Kolkoushästar

Korven

Trådstartare
Jag vet inte om jag drömt eller om jag hört att kolkoushästar är lite speciella i lynnet.
Rätta mig om jag har fel.

Sv: Kolkoushästar

Vad är kolkous för slags häst? Har aldrig hört talas om.. :o

Men jag har oxå hört det... hmm :confused:

mij: Det är en känd avelsgård, där b.la. hingstarna Hörður frá Kolku+osi och Sokki frá Kolkuósi blev uppfödda. Båda är jättekända och finns i de flesta stammtavlor lite längre bak. (hästarnas dådå :p :D :rofl: )

Jag visste inte att det var speciellt för hästar från Kolkuós, men mitt förra sto Lilja var (och är) lite speciell i lynnet. Väldigt känslig, het, nervös, allmänt spänd.
Lilja har iaf Kolkuósblod i sig.

Båda mina pojkar har kolkuós-blod i sig (efter Hördur591 o Hördur 512). Dom är jättefina i lynnet båda två, har vissa tendenser att bli lite envisa, men väldigt vänliga och respektfulla hästar...

Jag har aldrig hört nåt om att Kolkuós-hästar skulle ha speciellt lynne, tvärtom att de skulle ha fint lynne, bra gång och fin exteriör...

Min mammas häst Brúda har en morfar som heter Stígandi frá Kolkousi. Jag har hört att de ska ha linjeavlat en del av sina hästar.:confused:

Korven skrev:
Jag vet inte om jag drömt eller om jag hört att kolkoushästar är lite speciella i lynnet.
Rätta mig om jag har fel.

Vad då speciellt??

Äger en Kolkuósi och har ägt en, en av unghästarna har en del Kolkuós i sig. Underbara hästar med stor integritet.

Det går att läsa om Kolkuósi på: www.kolkuos.is

Balderum Norr skrev:
Vad då speciellt??

Äger en Kolkuósi och har ägt en, en av unghästarna har en del Kolkuós i sig. Underbara hästar med stor integritet.

Det går att läsa om Kolkuósi på: www.kolkuos.is

Gick in där, men sidan är ju bara på isländska, vilket jag inte alls är haj på. Jag har läst om Kolkous, och även farit förbi. Är det någon som vet hur det går framåt i återskapandet?

OA

Tror mig ha hört sådana rykten förut, men kan ej bekräfta.

Vi tog en Kolkuós-valack på foder för ev senare köp... Han var gudasnäll att hantera från marken, lugn och följsam, underbar helt enkelt. Innan vi tog hem honom kunde vi inte provrida pga halka/barfota/ej i form men eftersom han var så trevlig tänkte vi att han må vara samma när hans rids.
Icke.
Visserligen hade han haft en incident för längesedan då någon slitit i hans mun så tungan blev skadad, så nu skulle man vara hemskt försiktig att ta honom i munnen...
Men det stod bara inte i proportion till hur han betedde sig... Första gången uppsutten på ridbanan sprang han bara runt runt trots att jag hade bettlöst kombinerat med bett och jag höll bara i "bettlöst-tyglarna". Hyfsat scary... :crazy: Sen red vi ut, jag satt på Kolkuósin och maken red på andra hästen och hade mig som handhäst. Hästen var helt fnoskig för minsta trädgren mot min jacka och när vi vände för att gå hemåt blev den helt vansinnig och hade inte maken haft oss i grimma vet jag inte hur det hade gått :confused: Han lugnade sig inte förrän jag klev av, då va han kolugn igen :confused:
Berättade detta för en kompis som då berättade att hon också haft en Kolkuós som betett sig på ungefär samma sätt...

Så någon sanning kanske det ligger i ryktet?

I min hingst er det en relativt stor andel Kolkousi-blod.
Dette er en humørfyllt,positiv hest med enorm arbeidsvilje og "guts".

Det de sier om K-hestene er at de ofte har mye temperament og vilje.Om man så ser dette som noe negstivt er vel opp til den enkelte.
Jeg har møtt både rene K-stammede hester og hester med mye K-blod i og har ikke sett noe til dette at de skal være "spesielle" i temperamentet.Om man med spesiell mener ohandterlig,arg eller på noe sätt farlig.

Ofte er det intelligente hester med god vilje og en slik hest som blir feil håndtert fra början blir ofte en veldig frustrert og usikker individ som ikke vil stole på at et menneske kan eller vet nok til å kunne "ta kommando" og være en trygg ledare.
Men de gir jo SÅ mye mer igjen om man er "på lag".

Jag håller med dig Kurre!

Kólkuosblodet är speciellt men för mig är det ett positivt ord. Jag har Kólkuosblodet i de flesta av mina hästar. Det är förvisso känsliga hästar men på ett positivt sätt om man har kunskapen och erfarenheten. De är mycket kloka, verkar vilja vara till lags om man är vän med dem och har mycket arbetsvilja. Samtidigt så är de självständiga och självtänkande och bedömer gärna situationen själva om de känner att ryttaren är osäker eller de är osäkra på vad ryttaren går för. Och har man förorättat dem så är det inget de glömmer bara sådär. Men det tycker jag är bra. Alla borde hantera en sådan häst för då lär man sig att man måste respektera hästarna och inte bara dominera och kräva.

Jag har omedvetet valt Kólkuos i blodet på mina hästar. Jag väljer nämligen en individ som jag tycker är bra och som jag gillar och sedan tittar jag på stammen. Vi har 12 islandshästar nu och 9 av de har Kólkous i stammen. Det blir ju så eftersom jag valt ston med detta blod i och avlar på dem. 7 av dem har Bylur frá Kólkuos i sig. Bylur betyder stormvind och det ger man knappast till en lugn häst utan det är en häst med mycket vilja och fart i. Går man någon generation till bakåt så är alla 9 släkt med varandra. Kólkuoshästarna är hästar man fastnar för och älskar mycket. Det är mycket svårt att bryta de starka band man får till dem och det blir så starkt och speciellt att det är svårt att skiljas från dem och sälja dem. Jag tror inte det är rätt mot dem heller för de fäster sig också. Man kan verkligen skapa ett livslångt förhållande med dem.

I ett nr av Hästfocus i år stod en mycket bra artikel av Stina Helmersson om Kólkous. Där stod också om deras stolthet och arbetsvilja och att en del av dem hade lite kärvare lynne, sk hövdingahästar. Det finns ju lite tuffare blodslinjer och man får inte glömma bort at det inte är så länge sedan man slutade med hingstkamper på Island, typ tuppfäktning, och då skulle det vara lite tuffare blod. Och det dyker upp då och då. Men Kólkuos är inte mer representerat än Flugumýri, Stykkishólmi och Hórnafjödur i det avseeendet. Och alla kända tävlingsblodslinjer har mer eller mindre av detta i sig. Och jag vet vilken av dessa 4 jag tycker bäst om och trivs bäst med vad gäller temperamentet och det är Kólkuos. Inte minst för att de verkar vara bland de smartaste och klokaste av alla blodslinjer och jag gillar kloka hästar. Men det är klart. Det kräver mer hjärnkapacitet från människan också som skall arbeta med dem. Och blir de felhanterade är det en lång väg tillbaka.

Däremot lägger jag inte gärna Kólkoushingstar på mina ston utan gärna något "helt" obesläktat och något med mycket mjukt och lugnt lynne. Jag vill inte ha mer vilja i avkommorna än vad jag har i stona utan gärna lite lugnare. Det är inte alla som klarar mycket vilja och jag måste tänka på att jag skall kunna sälja mina avkommor och de flesta vill inte ha så mycket vilja i sina hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Det er slik det har blitt her også.
Uten å se på det har jeg endt opp med K-blod i alle her...(Gjennom Trøstur fra Teigii) mest i hingsten,de andre lenger ut.
De har "noe ved seg". I hingsten har jeg fått det beste av alt,alt det man finner ved K-hestene samt et gemytt som er så fantastisk godt og en ridbarhet og "will to please" man ikke ser mye av i dagens konkurransehester.

Når dette kommer videre til avkommene...man kan bare håpe!

Lånte et sto for å bedekke iår. Hun skulle ikke bedekkes med Kurre,men med 4-gjenger. Hvor falt valget? Trúr...ren K-stamme.

Jo,det er noe ved dem :love:

skanna0018.jpg

ca. 50% Kolkuós...

Flugar frá Svignaskarði och min lillasyster

Väntade på att du skulle svara! ;)

Har du ngn kolkous/nattfari på gång till mig? :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka