Kolla över hjälmarna!

anhe

Trådstartare
Häromdagen rasade en kompis till mig av sin häst. Det gick i sakta skritt när hästen hoppade till och hon flög av, alltså ingen hög fart eller något annat märkvärdigt. Inget stenröse el.dyl bara slät väg.

Hon ligger nu på intesiven med två blödningar i hjärnan och hjärnskakning samt spricka i nacken. Troligtvis berodde det på att hjälmen var för gammal, materialet har stelnat och fyller inte sin funktion. Hjälmen sprack inte som det sägs att dom ska göra. Dessutom verkar sprickan i nacken sitta där hjälmen slutar. Kan man slå sig så illa av att ramla av i skritt måste det bero på att hjälmen inte gör sitt jobb. Hur länge håller en hjälm sin funktion (materialet håller sig fräscht) egentligen? Samma sak gäller ju för andra skyddsanordningar gjorda i liknande material, cykelhjämar, bilbarnstolar mm.

Ska kasta alla hjälmar äldre än fem år tror jag och köpa nya.

Jag köpte en ny nu när jag började rida efter min graviditet. Min gamla var 3 år gammal. Hade inte ramlat av i den men säkerligen tappat den i backen ett flertal ggr :o
Lika bra att byta ofta, det är man värd faktskt när man tänkte på vad som kan hända :crazy:
Hoppas din kompis repar sig fort!!!

tur att jag har köpt ny hjälm nyss. den gamla är säkert 5 år gammal :crazy: ..

hoppas din kompis blir bra snart

tur att jag har köpt ny hjälm nyss. den gamla är säkert 5 år gammal :crazy: ..

hoppas din kompis blir bra snart

Hur länge håller en hjälm sin funktion (materialet håller sig fräscht) egentligen?

Jag hart lärt mig ca 4 år, sen ska hjälmen bytas ut. Har tyvärr inte varit så duktig på det hittills, men jag minns iaf när jag köpte nuvarande hjälm och planerar att byta den i tid!

En mkt viktig sak att kolla när man provar ut ny hjälm är att den inte går för djupt ner i nacken, när man böjer huvudet så långt bak man kan så får inte hjälmkanten gå emot "nackgropen" då skall man inte använda denna hjälm. Var med om en olycka förra året (där hjälmen delvis förvärrade skadan) när jag skulle skaffa ny hjälm efter detta så diskuterade jag med många kunniga om detta. Skrämmande fakta jag fick reda på är att en av de vanliga (lite billigare) hjälmarna har orsakat 2 alvarliga olyckor där ryttaren brutit nacken i luften innan den ens träffat marken pga just detta som jag skrev ovan. Så var noga att kolla hur djupt hjälmen går i nacken.

Jag tycker hjälmen är jätteviktig och den ska uppfylla sin funktion när en olycka inträffar. Därför ser jag till att byta hjälm ungefär vartannat, vart 3:e år. Sist i höstas. Det är en säkerhetsinvestering :)

fy fan! hoppas att hon repar sig!

har hört snarare tvätemot sista inlägget att man ska akta sig för hjälmar som slutar för högt upp, som en del av de ställbara plastmaterialhjälmarna, åker man av med en som slutar på halva skallen så trycks ju den feta kanten rakt in i huvudet... inte mkt skydd där... :crazy:

de flesta hjälmarna borde man väl kunna känna i nacken om man lutar huvudet bak?! :confused:

Hoppas att din vän repar sig. Hur illa är det? Blir hon återställd från skadorna ifråga? :eek:

Säger som någon ovan, detta inlägg ksa jag visa mina föräldrar. Då får jag helt klart en ny hjälm. Om inte så lär ju mormor bli ett nervvrak och köpa ett antal nya hjälmar. Hon är ju inte direkt samlad i vanliga fall, så det här lär nog orsaka ett utbrott. (Förlåt mormor, men nog är du allt lite hispig? :o)

I nuläget ser det väl ut som hon ska repa sig, men det kommer ta någon vecka. Hon är på gränsen till operation, men hon har sluppit än, hörde det sista igår kväll. Men läkarna säger att med såna här saker är det alltid en dag i taget, allt kan hända.

Varför tror du att nästan alla nya modeller slutar högt upp i nacken nu för tiden ? Motorcyckel hjälmar har länge varit ordentligt uppskurna i nacken med mjuk stoppning längst ner de har varit före i utvecklingen här.
GPA hjälmen anses som den säkraste hjälm som finns på marknaden idag och den slutar en bra bit upp från nacken.
Och det har dock som sagt hänt olyckor med just detta faktum att huvudet har slungats bakåt i fallet och i luften har hjälmen gått i nacken och brutit den.

Kunne dom inte lagd hjälmar som var uppskurna i nacken och gikk langt ned på sidorna? Det värker ju vara enten-eller... :(

Har tänkt köpa ny nu i sommar. Både för att min gamla är för gammal och för att den ser hemsk ut. :p

Hoppas att din kompis blir helt bra och frisknar till fort så hon kan komma upp på hästryggen snart igen. ;)

Bra tråd! Man tänker ju inte på att hjälmarna blir gamla förrän olyckan redan varit framme. Min har jag haft i 14 år, och har faktiskt funderat på att köpa en ny. Nu blev jag ännu mer övertygad om att jag måste göra det.

Hoppas att din kompis kryar på sig!!

har inte märkt att "alla" nya modeller slutar högt upp i nacken. och tror inte på nån extrem åt varken det ena eller det andra hållet. typ champion sh*wring som är en rätt standardhjälm är väl inte "farlig" :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka