Kolla ner på hindret vid hoppning?

hagman05

Trådstartare
Jag har en fråga, Varför kollar man ner på hindret när man hoppar? För så som jag lärt mig ska man kolla framåt och över hindret?
 
Sv: Kolla ner på hindret vid hoppning?

? om man ser ner på hindret så ändras ens tyngdpunkt och i värsta fall så vägrar hästen. man ska inte se ner på hindret man ska titta långt fram, planera vägen till nästa hinder redan innan man hoppat första.

man kommer dit man ser, dvs ser du ner i backen så kommer du dit förr eller senare.
 
Sv: Kolla ner på hindret vid hoppning?

Vem är man? Är det du själv som har problem med det, eller är det något du ser andra göra?
Det verkar faktiskt riktigt besvärligt att titta ner på hindret när man hoppar, och förutom det Buck skriver så tappar du ju fullständigt balansen om du tittar ner när du är över hindret.
 
Sv: Kolla ner på hindret vid hoppning?

Jag har en fråga, Varför kollar man ner på hindret när man hoppar? För så som jag lärt mig ska man kolla framåt och över hindret?

Man/jag tittar ner på hindret för att om vi ska krascha så vill jag veta det ;)

Himla oskick är det. Kan vara svårt att lära bort men går med övning och bra tränare.
 
Sv: Kolla ner på hindret vid hoppning?

Jag tittar ned för att se att vi kommer över. Och över kommer vi oftast. Bara det att när jag tittar ned får jag tyngdpunkten fel, vilket hästen känner av och lägger av ett par bocksprång och undrar sedan vad jag gör på marken... :P Men jag övar på att titta framåt istället. Blir så mycket enklare :P
 
Sv: Kolla ner på hindret vid hoppning?

ett tips att öva på att titta rakt fram är att sätta en klocka eller skylt på ena kortsidan högt upp, så när ni kommer på typ en kombination på långsidan så är det bara att fokusera blicken på klockan.
dvs om ni har tillgång till ridhus eller paddock (till paddock kan man helt enkelt spika upp ngt på en lång påle att ha som riktmärke)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Fritid Behöver köpa mig en vettig jacka för nästa års vandringar. Känns så himla onödigt att packa ner både skal och regnjacka, så vill banta...
2
Svar
35
· Visningar
1 412
Senast: Kirre
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 773
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp