MissFideli

Trådstartare
Mina älsklingar, är dom söta ihop eller vad? Mor och dotter. :love: :love: :love:

gos.jpg

Sv: Kolla !!

:love: Vilka raringar!!! Mina har oxå börjat tvätta varandra nu, och de är inte ens släkt!! Det är så gulligt!!

Det ser verkligen ut som den blå katten njuter av fulla drag. Britter?

Japp, och den "blå" är i själva verket lila :)
Lilla lila Abbie är helt tokförälskad i sin mamma och dyrkar henne ! Aldrig sett på maken !

Lila, det var som attan. Såg helt klart blå ut på bilden, men det så klart bilder är inte alltid tillförlitliga. Har inte sett så många lila britter. Är det pappan som är choklad? eller mamman? Nu var det längesedan jag behövde tänka kattgenetik, men visst är det så att det lila anlaget är en dilution av chokladanlaget? När jag var aktiv var det inte så många katter med dessa färger, om någon.

En britt jag tyckt om är Kingo. Om jag kommer ihåg rätt är han blå-vit. Det är den enda kattunge jag vet som fick lägre poäng för att han i juniorklassen (kl. 11) var för stor!! :) Nu kommer jag inte ihåg stamnamnet på honom, men jag tror att det är Atlantica´s.

Såg i en annan tråd att du skulle på NERKs januariutställning. Ska du ha med någon av katterna? När är den? Skulle naturligtvis kunna kolla deras hemsida men när jag ändå var här tänkte jag fråga. Funderar på att komma och titta. Man kan alltid hoppas att det är någon utställare man känner igen sedan tidigare. :)

Funderar på att gå med igen efter en längre bortavaro. Känner mig lite sugen på att ställa min rödtabby kastrathane. Skulle vara kul att se hur han står sig idag.

Vad roligt med en till ! Födde du upp Britter?
Klart du ska ställa din, har du inga bilder? Var kommer han ifrån? NerK's utställningar har ju en förmåga att fyllas fort, men Västerås brukar väl ha en i mars-april-maj nångång? Annars är det ju igen här i juni. Då kanske Abbie kommer, beroende lite på hur situationen ser ut. Hon ska röntgas och sen får vi se vad veterinären säger om eventuella operationer och liknande.
Kingo är nu kastrat, men han var faktiskt aktuell till Yoga ett tag. Hans storlek är ju kanon och han ser bra ut. Hans färg är ju också bra ihop med Yogas, men jag ville ta vara på att Yoga är chokladbärare (hennes pappa är lila) och därför ville jag ha en choklad/bärare. Valet föll på S*Karl Johan's Damien, en mycket fin lila pojke vars bror S*Karl Johan's Axaj (svart) du kanske hört om? Tyvärr fick Yoga bara en och den var dödfödd så då var vi 2 ggr hos S*Swan Klei's Maharadja som är röd chokladbärare för att eventuellt kunna få en chokladpadda med vitt, men hon tog sig inte med honom ens på 2 ggr. Så då beredde jag mig på en fertilitetsutredning, men ville först göra ett sista försök med Damien som ju trots allt gjort henne dräktig och fick denna kull på 3 st.
Kingo heter S*Wermlandica's, men ägs av en som har stamnamnet S*Vasberga's om jag inte minns fel.

Tar inte med några katter på utställningen. Yoga (mamman) går inte att ställa, hon smällde på sin andra utställning och sen dess är hon mycket svår med andra katter i närheten. Abbie har patellaluxation och det hoppar rätt friskt i hennes knän, och eftersom hon är fertil så är jag rädd att få neddrag på det. Annars tror jag inte det är några problem att få CAC på henne om konkurrensen inte är för hård.

Det där med att Abbie skulle vara blå, hon är faktiskt ganska mörk lila. Inte alls så pastellfärgad som man brukar vilja ha. Hennes syskon är blåvita och den ena är mycket ljus och den andra är mycket mörkt blå. Så det var en blandad kull.
Här kanske det syns mer att Abbie är lila.
abbie0011.jpg

Hoppas det fungerar nu!! Försökte svara igår och det gick åt pipsvängen. Allt trasslade. Det var väl så många ute att det gick för trögt.

Jag födde upp maine Cooner och inte britter, men jag gillar rasen skarpt och har hållit ett öga på dem när jag var aktiv (gör så fortfarande). Har fortfarande kvar stamnamnet om giltigheten inte gått ut vid det här laget. Den katten jag har funderingar på att ta med på utställning är min egen uppfödning, dessutom ur den första kullen jag hade. Han är IC och har två cap. Hade funderingar på att ställa honom när han fyllde sju och ta det sista certet samtidigt som han gjorde debut i seniorklassen. Det blev nu inte så, men lusten har kommit tillbaka att åka på utställningar.

Just det, S*Wermlandica´s var det. Rev mig i huvudet rejält och rotat reda på det i mina gamla kataloger. Jag är som en hamster när det gäller sådant.

Den Damien du nämner är det den som är född 1999 e. Always Echion? Kommer ihåg den lite svagt.

Usch vad tråkigt att hon smällde på utställning, det är inte trevligt när de gör det och de flesta går inte att ställa nåt mer. Förståndigt att du låter henne vara hemma där hon känner trygghet.

Jag vet att man föredrar att de lila katterna ska vara ljusare i färgen, men jag föredrar de som är lite starkare i färgerna. Är inte britterna färgavlade från början på samma sätt som Maine Coonerna? Coonisar har ofta en mycket stark färg även om de är röda eller blå. Det nya kortet var lite tydligare och där ser man lättare den lila tonen. Fin :-)

Jag får se om jag ställer honom, tiden ska räcka till och så måste jag komma ihåg att betala anmälningsavg. Jag var tidigare aktiv i NERK och innan det så var jag medlem i MSK.

Jag vet inte om jag har något tydligt kort på honom i den är datorn. Kan finnas i den gamla som behagade säcka ihop på julafton. Jag återkommer.

Jag gillar också dom som är snäppet mörkare. Såg du bilderna på hanen i kullen? Tyvärr lite för lite vitt och en obefintlig haka, men helt okej ändå. På bilden är han väl 8 mån om jag inte minns fel, så det är en mycket tidigt utvecklad kull. Abbie var 6 mån och 1 dag på sin första utställning, men slog ändå den andra lila som var 1 mån äldre. Skryt :p

Visst är det samma Damien ! Genomsnäll och trevlig och kompletterade Yoga mycket bra, hade situationen varit annorlunda hade hon nog fått gå tillbaka till honom. Men hennes humör gick inte att tas med och med tanke på Abbies patellaluxation så var det nog bäst som skedde. Tror nämligen det kom från Yogas sida, även om jag inte har några bevis mer än en annan med samma pappa som Yoga som enligt rykten ska ha blivit avlivad pga patellaluxation. Enligt rykten, får inget bekräftat av ägaren så jag vet inte.
Du såg inte Provo van Diaspora nått? En lila hane? Vet inte hur mycket han ställdes i Sverige iofs, han var ju vuxen när han importerades, bodde i Karlskoga tills matte dog och nu vet jag inte var han är.

Nästa steg efter att Abbie fått sin "dom" (operation eller ej) så har jag planer på att ta hem en hona från Danmark, Holland eller Tyskland. Du får väl ta den på foder om det inte funkar här :angel: Men det blir inte förrän nästa vår tidigast.

Abbies bror
simon.jpg

Jättesöta!!! Lite likt min bild på min tråd där mor och son ligger tillsammans :love:

Senast ändrad:

Provo van Diaspora, hmmm. Känner igen Diaspora men spontant förknippar jag det med skogisar, kan mycket väl vara helt fel. Ska göra en djupdykning i gamla kataloger. Har ofta resultaten sparade oxå efter de utställningar jag varit på. Stammen?

Är det en vuxen hona du tänker ta? Jag har inte koll på importreglerna för katt längre men förut var de ju tvugna att vaccineras efter konstens alla regler och kunde inte komma hit tidigare än 19 mån. Annars var du tvungen att ha dem i karantän. Reglerna kan ju mycket väl ha ändrats.

Trist det där med patellsluxation. Men det är ju ärftligt så någonstans måste det ha kommit från.

Nej, man kan få dispans och ta in dom efter 12 och innan tre månader (blir några dagars mellanrum där) om man har bra anledning och uppfödaren kan garantera att dom inte varit i kontakt med rabies osv. Så det blir så. Vågar inte sätta in en könsmogen hona här, Yoga är grinig så det räcker och blir över ändå.

Provos stam är Cattepoel's Otto von Bismarck-Favorite van Diaspora. Holländsk import, ägd av en NerK'are (S*Talazzo's) här i Sverige. Däremot kanske du har sett Orri van Diaspora, också en lila import fast äldre. Född 1989 - död 1999. Vet inte riktigt när han kom till Sverige, men vuxen var han. Stor, VÄLDIGT krallig sak. Borde ställts nått i Sverige, ägdes också av en NerK'are (S*Nidaslätternas).

Aha! Orri van diaspora är bekant. Om jag inte missminner mig gick han mycket bra på utställningar. Ska kolla upp! Dog han -99? Det hade jag inten susning om. Håller som bäst på att inventera kataloger. Men det tar tid. Det är mycket ohh, den katten och den och den, minnen :D

Kalas att det har lättats ännu mer på reglerna. Det underlättar ju betydligt. Måste dyka tillbaka ner i kataloger och dammsuga nätet.

Tror han fick hjärtfel, eller nått. Britter blir inte så supergamla och han var ju rätt rejäl så det kanske blev för mycket.
Han var väl EC iaf, hur mycket av det han tog i Sverige vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 142
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka