Kolla klippet: FEI lanserar mätverktyg för nosgrimmor

Det internationella ridsportförbundet lanserar nu ett mätverktyg som ska kunna användas för att kontrollera att nosgrimmor inte är för hårt spända. Verktyget har dock redan fått kritik, då det ger mindre mellanrum mellan hästens nosrygg och nosgrimman än vad som rekommenderas.

Ser framför mig videor på kontrollanter som använder det på sidan av nosgrimman eller som får forcera plastbiten över hästens nosrygg. De lär också mäta en bit innan ekipaget ska in på banan, om de mäter, vilket lämnar ekipaget med god tid att spänna åt igen. Det är där jag sätter ribban för mina förväntningar. Om hästen sedan gapar kommer det inte synas i poäng eller bedömning desto mer känd ryttaren är, garanterat. Det är mina höga tankar om FEI.

Ser framför mig videor på kontrollanter som använder det på sidan av nosgrimman eller som får forcera plastbiten över hästens nosrygg. De lär också mäta en bit innan ekipaget ska in på banan, om de mäter, vilket lämnar ekipaget med god tid att spänna åt igen. Det är där jag sätter ribban för mina förväntningar. Om hästen sedan gapar kommer det inte synas i poäng eller bedömning desto mer känd ryttaren är, garanterat. Det är mina höga tankar om FEI.
Delar tyvärr din åsikt.
Läste också att mätstickan är för liten.
Det har ju gjorts studier och gränsen för när det blir skador i munnen är 6,15 kvadratcentimeter. Mätstickan är bara 4,67 kvadratcentimeter.

Det enda rätta borde vara att ta bort nosgrimman. Då ser man verkligen om hästen accepterar bettet eller inte.

Delar tyvärr din åsikt.
Läste också att mätstickan är för liten.
Det har ju gjorts studier och gränsen för när det blir skador i munnen är 6,15 kvadratcentimeter. Mätstickan är bara 4,67 kvadratcentimeter.

Det enda rätta borde vara att ta bort nosgrimman. Då ser man verkligen om hästen accepterar bettet eller inte.
Har du någon länk till studien eller något liknande? Jag vill gärna läsa om detta lite djupare, men har inte riktigt tid just nu att leta.

Står i en annan art
Har du någon länk till studien eller något liknande? Jag vill gärna läsa om detta lite djupare, men har inte riktigt tid just nu att leta.
Står i en annan artikel i Tidningen ridsport om kritiken mot stickan, att den är för liten.

Sen vet jag mig läsa om en studie om nosgrimmor där de kom fram till att skador i munnen ökade om det var mindre än två fingrar (ca 2 cm mellan nosrygg och nosgrimma.

Däremot hade det ingen betydelse om det var mer än två fingrar. Det blev inte mindre skador om det var mer än två fingrar.

Här sviker mitt minne mig, tyvärr. Det sista stycket kan jag lika väl ha drömt om…

Var jag läste om det kommer jag inte heller ihåg. Tror det var hippson, men hittar inte artikeln nu.

Har också funnits en artikel om att korrekt spänd nosgrimma (ca 2 cm) också ger skador.

Sen har jag också läst om en ridskola uppe i Norrland som helt tagit bort nosgrimmorna från lektionshästarna efter att ha upptäckt att även löst spänd nosgrimma ger skador. Har för mig att det stod att alla hästars munnar läkt när nosgrimmorna plockades bort.

På tal om studier så läste jag nyss denna, gällande tryck och nosband: Pressure Measurements from Five Different Nosebands at Rest, and During Riding at Walk, a Collected Gait, Backing up and a Full Stop

Även om man inte orkar läsa en hel studie, eller känner att akademisk text blir jobbigt, tycker jag det är det väl värt att läsa inledningen som tar upp många bra punkter och brukar vara ganska lättläst.

(Sidenote: De använder begreppet planum nasale för att indikera hästens nosrygg. Vilket jag personligen tycker inte är en helt korrekt benämning, men det är en småsak.)

På tal om studier så läste jag nyss denna, gällande tryck och nosband: Pressure Measurements from Five Different Nosebands at Rest, and During Riding at Walk, a Collected Gait, Backing up and a Full Stop

Även om man inte orkar läsa en hel studie, eller känner att akademisk text blir jobbigt, tycker jag det är det väl värt att läsa inledningen som tar upp många bra punkter och brukar vara ganska lättläst.

(Sidenote: De använder begreppet planum nasale för att indikera hästens nosrygg. Vilket jag personligen tycker inte är en helt korrekt benämning, men det är en småsak.)
Kan också tipsa om att det finns massor AI tjänster som man kan använda om man inte orkar läsa vetenskaplig text. Jag använder det nu tex när jag gör ett arbete om B12/cobolt på häst/nötkreatur. Att verkligen läsa igenom varenda artikel skulle ta mig flera månader, istället så ställer jag riktade frågor till AI:n om texten. Och säger den att det inte finns något på mitt ämne i artikeln så kan jag enkelt stänga ner den efter 30 sekunder, istället för efter 30+ minuter... Sparar ordentligt med tid.

Sen har jag också läst om en ridskola uppe i Norrland som helt tagit bort nosgrimmorna från lektionshästarna efter att ha upptäckt att även löst spänd nosgrimma ger skador. Har för mig att det stod att alla hästars munnar läkt när nosgrimmorna plockades bort.
Det var nog Haparanda Ryttare, minns att jag sett bilder och det var nån slags nosgrimma där överdelen sitter fast i bettet och den undre remmen sitter längre bak, mellan sidostyckena.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Enligt ett förslag från det internationella ridsportförbundet, FEI, kan ett nytt mätverktyg komma att användas vid tävling, för att...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈