Sv: Kolla den här
Jag säger som jag tycker: Självklart är flertalet som äger PB inte lämpade för att ha djur överhuvudtaget. De använder de som pittförlängare, och vet inte hur man behandlar en hund.
Sen finns det dem som tar bra hand om sin hund, även sina PB, och de är säkert inte värre än andra hundar.
Det jag personligen inte gillar med kamphundar, är just det faktum att de först och främst är avlade för KAMP. De ska inte ge sig, de har en så pass stor kraft i kropp och käke, så de ger sig inte.
SKULLE en hund, vilken som helst, bli knäpp, hugga tag i en arm eller ett ben, skulle man kunna mota de flesta hundar med en pinne, men en PB släpper ALDRIG taget. Det är det som gör dem så farliga OM ngt skulle gå fel.
Sen tror jag personligen inte "vanliga" raser, ex. labradorer och cocker spaniels, biter i illvilja, utan att problemet sitter i att ägarna inte har koll på sina hundar, och eventuella inblandade barn. INGEN hund står ut med hur mkt som helst, men inte alla hundar attackerar "frivilligt" en människa heller.
Summan av kardemumman: PB är farlig ras om ägaren är okunnig, utsätter hunden för situationer den inte kan klara ut på ett bra sätt. Men å andra sidan kan alla raser agera "fel" ibland, men de är om möjligt inte lika envisa, starka som en kamphund.