Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 320
Sv: Kolla sadeln

Du kan lägga en av de där tunna fyrkantiga gelpadarna under sadeln. De värms upp av hästens kroppsvärme under ridningen, vilket bidrar till ökad blodcirkulation, sedan dämpar de stötar precis lagom. De har näst intill ingen påverkan på sadelns passform - skiver näst intill, eftersom jag inte vet hur din sadel och häst ser ut i kombination, skulle heller aldrig ge råd efter att ha sett en bild.
Har kommit fram till den lösningen på min egen häst och hon har en sadel som ligger perfekt. Men även perfektion har baksidor, speciellt om hästen är känslig i sadelläget. Pållan var inte helt tillfreds förrän gelpaden kom till.
Den som var störst motståndare till paden var jag, inte bara för att den typen jag pratar om är väldigt dyra, jag avskyr paddar och sättet de används på. Men när jag såg hur mysig pållan tyckte den var, erkände jag mig besegrad.

Apo

*kl*

den här sadelprovaren som diskuteras i tråden. Jag har aldrig varit där för sadelprovning, men har varit där en del. Nästan varje gång så har det förekommit hästar i "paddocken" för utprovning av sadlar. Där har provats både en, två, fem, och många fler sadlar av varje ekipage. H*n lånar även frikostigt ut sadlar både till hö och vä för utprovning hemma. Tycker konstigt att just Notorius inte fick. *undrar varför*

Det kan min bli, eftersom hongår i extremt stora hagar med väldigt mycket gräs. :smirk: :D :crazy: Hon har också ätt lätt för att tappa muskler, så fort ngt inte passar så märks det på henne. Just nu har jag haft en skumgummigrej, men ska byta till en tunn gelpad (inte sån där galon) tycker den ligger för tungt på. Utan massagepad tror jag dom kallade den. (?) Har beställt en som kommer när som helst. En sådan som Apo pratar om, och ja hon är otroligt känslig vid sadelläget.

Min häst gick på bete i 3½ månad förra året varav 3 månader dygnet runt varav han inte blev riden på 8-9 veckor och han gick inte upp nånting... Inte heller tappade han muskler utan fick abra lite sämre kondition... Men nu är väl min häst ett extremfall när det gäller att sätta muskler (breddade sig 2 bomvidder på ett halvår vid normal ridning)

Oj HJÄLP!! Du kan vara glad du! :)
Sliter som ett djur med min oc efter ett år har det börjat synas, men det var inga riktiga muskler där från början heller så kanske tar längre tid att bygga upp? (fd Travare)

När jag köpte min häst var han 4 och inte riden på ett år (inte hantera på ett år..... gått på bete hela tiden) och var smällfet. Han satte mycket muskler och enligt ET kunde jag redan börja sitta ner på han i trav efter bara 2½-3 månader. Och sen på våren gick han ner megamkt i vikt då han fällde (från värsta magen och mycket underhudsfett till att man kunde se de flesta kotor på han... :crazy: Det är en haflinger dessutom som inte ska vara smal...) och efter det har han jättesvårt för att gå upp i vikt...
Sedan förstår jag inte varifrån han får energin att bygga upp muskler. Han får knappt nån mat (i hårdträning får han 0,5-0,75 kg krafft groov om dagen) men han sätter ändå skitmycket muskler....

Om din häst inte sätter så mycket muskler kan det bero väldigt mycket på sadeln, hur gammal är hästen? Annars tycker jag att du ska börja tömköra hästen, om du inte redan gör det.

Jupp, har också varit där, både själv och med kompisar och släpat hem upp till sju sadlar vid flera tillfällen, inga problem att få provrida (dock utan läder om det varit nya sadlar).

Däremot använder jag inte henne som sadelprovare, det har jag en mkt petig kompis som får göra. Förr har hon stoppat mina ullsadlar, men nu har jag bara en Wintec med cair, så blir det något med den håller jag mig till travshopen.

/trassel

Jag har själv köpt sadel hos henne plus att jag känner flera andra som gjort det. Tyvärr måste jag säga att ingen av dem har fått sadlar som passat, inklusive mig. En sadel var så illa så hästen fick ont i ryggen av den. Min sadel kan jag endast, på hennes inrådan, rida om jag har padd. Tar jag bort padden har jag en sadel som ligger riktigt illa frampå.Ska byta den nu men man blir besviken, då man åker för att få hjälp och det blir så fel. Min sadel ligger enligt mig så den hindrar hästen att röra sig ordentligt. Men då sa hon att alla nya sadlar är skurna så.. och att jag skulle prova att sadla längre bak. Tyvärr så hjälper inte det i det här fallet. Och jag fick inte heller provrida i sadeln eller ens sitta i den.
Jag köpte en ny sadel pga. att jag ville ha en som passade och inte ville padda upp. Men tji fick jag. Så jag kommer inte anlita henne igen.

ja sadeln är för vid men när vi provade ut den så sa hon att den låg perfekt. Och så det är väl till viss del så att sadeln inte är så bra som jag önskat. Har fått veta att jag kommer få stoppa om den två ggr per år om jag ska kunna använda den.När jag stoppade om den sist och berättade om att den blivit väldigt låg fram sa hon att det dels berodde på stoppningen men oxå på att min häst fallit ur, (hon har inte sett hästen sen utprovningen) så jag skulle använda padd Men saken är den att min häst såg likadan ut då som när vi provade ut sadeln. Tar jag bort padden nu kan jag inte använda sadeln. Nu i efterhand så kan jag tänka att det var fruktansvärt dumt att jag inte fick provrida i sadeln. Det enda som gjordes vara att den blev lagd på hästen . Men man lär av sina misstag. Jag tror säkert att hon är duktig finns massor som är nöjda med personen i fråga. Jag ville bara skriva om min erfarenhet

En sadel behöver inte stoppas om 2 ggr per år! Den ska stoppas om efter ca 20-60 timmar (beroende på märke) sedan ska den inte stoppas om förrän vid hästbyte eller 100-150 timmar, sen 300 timmar, 500 timmar, 800 timmar ridning.

Att stoppningen trycks ihop mer där fram kan bero på att tillverkaren inte har stoppad den tillräckkligt där eller att det blir mest tryck i sadeln där, och då beror det på tillpassningen.
Vad har du för märke? Vilken sadelmakare har du anlitat?

Jag tror inte riktigt du kan bedöma om din häst ser likadan ut, om han ahr tappat lite muskler kan det vara svårt att se om han har minskat i bomvidd eller inte.

Vilken sadelprovare använde du?

Håller med dej.
Har lånat ena sadel under 5 månaders tid då jag inte hade någon egen o rida i o den jag hade köpt aldrig kom. (Jävla equalityline) Dessutom hade jag ett 20 tal sadlar hemma (grovt räknat.. kan ha varit 17 vem vet) o jag fick rida i alla sadlarna.. ÄVEN de helt nya. Dock skulle jag va försiktigt med dom o inte göra märken..
Man kan fundera varför inte Notorius fick prova..

Måste säga till er andra att de e rätt lågt o sitta här o snacka skit om en som inte kan försvara er.Gå ni ner till M,s Sadelmakeri i Grums å säg åt henne istället för å sitta här o va kaxiga. Jag åker mer än gärna 50 mil enkel resa för å få mina sadlar utprovade av proffs som hon. Dom sadlarna jag har dom passar.

Tack för mej..

Jag håller med om att man ska ta upp saken med personen i fråga. kan iaf svara för mig och den andra personen jag vet fick en sadel som inte låg ok. vi har pratat med henne om saken. För det hjälper ju inte att sitta här å gnälla om man inte talar om för den berörda personen att man inte är nöjd med servicen. Men eftersom hon ansåg att jag skulle behöva ha en padd under min sadel för att den skulle passa så väljer jag nu att leta ny sadel istället.

Precis. Tvekar inte en sekund på att alla kan göra fel. Men jag förstår inte hur gnällandet över denna berörda sadelmakare/utprovar skall kunna påverka sadlens läge på hästen.
Är man inte nöjd brukar man gå tillbaka o klaga INTE sitta på ett sketet forum o gnälla. Om det inte e så att man bara vill ha uppmärksamhet.

Det behöver inte vara så att du måste köpa en ny sadel, det kan vara så att din häst bara måste muskla sig lite. Om du inte kan skicka en bild, kan du beskriva din hästs rygg?

Nja, sadlen ligger bra men hon gick ännu bättre med gelpaden än me den andra, lugn och sansad trots att hon stått i tre dagar och kunde utan problem göra halt från galopp så hon var mer än nöjd och det är jag också.. :) Njae, men det har väl inte vart så mkt att muskla om från om man säger eftersom hon först nu börjat gå ( en mnad tebaka) riktigt bra. Så förut har det vart bgt ellantingsperiod, vila från skador m.m men först nu har vi kunnat koncentrera oss på själva ridningen istället för allt annat som har vart fel..

Så han sätter muskler men är smal? Knepigt! Min är antingen fet med muskler lr så är on smal utan muskler..Aldrig smal med muskler.. :D

Hon är 15 och har gått som en kratta hela livet så hon har ganska svårt för sej, eller ja Väldigt svårt för sej.. :smirk: Tömköra kan ja inte, har inga grejjer lr kunskaper till det.. :o

samma sak här! min häst går mkt stelare utan pad! så vi har pad och nu slappnar hon av och arbetar också med ryggen!

och dessutom har hon en perfekt sadel, så det har inte något med det att göra. i alla fall inte hos oss :smirk:

Han är inte smal, men bra i hull. Helt perfekt. Nu har han däremot blivit otränad av att stå i en kovalescnethage i en månad (vrickade sig i hovleden, han är nu frisk, men man måste vara försiktig när han sätts igång... får trava ca 10 min om dagen nu) så nu hänger hans mage lite :p

Men om hon har ganska dåligt med muskler kan det vara därför hon hellre ghår med padden. Sadeln kanske är lite stor och hon, pga att hon inte har så mkt muskler och är känslig, att hon tycker sadelns bossor är lite hårda.

Jag har försökt trava med min häst nu med hans pad, men det går inte... Han vill inte trava som han ska med padden. Men utan pad ligger den farligt när manken på ett visst ställe..... Förstår inte vad det är. Men utan pad går han precis som han brukar... Helskumt.

Det är nog mycket möjligt.. :idea:
Men vad har du för pad på din då?

Jag ahr en fårskinnspad.

Men jag tror att bommen blir för smal om jag ahr fårskinnspaden. Men varför han då helt plötsligt inte har så mkt mankfrihet förstår jag inte?
(När sadeln ligger på hästen är den så bred som den ska vara, men när jag sitter i har jag en bit in under sadeln inte ens ett finger mellan häst och bom!)
Har hans manke blivit högre?!

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka