Kolla Masken.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Om man köper ett sånt kitt på apoteket, inkluderar det då även analysen på labbet eller måste man betala för den också?

Hittade nu efter lite googling att det ingick analys i priset!

Senast ändrad:
Sv: Kolla Masken.

Om det är samma upplägg som på deras häst-kit så ingår allt förutom en speciell analys som man kan välja att göra om det verkar finnas mycket mask. Man kryssar i det på lappen som ligger i lådan.

Okey! Gjort det på hund förut? Hur tillförlitligt är det? Om hunden verkar ha mycket mask eller om det finns mycket mask i området eller?

Nej jag har bara använt det på häst. Om jag minns rätt mäter det hur mycket ägg som finns och så finns det cutoff värden för vad som räknas som högt, lågt osv.
Jag tror det är tillförlitligt :)

Mäter hur mycket mask hunden har.

Okey! Skickade efter en kolla masken nu, förhoppningsvis har vi det här imorgon. Tycker han borde lägga på sig mer än han gör nämligen. Har han inte mask och inte lägger på sig mer trots ökad fodermängd får vi nog kolla upp det. Han är inte jättesmal, men han skulle utan problem kunna gå upp två kg till.

*Delvis KL*
Labbet tittar främst efter maskägg i avföringen. Hittar man ägg och alltså får ett positivt svar så har hunden/hästen garanterat mask, hittar man inga ägg så betyder det egentligen att det inte fanns ägg i just den träckbollen/bajsklumpen. Hästen/hunden KAN alltså ha mask ändå och få ett "falskt" 0-svar.
hästar (vet inte hur det är på hundar) så har maskarna en viss livscykel, ibland "sover" de och då blir det oftast inga ägg i avföringen.
Jag tycker dock att det är bra att börja med en maskkoll om hunden ligger lågt i vikt.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
790
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 444
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar