Kolla ny häst, vad tycker ni är viktigast??

MoonFlight

Trådstartare
Jag kommer under helgen att åka och titta på en 2 åring som är dansk reggad.

Men jag hade några frågor jag skulle vilja ha svar på.
Jag har bara kollat ridhästar i vanliga fall och det var ett tag sedan och travaren jag har hemma hade jag på prov 1 mån innan jag beslöt mig för att ha henne kvar.

Hur brukar det gå till när man åker och tittar?
Hur gör ni när ni visar eller kollar på nya hästar?
Vilka tycker ni är dom frågor man ska ställa?
Vet att jag kommer glömma någon fråga så tänkte kanske jag kunde få lite hjälp av er att få ihop en bra lista för det står helt still när jag ska komma på vad man ska fråga om.
Givetvis ska man väl veterinärbesiktiga när man köper men gör man det vid så unga hästar, vad kan veterinären se? Kanske skulle röntga benen eller vad tycker ni?

Finns det någon för eller nackdel att behålla som dansk reggad eller ska jag regga henne svensk oxå? Det lutar åt att jag ska göra det om jag tar henne.

Lägg gärna till övrig info som kan vara bra att veta. TACK på förhand!!

Sv: Kolla ny häst, vad tycker ni är viktigast??

Hej!
Vart har du hittat hästen? Har även jag varit i kontakt med en om en häst på 2 år som är dansk:) Finns väl många antar jag men man vet ju aldrig...

Svårt det där att bedömma en häst så när man egentligen ej vet nåt om den men ta med dig ngn som kan det där med travare.
Dom ska ju vara rätt ställda i benen, det är bra om hovarna från början är regelbundet verkade, men veterinär bes. är bra.
Sen undrar ju jag då hur det går till när man reggar den till Svensk? Kan det bli bekymmer så att man ej får starta den?
Ska du ha den till travet för att så småningom tävla? Om jag fatta det hela rätt så har du ej hållt på med trav? Då kan det väl vara bra att ha en lite mer rutinerad häst som gått på banan o kanske tävlat lite...

hej
nu är jag lite sent ute för jag har inte sett detta inlägg innan det man ska vara mycket noga med när man köper trav hästar är att dom är röntgade för lösa ben bitar.är dom inte det så får dom gör det innan,det är så vanligt med det inom travsporten,vet du varför dom säljer henne?
det ska man också kolla upp.sen kan man kolla upp ägarna också det tycker jag är en bra grej att göra,helst ner det handlar om trav.
annars tycker jag att det inte är något fel med att köpa en trav häst.bättre det en att dom slaktas, för det är det dom gör om dom inte är tillräckligt bra.
så jag önskar dej och din nya häst lycka till :laugh:
ha det bra hälsningar pillan

Vad menar du att du inte tycker att det är något fel att köpa en travhäst??? Då kan jag upplysa dig om att hon skulle ha hästen till trav, och då kan hon bara köpa en häst med travstam eftersom halvblod etc varken är särksilt bra för ändamålet eller ens får springa på travbanan....:grin:

För att göra ett inlägg i tråden: Jag tycker det är helt beroende på vad hästen ligger i för prisläge, ålder och träningsstatus. Man känner ganska mycket när man provkör en unghäst, om man inte gör det bör man ta med någon som känner vad det är h*n kör... En dyr unghäst bör man kanske friröntga, men det brukar de flesta ägare göra, en billig unghäst skulle ju inte jag lägga pengarna på att friröntga. En starthäst vet man ju oftast vad man köper på resultaten...

Hon kostade bara 15.000 så det känns inte som någon idé att röntga, det är ju så pass lite pengar man skulle förlora om det skulle vara något så. Men annars så hämtade vi henne i helgen och är så nöjda.
Hon står helt still när man pillar och fixar och är bra att köra, pigg och frammåt och vill springa. Hon är körd ca 1 år men var inte redo att starta vid årsskiftet som delägarna ville och eftersom hon inte kunde starta då så ville dom sälja henne istället.

Kiss me: Hon kommer från Kopparberg.
ang hur man får starta i Sverige så skickar vi in pappren vi fick med till Danmark med ägar byte och skickar med en lapp om att hon ska importeras hit. När dom är klara med pappren så skickas dom till STC och dom skickar ut papper och begär in DNA prov och när dom fått in det så är hon Svensk reggad.
Jag ska givetvis ha henne till trav.

Har hållt på med trav tidigare som sagt men tog bort unghästen jag hade lagom tills att sonen min föddes och har då haft uppehåll några år. Ville bara få lite tips då hästarna jag köpt nu sedan jag började med hästar har antingen varit köpta på bilder och film och det är ju inte samma som att åka och kolla/prova hästen. Dom jag hade innan var ju ingen jag köpte själv utan dom fanns ju när man började på stallet.

Lycka till med henne då, det är ju alltid ett lotteri att köpa travhäst, speciellt unghäst:)... Men är hon tre år då menar du eftersom du skriver att hon inte var redo att starta vid årsskiftet? För mig veterligen så är det inga tvåårstävlingar i Sverige förrän i samband med stochampionatet som går i juli..

Även om hon blir svenskreggad så är hon ju född i Danmark, och jag är tveksam till att du får köra premie med henne? Då det står i propositionerna och reglementet om premielopp att det är för svenskfödda hästar, det är ju inte samma sak som svenskreggade... Eller är det?

Hon är f 2008-03-22 dvs igår vart hon 2 år.
Hon får inte starta premie i Sverige då det enbart är för svenskfödda hästar men danska premie ska hon gå. Även anmält henne till 3 års stolopp i Danmark. Vet inte om dom har andra regler för startålder i Danmark men tror det borde vara samma. Vore ju lite konstigt annars.

Första start för 2 åringa i Sverige i år går 23 juli om jag inte minns helt fel (på Axevalla).

Det med start vid årsskiftet var det säljaren sa, hon är ju rätt stor ca 160 cm och har tydligen växt mycket på dom ca 8-9 mån dom haft henne i träning hos sig och ville väl inte stressa henne pga det. Eller något i den stilen.

Oj, resten låter ju bra men det där om förra ägarna hade fått mig att dra åt mig öronen och inte shoppa faktiskt.

Men det är jag det. :grin:

Många/de flesta blir ju faktiskt inte klara för tvåårs-starter. Jag hoppas att du fått info om HUR hon tränat under det här året och ev. viloperioder?

Det jag skulle kolla är om hästen har nån stor exteriör avvikelse typ om den är jätteskev, hänger i knäna, tryckt i knäna, x-ig, parallellförskjuten eller väldigt knipt under knäna och liknande.

Sen tycker jag alltid att man ska testköra hästen för att se hur den funkar. Om den tar styrning, verkar vettig och om den travar rent.

Om jag köper häst så kan jag se mellan fingrarna på vissa exteriöra avvikelser om de inte är för stora då så klart:) Till utseendet gillar jag om de har en bred panna och ser lite klassiga ut, liggande bog och kort rygg sen skiter jag i om de är lite skeva om det faller inom ramen normalt i mina ögon :) För mig är det också viktigt att de kan trava rent utan aktionsproblem i måttligt tempo. Kan de inte det så kommer man vanligtvis få problem i snabbare tempo. Måste man tex börja laborera med balans redan i 30 tempo-ja hur fan ska den då kunna springa 15??

Sen vet jag inte egentligen hur det är med premielöp för utlandsfödda hästar. Vi har haft ett flertal norskfödda unghästar som alla gått premie i sverige och fick sina slantar för det :confused: De hästarna var norskägda och i tillfällig träning i Sverige. Det var iofs en 4-5 år sen men pengar fick de. Och om jag inte minns helt fel har jag nästan för mig att en utav ägarna även senare körde "norsk premie" och fick pengar även där:confused:
Det kan du ju kolla upp!
Lycka till med hästköpet!

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 991
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar