Kollapsade

G

GinTonic

Här om dagen när min sambo red vår lilla polle under en lektion så kollapsade hon plötsligt . Hon brukar vara lite snubblig av sig men detta var inte ens i närheten av ett vanligt fel tramp. Plötsligt föll hon bara ner på knänan med huvudet rakt i sanden. Detta hända under en vanlig rakstrecka! Har ingen aning vad som har hänt. Hon mår jätte bra annars ingen hälta. Den enda som lider e min sambo som nu går runt med en blå tå efter att hon har landat med magen på den. Efter fallet reste hon sig igen. Vet ni vad det kan bero på? :confused:

Sv: Kollapsade

Vilken gångart var det i?
Min häst är också snubblig av sig och har gjort precis så där en gång. Det var när vi skrittade av på väg hem efter en ridtur i skogen. Plötsligt ramlade hon bara ner på knäna. Jag inbillar mig att det berodde på att hon var så avslappnad så att hon gick och somnade... :confused:
Hon är en väldigt lugn och avslappnad häst i sig..

Tyvärr hände detta i trav..
Men jag har svårt att tro att sadelgjorden var för hårt åtspänd.

Min medryttarhäst har gjort så också! Han är ju grymt snubblig i vanliga fall men en eller två ggr har han ramlat ner på knäna i ridhuset, rakt spår, i trav. Han kanske trampar snett eller benet viker sig eller nåt. jag vet inte. men det kan det ju göra på människor ibland, att benet viker sig. Vi vart nog båda två lite chockade när det hände. Långa hovar kanske?? Ja, jag kan inte annat än att spekulera.

Kan det inte vara så att hästen ifråga fick" mjölksyra " i benen? :idea: vad vet jag ?

Vi hade en voltige häst på våran ridskola som helt plötsligt kunde göra så och ju äldre ahn blev desto värre blev det , åkte med han till vetrinär då visade det sig att han hade en nervskada (gjorde att nerven kom ikläm) och när det hände gick han ju ner på det viset, så tyvärr var det ju bara till att avliva han och detta var en medfödd skada.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 713
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 879
Senast: GreenSourz
·
I
Träning I somras var jag ute och kollade på D-ponnyer....Alla var bra, men det var bara en som jag kände *wow*:love:. Hon var väll den som...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Imail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka