är med till att stabilisere leden och förhindra att den förflyttar sig för mycket i sidled.

Echotäthet: är ett mått på hur den ser ut på ultraljud/röntgen (anger graden av "vithet"

Desmit= inflammation i ett ligament.

Osteofytär benpålagring: en nybildning af ben i närheten av leden.

Jag har samma vet som du och det är bara att ringa och sätta upp sig på en telefontid så ringer han upp en. Annars kan man skicka ett mejl så svarar han på det. Förstår att du är förvirrad för t o m jag som har läst MÅNGA vet protokoll blir det av det här protokollet.
Det är så här att på den här kliniken så läses resultaten av utav en dator. Den jämför tidigare fynd med nuvarande status. Det här med "vithet" anger att en inflammation pågår b t w. Min häst - som har varit på den här kliniken, hos denna vetten - 4 gånger - har en ligamentskada i ländryggen. Först var det sagt att det skulle ta ett år att läka, sen ett halvår och sen blev det "läkt" efter tre månader. Det var bara det att så fort hästen började röra sig så blev ligamentet påverkat igen och efter mycket om och men så ändrades planen för honom till ett - ett och halvt år istället, för igång fullt ut igen. I hans fall så MÅSTE han gå nu, men med måtta såklart. Ligament tar en evig tid att läka när man får en skada där tyvärr. Samtidigt så kan man inte vila ihjäl hästen heller (efter ett tag) för då blir ligamentet kort och stumt istället och så får man problem p g a DET. Så hur man en vänder sig har man rumpan bak...
Att din häst har fått en pålagring p g a det här är inte onormalt. Det är ofta som inflammationer orsakar sånt här dessvärre. Min åkte också på en pålagring i leden som satt under det inflammerade ligamentet. Först så trodde jag att det var pålagringen som gjorde att det var så svårt att få igång honom igen - för det var det - men sen visade det sig att det var ligamentskadan som behövde mer tid. Ibland kan det vara svårt att veta vad som kommer först, hönan eller ägget...
Hur länge har din häst varit skadad, hur lång tid gick det emellan de två undersökningarna och vad sa vetten om framtiden?

Detta är bara delar ur hans journal. Det va inte jag som va med honom hos denna kliniken.

Hästen är född 2007.
Han var halt på ett framben vid ett bp i okt 2010. (minns inte vilket....)
Vid nytt veterinärbesök i jan 2011 gjorde de "fraktionerat bp" som resulterade; halv grad lågt hf, markering lågt vf + högt hf + högt vb.
Denna veterinären trode att detta mkt väl kunde bero på att han va så stor, obalans o valpighet. Hästen skulle fortsätta ridas o stärkas.

Detta va innan han kom till denna kliniken vars journalen kommer ifrån.

I april 2011 blev han halt o behandlades för hovledsinflammation bf.

I maj 2011 va han på denna klinilen vars journalen kommer ifrån o då;
BP högt+lågt vf ua. Lågt hf öm vid böjning o markering ef bp.

Behandling: Vila i sjukhage med skrittmotion för hand till åb om 4 v för nytt ultraljud.

1 juni 2011 åb. Halv grad hf initialt. Lågt vf 0 grader, fortfarande initial hälta hf. Lågt hf ändrar ej hältan. Hästen är ej böjöm idag. Högt hf ändrar ej.

Behandling: Stötvågsbehandling bf mediala sidoligament på hovled.

23 juni 2011. Ultraljud; Båda mediala och laterala kollateralligamenten till hovleden är oförändrade jmf med föregående undersökning. Inga tecken på reakutisering kan ses.

Behandling: Stötvågsbehandling med. kollaterallig. BF hovled.

13 juli 2011. Behandling: Stötvågsbehandling med. hovledsligamenten BF.

Oj vad långt. Hoppas du fatttar något av de. Han har alltså vilat o bara gått i hage sen mars 2011.

Senast ändrad:

Jag förstår allt du skrev utom det här med "reakutisering". Vad betyder det? Inte ens Google kan svara på det...
Men bara för att hästen hade dessa problem förra sommaren så behöver det ju inte kvarstå nu? Bortsett ifrån den där olycksaliga pålagringen då, men det behöver ju inte betyda något.
Hur mår den idag då? Lite OT i det hela är att en sån här häst kan man säkert hjälpa rätt mycket med en noga uttänkt specialskoning. Förutsatt att den håller sig i skinnet och inte far fram som en dåre i hagen alltså.
Hoppas du får svar ifrån någon vet här för det skulle vara intressant att läsa deras översättning på protokollet :)

Förstår inte helt vad du vill ha hjälp att tyda? Är det förkortningarna? :)

Reakutisering skulle jag tolka som att skadan blir akut igen dvs aktiv igen med nya förändringar att vänta och troligen mer smärta igen (kroniska tillfällen brukar inte vara lika smärtsamma som akuta).

Idag mår hästen bra. Han går i hagen o är inte halt. Han har ju vilat i 1 år. Jag ha absolut ingen brådska med denna häst. Ha tänkt börja skritta honom nu o ha tänkt skritta i skog o mark ända till vintern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka