Kolla över hjälmarna!

man ska byta sin hjälm vart annat eller vart tredje år. det är då materialet börjar bli för gammalt.
därför e det även idiotiskt av folk att sälja sina gamla hjälmar, förstår inte att folk gör det *morr*

Hur länge håller en hjälm sin funktion (materialet håller sig fräscht) egentligen?
Enligt tillverkaren av min nuvarande hjälm ska hjälmen bytas ut vartannat år eller när man slår i den (det som kommer först).

Ville inte skriva ut något namn innan men det är just denna hjälm som orsakat de två olyckorna jag innan berättat om så den hjälmen skulle jag aldrig satt på huvudet.

Hade det inte varit för hjälmen som i luften när ryttarens huvud slungades bakåt gick in i nackgropen och knäckte nacken så hade det inte varit någon "olycka" utan en vanlig avramling. En av dem hade inte så mycket som ett blåmärke för övrigt men en bruten nacke och är idag totalförlamad. Ritten videofilmades och där såg de tydligt vad som hade hänt finns inget annat tillfälle när nacken får någon "smäll eller bryttillfälle".

:crazy:

men om d vore så allvarligt skulle d ju ta den av marknaden, d måste ju vara den vanligaste hjälmen!!!

Visst är det viktigt att se över sin utrustning! Det skyddar inte mot allt, men mycket. Är dock den riktiga oturen framme så går det dock som det vill ibland. Har tyvärr sett en olycka där en motercykelförare lade ner sin motercykel (som man ska göra) i en hastighet av mindre än 20 km/h. Han avled dessvärre trots låg hastighet och full skyddsmundering.
Var rädda om er.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka