KollaMasken....

Sv: KollaMasken....

Aha kan man lämna på djursjukhuset!:oHade ingen aning om det,alltså så då behöver man inte köpa hela kitet?
Då lämnar man bara in träck i en påse där eller??

Sviter från Island??Inte får bort helt och hållet...?
Är det för att dom inte avmaskar eller??

Man avmaskar, men inte på samma sätt. Det är inte allt för ovanligt att hästar som kommer från Island är hårt angripna av parister, ibland tar det lång tid att få bukt med och i en del fall har man inte ens lyckats.
Just blodmask verkar var det mest vanlig hästarna är angripna av, varför vet jag ej.

Jag har faktiskt aldrig lämnat till Hbg tidigare, men frågade om det i måndags när jag var där. Det var billigt (under 200 kr, minns inte exakt hur mkt), men tyvärr hade jag precis städat släpet så jag hade inget att lämna just då. Men eftersom jag ska dit igen på onsdag blir det ju ny chans!
Antar att en påse, likt med "Kolla Masken" är vad de vill ha. Några bollar.

Kan hästarna leva med blodmask då??Eller mår dom dåligt hela tiden,tänker på att du säger att man i vissa fall inte fått bukt på det??

Man avmaskar, men inte på samma sätt. Det är inte allt för ovanligt att hästar som kommer från Island är hårt angripna av parister, ibland tar det lång tid att få bukt med och i en del fall har man inte ens lyckats.
Just blodmask verkar var det mest vanlig hästarna är angripna av, varför vet jag ej.

Vilken blodmask? Stora eller lilla?

Lilla är hästens vanligaste parasit, i stort sett alla hästar har den OCH lever med den oftast utan några problem. Stora blodmasken är värre däremot. Ger livslånga skador.

Det förekommer både ock, men de fall jag tänker på är stora blodmasken. Jag har varit med om flera hästar som haft denna i stora mängder, och ja de har eller har haft livslånga skador.

Det förekommer både ock, men de fall jag tänker på är stora blodmasken. Jag har varit med om flera hästar som haft denna i stora mängder, och ja de har eller har haft livslånga skador.

Stora blodmasken blir man av med när man avmaskar. Men skadorna kan man inte göra något åt.

De 200 EPG som pratas om här är med största sannorlikhet lilla blodmasken. Du behöver ju inte hetsa upp folk i onödan...

Vad är det för livslånga skador hästen kan få??
Hoppas och tror verkligen att det är lilla blodmasken stumpan har.

Stora blodmasken blir man av med när man avmaskar. Men skadorna kan man inte göra något åt.
De 200 EPG som pratas om här är med största sannorlikhet lilla blodmasken. Du behöver ju inte hetsa upp folk i onödan...

Nej det är inte sant, vill de sig illa med stora blodmasken så kan man bara hålla den nere med inte avmaska bort. Dess värre har jag en kompis som har ett sto med latent stor blodmask, de får inte bort allt trots olika försök bara hålla en låg nivå.

Förmodligen är det så, men eftersom jag vet att fettso har en ny import så handlar det inte om att hetsa upp utan vara extra vaksam så slipper man vidare problem.

Svårt med muskler och hull, ofta en raggig och konstig päls. De hästar jag har sett med dessa problem, har oftast haft en väldig insjunken ländrygg och tunt kors samt akter.

Nej det är inte sant, vill de sig illa med stora blodmasken så kan man bara hålla den nere med inte avmaska bort. Dess värre har jag en kompis som har ett sto med latent stor blodmask, de får inte bort allt trots olika försök bara hålla en låg nivå.
Det här får du gärna berätta mer om! Ta det på PM om du inte vill ta det här. Det har jag nämligen aldrig stött på tidigare!

Hej, och ursäkta om jag bryter in så här men jag undrar en sak: Hur färska måste tollarna vara? Är det OK att ta av dem som blivit under natten i boxen om jag tar provet på morgonen?

Eller måste man "jaga" hästen med påsen i högsta hugg och fånga det i farten? :D

Ja, det går bra att ta dom på morgonen. Måste man vänta innan man skickar in provet kan man lägga det i kylskåpet. Då håller det sig.

Ja, det går bra att ta dom på morgonen. Måste man vänta innan man skickar in provet kan man lägga det i kylskåpet. Då håller det sig.

:eek::eek: Bläääääää! :eek::eek:

Jag kan se gubbens min när han gör sina morgonmackor och upptäcker det underliga pålägget.......... :D

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 538
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 146
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund