Kolla på stall, vad ska man fråga?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Jag är på gång att köpa min första häst och ska inom kort åka och kolla på ett stall. Vad bör man fråga? Jag är ju en nybörjare inom detta, så jag missar säkert något viktigt :p

Det jag tänker är viktigast är rutinerna, hur fodringar, in- och utsläpp och ev. täckesbyten osv fungerar. Kanske också lite om hur hästarna går i hagen, om de går själva eller inte. När man får använda de olika sakerna på anläggningen(tex ridhuset, skrittmaskin) kan ju också vara relevant :D

Vad tycker du är viktigt att veta?
 
Sen vidare lite beroende på vad det är för stall, hur mycket man ska hjälpa till med t ex in/utsläpp, mockning osv. Kort och gott, vad krävs av mig som hästägare om jag stallar upp min häst här? :)
 
Det beror på vad man vill ha ut av det tänker jag?
I mitt fall vill jag ha lösdrift alt. att de ska vara ute läänge , inte in kl fem och stå i en box och glo 15 timmar om dygnet.
Sen kräver jag i princip fri tillgång, då hästar ÄR gjorda för att äta dygnet runt nästan.
Sen självklart kompisar i hagen och roliga hagar, inga fyrkanter.

Ja sen är det ju upp till dig vad du vill ha , vill du ha ridhus ,kolla om man får rida där jämt , eller måste boka , om det kostar extra...
Stallpass hur mycket stallpass blir det, för egen del vill jag inte hantera andras hästar om det inte är ett litet gäng harmoniska individer.
Om du kan köpa mockning /täckesbyten om du blir sjuk /skadad ex...
 
Hej!
Jag är på gång att köpa min första häst och ska inom kort åka och kolla på ett stall. Vad bör man fråga? Jag är ju en nybörjare inom detta, så jag missar säkert något viktigt :p

Det jag tänker är viktigast är rutinerna, hur fodringar, in- och utsläpp och ev. täckesbyten osv fungerar. Kanske också lite om hur hästarna går i hagen, om de går själva eller inte. När man får använda de olika sakerna på anläggningen(tex ridhuset, skrittmaskin) kan ju också vara relevant :D

Vad tycker du är viktigt att veta?
Foder: kvalite, värden och mängd på det. Hagar: hagsällskap, hur dom ser ut, lera, storlek, tider etc. Är viktigast för mig. Ridhus, boxar o sånt ser man ju hur de ser ut. viktigt med samma hästhållning som de andra. :-)
 
Hej!
Jag är på gång att köpa min första häst och ska inom kort åka och kolla på ett stall. Vad bör man fråga? Jag är ju en nybörjare inom detta, så jag missar säkert något viktigt :p

Det jag tänker är viktigast är rutinerna, hur fodringar, in- och utsläpp och ev. täckesbyten osv fungerar. Kanske också lite om hur hästarna går i hagen, om de går själva eller inte. När man får använda de olika sakerna på anläggningen(tex ridhuset, skrittmaskin) kan ju också vara relevant :D

Vad tycker du är viktigt att veta?

  • Avmaskningsrutiner
  • Om grovfoder och strö ingår, kolla analys och hygienisk kvalitet
  • Hur är utfodringskunskapen i stallet
  • Är ventilationen i stallet tillräckligt bra?
  • Är ordningen god?
  • Finns det tillfällen då hästarna står inne hela dan?
  • Hur stora hagar och dess utformning
  • Har övriga hästägare samma inställning till hästhållning som du? Verkar de resonabla?

Dra dig inte för att ställa många frågor och va lite "besvärlig". Bra mycket bättre att vara överens om det mesta innan inflyttning.
 
Foder: kvalite, värden och mängd på det. Hagar: hagsällskap, hur dom ser ut, lera, storlek, tider etc. Är viktigast för mig. Ridhus, boxar o sånt ser man ju hur de ser ut. viktigt med samma hästhållning som de andra. :-)

Inkl rutiner för träckprov, hsgskötsel o hagbyte så instämmer jag!
 
Jag tycker också det är viktigt att ha med ett "hästöga" i tanken.. hur verkar hästarna må på anläggningen? Ser de lugna och till freds ut?
Tycker ofta att hästarnas sätt att bete sig säger mycket om hur stallet funkar - både rutiner och "stämningen"

Lycka till med hästköpet :D
 
vad EXAKT ingår... inget "det löser vi"...
hage, jag personligen gillar inte blandflock...
täcke på/av
hur många timmar ute (säger de efter ljuset - BULLSHIT oftast... tider), tänk på när du själv är i stallet, jag råka ut för "efter ljuset" blev 9-14.30... jag rider på dagen.. alltså stod min häst i box väldigt länge. En häst håller sig frisk genom att vara ute och röra på sig (enligt mig).
"analyserat foder" - ja men med vilka värden?
Hur många balar strö ingår, vad kostar extra. Kostar container något.
Förvaring av saker - lås på sadelkammaren? (jag gillar eget skåp med lås). Är det 1 miljard möss...?
Underlag volt/ridhus... om ridhus finns på granngården eller något - vad kostar kort och vilka tider får man rida...
Vilka tider fodras det på... jag gillar 4 gånger/dag (eller fri tillgång i hagen).
Uteridningsmöjligheter, du kommer dö av tristess med samma 20-min slinga varje dag... Jag gillar skog å backar osv så hästen får lyfta på fötterna...
möjlighet att parkera trailer
finns det begränsade tider i stallet
hur många pass/person - känns det rimligt i förhållande till stallhyran.
spolspilta- varmvatten?
hur är luften/ventilationen? (jag älskar kallstall/utebox)

finns en del att tänka på, sen måste man givetvis kompromissa, men tänk igenom innan vad just du kan tänka dig att kompromissa med :)

sen en gyllene regel - låter det för bra för att vara sant - då är det oftast det...

om du har möjlighet, fråga de som står där vad som är bra och dåligt... eller de som flyttat... :)

grattis å lycka till :D
 
Viktigt också att du tänker igenom hur mycket tid du kan lägga utöver att ta hand om din häst och det som hör till den. Det har redan tipsat om i tråden. Tänk över det utifrån din livssituation, jobb och eventuell familj att ta hänsyn. En billig stallplats innebär oftast att en del jobb ligger på de som är inhyrda.
 
Lägger också till att kolla på hur ridvägarna är. Måste man t.ex. ta sig över en starkt trafikerad väg för att komma till bra ridvägar. Eller finns det välidgt dåligt med ridvägar i området? Gör en prioriteringslista det är oftast svårt att hitta stall som uppfyller alla krav, tänk igenom vad som är viktigt utifrån hästen och utifrån dig själv. Till sist teckna ett skriftligt avtal med vad som gäller. Muntliga avtal är svåra, oftast hopplösa att bevisa. I övrigt har du fått massa bra tips i tråden! Lycka till med hästköpet och med att hitta en stallplats.
 
Jag har en spec-häst som INTE kan gå i stor flock (två eller tre kompisar går dock bra), som inte kan äta hösilage och som inte kan gå på fri tillgång, så det är väl det första jag kollar upp. Lösdrift funkade inte heller för oss, men gärna långa utetider i övrigt. Vi har alltså testat alla de här sakerna som hon inte klarar av, och det går verkligen inte.

Ridvägar och gärna möjlighet till att rida i paddock någonstans i närheten är också viktigt för mig. Kolla hur rutinerna ser ut i stallet, hur mycket ingår och hur mycket måste du köpa/göra själv. Finns det sommarbete, eller får man ordna det själv?

Sen kan det vara skönt att träffa fler personer än stallägaren när man är där. Det är onödigt att flytta in någonstans där man redan på förhand känner att det finns personer man inte kommer funka med.
 
Utöver vad som sagts; Torkmöjligheter för blöta täcken samt tvättmaskin.
 
Jag har en likadan.

Med en häst går det, om det är en snäll häst, med en lite bossigare häst blir min skadad. Så för mig är det viktigt med lång utevistelse med extremsnällt sällskap (helst en sån som också bara vill vara ifred). Ingen fri tillgång på foder till min, då blir hon tokfet! Sen är hagstorlek och hagskötsel viktigt för mig, just nu mockar vi hagen mer eller mindre varje dag och kan själva stänga av/öppna upp så hagen kan vila emellanåt och inte bli söndertrampad.

Annat viktigt för mig är analyserat foder, vettiga avmaskningsrutiner (träckprov först mao), trevliga stallägare, bra stämning i stallet (jag tar numera referens på stallet från tidigare inhyrningar och pratar gärna med de som står där så jag ser om jag tror jag kan trivas).

Ridvägar är viktigt och det är också bra att kolla hur det fungerar med ridbana/ridhus, kan man boka för lektion, är det ofta uppbokat? osv.

/Lavinia, som tror på hellre för många frågor än för få :-)

Jag har en spec-häst som INTE kan gå i stor flock (två eller tre kompisar går dock bra), som inte kan äta hösilage och som inte kan gå på fri tillgång, så det är väl det första jag kollar upp. Lösdrift funkade inte heller för oss, men gärna långa utetider i övrigt. Vi har alltså testat alla de här sakerna som hon inte klarar av, och det går verkligen inte.

Ridvägar och gärna möjlighet till att rida i paddock någonstans i närheten är också viktigt för mig. Kolla hur rutinerna ser ut i stallet, hur mycket ingår och hur mycket måste du köpa/göra själv. Finns det sommarbete, eller får man ordna det själv?

Sen kan det vara skönt att träffa fler personer än stallägaren när man är där. Det är onödigt att flytta in någonstans där man redan på förhand känner att det finns personer man inte kommer funka med.
 
Kolla också att du får ett riktigt kontrakt kolla uppsägningstid att de som har stallet är godkända av länstyrelsen att de som ( eventuellt) jobbar i stallet jobbar vitt att det finns försäkringar etc.
 
Hur många ha/häst hagarna är på, och hur många hästar som då går i dessa hagar. Hur många timmar utevistelse det är.
 
Fundera på vad som är viktigt för dig. Vilka tider kommer du att vara i stallet, vad kommer du att göra med hästen? Vill du ha folk omkring dig eller inte? Vad har du för krav eller vision?

För mig är det viktigt att hästarna går i bra hagar - dvs stora hagar och helt eller delvis kuperade (skog).
Att hästarna har sällskap i hagen och är ute mycket.
Hästens miljö är det absolut viktigaste, den kommer att vara där 24/7.

Jag brukar fråga vad övriga ryttare på gården gör med sina hästar, när brukar folk vara ute, vad det är för några man kommer att dela stall med helt enkelt. Hur är stämningen i stallet?
Frågar också om det finns bra ridvägar utanför gården, hur kontakten är med markägare och så. Inte roligt att bara kunna rida hemma på ridbanan.
Rutiner är såklart intressant, om det finns några speciella regler. Får man ha med sig hund på gården är intressant för mig som är hundägare - och om det råder koppeltvång eller om den kan vara lös under uppsikt. För ngn som inte tycker om lösa hundar kan det ju också vara intressant.

Berätta gärna vad du söker, hur du jobbar och när du tror att du kommer att vara ute om dagarna. Vad du tänkt göra med hästen och så. Småprata. Det tycker jag leder en in på saker och ger en bra bild av vad för ställe det är och om man kommer att passa in där. Jag föredrar ju själv små stall, vilket ju kanske påverkar mina frågor och hur jag går tillväga.
 
Tusen tack för alla svar! :bow: Jag har varit bortrest och upptagen så det är därför jag inte svarat.

Ridvägar och så har jag bra koll på, bor skitnära stallet :D
 
Tusen tack för alla svar! :bow: Jag har varit bortrest och upptagen så det är därför jag inte svarat.

Ridvägar och så har jag bra koll på, bor skitnära stallet :D
Kolla av om det finns möjlighet att flytta om i boxarna och hagar om din häst inte trivs med boxgranne alternativt hagkompisar. Inte alla som är villiga att möblera om i stallet om en häst inte trivs, har jag lärt mig den hårda vägen då jag hade en väldigt bestämd gammal dam som totalt rev stallet om fel häst stog bredvid :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
767
Senast: Sassy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp