Kolkoushästar

Sv: Kolkoushästar

Kólkuosblodet är speciellt men för mig är det ett positivt ord. Jag har Kólkuosblodet i de flesta av mina hästar. Det är förvisso känsliga hästar men på ett positivt sätt om man har kunskapen och erfarenheten. De är mycket kloka, verkar vilja vara till lags om man är vän med dem och har mycket arbetsvilja. Samtidigt så är de självständiga och självtänkande och bedömer gärna situationen själva om de känner att ryttaren är osäker eller de är osäkra på vad ryttaren går för. Och har man förorättat dem så är det inget de glömmer bara sådär. Men det tycker jag är bra. Alla borde hantera en sådan häst för då lär man sig att man måste respektera hästarna och inte bara dominera och kräva.

Hi hi, det låter som min gamla dam på 23 år. Henne kan man inte "köra över" hur som helst. Hon har inget Kólkous blod i sig.

Jag tycker att de flesta islandshästar jag mött är "lite speciella" i lynnet!

Jag har ett 4-årigt sto med den stammen, silvergulsvart 4-gångare med riktiga kalasgångarter. Mycket vilja och mycket gott lynne. Hon är till salu nu, men med viss vånda... Egentligen vill jag ha henne kvar men jag hinner inte med allt o det är dags att rida in henne. Om hon inte blir såld inom någon vecka så betäcker vi med Gaukur när han kommer hem till Anna. Hon går redan hos Anna på sommarbete.

JennyD skrev:
Jag tycker att de flesta islandshästar jag mött är "lite speciella" i lynnet!

:rofl: Jo, det stämmer nog, de är faktiskt inte som andra hästar att jobba med. De är mer tänkande, mer smarta och har mer egen vilja många ggr. Samtidigt är de för det mesta godmodiga men kräver inte sällan en stor portion respekt tillbaka. Och framför allt så vet de om man gillar dem eller inte! Älskar man dem är de samarbetsvilliga men har man inget större intresse av individen så kan de tjura. De verkar kräva mer kärlek av sina ryttare än andra hästar för att göra sitt bästa.

Mina släktingar på Island, äger hästgården Túnguháls II i Skagafirði. Dom föder upp kolkoushästar :) . Alla deras (självklart finns det undantag) är väldigt bra i lynnet! Blev total kär i en valack där i somras´, Kolfinnur :love: . Det var bara han utbildningsgrad (extremt outbildad) och att det skulle kosta ca. 55.000 kronor att flytta honom hit till Sverige :crazy: .

Stort tack!
stod ju mycket om min lilla tös släkt på fader sidan (hon är efter Feykir frá Hafsteinsstödum.)
Men verkar totalt omöjligt att få veta något om hennes mor....
Helt blankt i passet står inte als vem hon är efter...
Finns det någonstans där man kan läsa något om Bakkakoti??
(modern heter Rauoka frà Bakkakoti och det har även min lilla dam som efternamn)

Stort tack!
stod ju mycket om min lilla tös släkt på fader sidan (hon är efter Feykir frá Hafsteinsstödum.)
Men verkar totalt omöjligt att få veta något om hennes mor....
Helt blankt i passet står inte als vem hon är efter...
Finns det någonstans där man kan läsa något om Bakkakoti??
(modern heter Rauoka frà Bakkakoti och det har även min lilla dam som efternamn)

Hej. Jag har en bekant som har en valack från Bakkakoti.
tag kontakt md Frosimport för jag tror hon har lite kontakt med de. Min bekant köpte sin valack genom Frostimport i alla fall så du kankse kan börja där.

Jag tror inte att hästar från någon speciell gård har något annorlundare lynne än andra, eftersom alla hästar är individer.
Men om vi tar expempel, Kolkous kanske endast använde Hördur i sin avel så alla fölen blev i ungefär samma lynnen eftersom deras papa är densamma så kanske det låter rimligt, men Kolkous hade väl rätt många olika hingstar?
Jag vet inte, lite småtankar bara. ;)

Jag är med i Kolkous vänner, ni visste ju att stället Kolkous som skulle bli nån slags oljeavförvaring stoppades och ska byggas upp till Kolkous igen då man kan rida dit och kolla runt i gården och sådär.
Jag tycker att det låter väldigt bra, så alla hästar som en gång kom från Kolkous på Island ska försökas samlas tillbaka dit, så en ny Kolkous linje kommer att komma. Det är kul! :banana:

Jodå man har avlat på olika egenskaper på olika gårdar och det gäller såväl färg, lynne som gångarter. Det finns de som älskde milt lynne medan andra ville ha mycket framåtvilja och pass, en tredje gillade hingstkamper och avlade fram tuffa och hårdföra hästar. Kólkuoshästarna uppfattar jag som mer enmanshästar som kräver respekt tillbaka, är mycket framåt, kloka och snälla men också ganska tuffa och höga i rang, fast ger sig lätt för människan. Det är hästar jag gillar.

Flugumyri, speciellt Freyr-linjen är känd för att ge tuffa hästar med massor av framåtvilja. Kólkuos kan vara så också. Hornafjödur och Stykkisholmi är andra hästar med mycket vilja och inte sällan ganska tuffa. Det finns faktisk böcker om de olika blodslinjernas historia men glöm sedan inte att dessa blodslinjer korsats sinsemellan och med annat mildare blod. Sokki nämns lite längre upp i tråden, och han var en baddare på att hoppa bla. Sokki har Bylur frá Kólkuosi bakom sig och som jag nämnt många ggr förr så betyder Bylur stormvind. Det är för mei en snabb häst med mycket vilja och de stämmer bra på mina 2 avelsston som har Bylur i stammen.

En speciell häst är för mig en häst med en speciell utstrålning, en häst med en känslig själ som man skall vara rädd om, en klok häst som inte tål bli förnärmad och tvingad utan kräver kamratskap och ömsesidig respekt. Det tycker jag stämmer bra på min erfarenhet av Kólkuos och jag tycker inte det är negativt, snarare tvärtom. Kólkuoshästarna sticker ut på ett positivt sätt med sitt speciella lynne. Man glömmer dem inte och man faller lätt för deras speciella charm. Det är ärliga, raka, vakna och alerta hästar. Och det är sådana jag fastnar för. Jag har inte letat Kólkuos. Jag har letat individer jag tyckt om. Men det har råkat vara så att de jag fastnat för har visat sig för det mesta vara hästar med Kólkuos i! Så deras speciella lynne är är nog mer positivt och tilltalande i de flestas huvud. De är högt ansedda på Island i alla fall! Och hos mig!

För den som vill läsa lite historia om bland annat Kolkuós finns det mycket intressant att läsa på Gröna Gångens hemsida - där finns lite om det dåliga ryktet och även upprättelsen. Gå in på http://www.gronagangen.se/ klicka på "Islandshästar" till vänster och sen på Kolkuós

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka