Jo, visserligen, men jag tror det är viktigt att inte skrämma bort potentiella uppfödare utan att försöka påverka.
Det viktigaste är vad är det för egenskaper med stoet som bör föras vidare, vad hingsten har för egenskaper som kan matcha hennes styrkor och svaghetet samt vad är målet med avkomman?
Vad vi anser om korsningsavel är ett kapitell för sig. Förhoppningsvis kan vi verka för lite mer eftertanke med aveln? Tyvärr är det ju så att många travare och travarkorsningar har en enkel biljett till italienska slakthus.
Å andra sidan är det inte alltid alla hästar med gröna papper som har ett problemlöst liv.
För avel bör man försöka elliminera riserna och öka chanserna, är den ultimata avkomman fbl - vbl? Om kan känner att det är rätt så har jag väl egentligen inte allt för mycket att invända emot, men jag hoppas att hingsten är godkänd!
Avel med icke godkända hingstar är jag helt emot, även om man har "världens bästa sto"! Inom travaveln så är det väldigt många kriterier som skall uppfyllas för en godkänd avelshingst, men till "syvende og sidst" är det bäst att kör på ras rent generellt.