Kolikpanik

nyponros

Trådstartare
Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så...

Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20 minus här och vattnet fryser så snabbt ute att de inte får i sig något alls i princip. Dessutom ratar de det när det är så kallt. Vi hade nyligen ett dödsfall i stallet pga just kolik, oklart vad orsaken var dock men man blir orolig... Dessutom står de ju mest still i hagarna nu, iallafall rör de sig inte lika mkt som vanligt. Thermobar och liknande har jag inte råd med och lär inte få stallägaren att köpa in...

Mina "åtgärder" är dessa:
Betfor morgon och vid insläppet med mycket betforvatten
åker dit och vattnar henne med ljummet vatten vid 12.00
bjuder henne vatten eller lurar i henne genom blött hö så fort jag tar in henne för ridning tex.
2 vattenhinkar i boxen
olja 1 gång om dagen i kraftfodret
duschat hö inne (2 måltider, 17.00 och 21-21.30)
rörelse, hon har väldigt sparsamt med vilodagar nu och på dem får hon iallafall en kort promenad.
Tillräckligt varma täcken så hon inte fryser.

Räcker detta?
Finns det något mer man kan göra?
Hur stor är risken egentligen? Kan tillägga att hon aldrig haft kolik innan.
Kalla mig överbeskyddande men jag kan knappt sova pga denna oro just nu, blir det lite mildare igen ska jag aldrig mer klaga på slask:p


Sen en foderfråga, min häst är inte överförtjust i betfor tyvärr och jag nojar därför över att hon ska rata den på morgonen tex och äta hö utan att få i sig vätska (de äter hö ute). Hon äter den men hon kastar sig inte alls över kraftfodret på samma sätt som hon gör när betforen inte är med utan äter hö 5-10 minuter först.
Finns det något likvärdigt "soppliknande" foder man kan ge?
 
Senast ändrad:
Sv: Kolikpanik

Lucern kan du göra soppa eller gröt av, och det är ju att räknas som grovfoder så ingen fara om hon äter det innan hö.

Ang risken för kolik är den nog högst individuell, men jag skulle inte oroa mig om jag vore dig. Mina har i princip aldrig haft fritt vatten den kalla årstiden. Det fryser både ute och inne. Aldrig haft en kolik pga det (och för den delen knappt några koliker av ngt annat förutom sjukdom heller).

Så, du kan nog slappna av. Är hon väldigt törstig vid 12 och när hon kommer in? Om inte får hon ju i sig tillräckligt med vatten troligen, och du lurar ju i henne vatten i övrigt med =)
 
Sv: Kolikpanik

Tack för tipset!

Har läst lite om det nu men har ingen erfarenhet sen innan.
Funkar det att bara ha lite i, någon halv dl per betforhink mest som "smaksättare"?
Kan det ligga i blöt lika länge som betforen?
Är det likadant vetekli som finns att köpa på ica som man köper i hästfoderform?
 
Sv: Kolikpanik

Jag funderar lite på lucern!
jag har gett henne det innan under en längre period men slutade när hon började lämna... Det kanske är så att hon inte gillar sopp/kletkonsistens helt enkelt för i övrigt är det en häst som äter ALLT tills det är slut :p.
Men jag kan absolut prova! Går det att blöta kraftpelletsen över natt, och brukar hästar tycka att det är smakligt?

Idag drack hon endel på lunchen, men det är lite olika. Ibland vill hon inte alls ha när jag bjuder henne, på hela dagen, och det är mest då jag blir orolig.


Min noja är nog kanske lite överdriven... Jag har aldrig ens upplevt ett kolikfall innan och då har jag haft häst i 8 år och ridit i 12... Första 4 åren var jag på ett ställe där 20 hästar gick på lösdrift och hade säkert inget vatten nattetid även om vi kånkade hela dagarna. Ingen kolik. Har faktiskt aldrig ens hört om något innan trots att jag vet att många i min närhet inte har vatten ute till sina hästar vintertid och inte anstränger sig något extra för det. Men när det hände så nära, och jag såg hur smärtsamt det var för hästen som dessutom dog, blev jag jätteorolig.
 
Sv: Kolikpanik

Jag brukar blanda 50/50 och massa vatten. Denna årstiden när det är kallt kan man blanda tillsammans och låta stå. På sommaren härsknar vetekliet om det står för länge.
 
Sv: Kolikpanik

Det finns en tråd om hur man kan isolera vanliga vattenbaljor, för att öka tiden de är frostfria. Det kanske är något att prova, så hon kan få ha vatten längre tid i hagen så du inte behöver oroa dig för det lika mkt iaf? Det är ju alltid skönare att veta att de har vatten hela tiden/nästan hela tiden, även om de klarar sig med regelbunden vattning.

Kolla fjordtokans inlägg, om hennes fina isolering av vattenkaret ute http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1080959
 
Sv: Kolikpanik

Jag är lika nojjig som du...
Baldur är heller inte särskilt förtjust i betfor men gillar mash eller vad det nu heter. (Googla på mash + hästfoder.) Egentligen skall man väl ge det några gånger i veckan bara men nu när det är så kallt får han ett par dl mash + några liter vatten varje dag.

Vi försöker hjälpas åt i stallet att hålla vattnet i hagarna ofruset men man kan ju tänka sig att de dricker mindre eftersom det borde vara mindre trevligt att dricka bokstavligt talat iskallt vatten.
Jag brukar koka upp vatten i vattenkokare till boxen och så försöker jag vara där så sent som möjligt på dagen så att vattnet håller sig ofruset längre in på natten. Han dricker mer inne i boxen nu, kanske för att han inte dricker i hagen...?
 
Sv: Kolikpanik

Jag är en fångnojjig hästägare så betforvatten aktar jag mig för, min förra häst var mkt förtjust i att dricka foderjäst, blandade 2-4 dl foderjäst i ca 10 l vatten, det sörplade hon glatt i sig varje dag. Blandade ej i annat foder där, bara soppa med FJ.

Den jag har nu gillart inte men hon får luzerngröt/soppa.
 
Sv: Kolikpanik

En åtgärd som kan ha stor betydelse är att inte fodra hö ute om man inte har möjlighet att försäkra sig om att de har tillgång till vatten. Lyckas man inte hålla vattnet frysfritt är det bättre att inte ge lunchhö (utan istället ge mer mogon och kväll/ta in hästarna för utfodring).

Nu verkar det ju som att TS har löst det genom att vattna hästarna mitt på dagen. Utmärkt!
 
Sv: Kolikpanik

om du ger tex havre kan du göra sörpa , slå på rejält med hett vatten på havren o svalna till lagom ät temperatur.

slå en skvätt matolja i vattnet , de gör att vattnet inte fryser lika fort (förstör ytvattenspänningen )

slå hetvatten på petflaskor o lärgg i vattnet ute tex
 
Sv: Kolikpanik

En annan viktig sak är att motionera hästen ordentligt! Så kan du servera lite betfor med massa vatten efter träningen, det brukar jag göra. Då är dom törstiga och dricker lätt upp 20 liters hink. Använd varmt vatten!
 
Sv: Kolikpanik

Jag oroar mig också, speciellt över att de dricker "isvatten" om de är ute hela dagen med vatten i en balja.
Nu gör jag så här: Inget vatten ute, men tar in dem på dagen/eftermiddagen och häller då upp nytt isfritt vatten till dem. Inte för mycket, de ska helst dricka upp det så att det inte blir isigt, hellre då fylla på en gång extra om de dricker upp allt.

Ut igen förstås, och när de kommer in på kvällen gör jag samma sak plus att de får luzernsoppa, så det blir ett väldans sörplande i alla boxar!:)

Har funkat hittills, de får i sig cirka 20 liter/dygn och det är väl ok.

De får hö ute på morgonen och hö när de kommer in för att dricka.
 
Sv: Kolikpanik

Isvattnet i sig är oftast ingen fara, det som brukar hända är att dom dricker mindre när det är isigt. Så hellre isvatten än inget vatten i hagen ur koliksynpunkt!
 
Sv: Kolikpanik

Just det, mina dricker väldigt lite när det är is i vattnet.
Å andra sidan kanske man är lite övernojig, förr när jag inte hade en susning om att hästar lättare fick kolik när om de dricker för lite på vintern hade jag stora baljor med vatten och en yxa som jag högg hål med två gånger/ dag. Fyllde på när det tog slut, slog ut all isen emellanåt. Aldrig någon kolik vintertid på alla år ...
 
Sv: Kolikpanik

Lite spinoff, men det här med vilja/ovilja att dricka isvatten är individuellt med, mina dricker sämre vintertid oavsett, men har (peppar, peppar) aldrig haft problem av det så de får hållas. Men de kan roa sig med att komma inifrån med frostfritt vatten, och gå ut och dricka isvatten. Så de har i alla fall inget emot isvatten, den större herrn tycks tvärtom tycka om det.. knashäst.

Sett samma sak inne ibland, jag har kört dubbla hinkar inne när det varit riktigt kallt, och slår då kokande vatten i den ena det sista jag gör, rejält med vatten så att den ena iaf ska hålla sig frostfri längre, men den andra ger dricktempererat vatten tills den heta svalnat.

På morgonen kan man se en häst stå och trycka sönder is med mulen och dricka isvatten, bredvid en full hink med ofruset vatten. (Medan andra tömmer den ofrysna och inte rör hink med isskorpa).
 
Sv: Kolikpanik

Jag motionerar henne varje dag nu, hon får inte en vilodag utan då skrittar vi en sväng istället eller går en promenad och det är nån gång i veckan bara det blir så lite. Idag var vi ute på en normal uteritt i alla gångarter, 1 h, hon ville inte dricka när hon kom in =/.
Men hon stod och tuggade vattendränkt hö både före och efter iallafall. Sen fick hon blött lunchhö.


Tack alla för tipsen! Jag ska hålla extra koll på hennes avföring, fortsätta bjuda henne på f.m/lunch och ev testa att lägga i lite vetekli om hon börjar lämna den vanliga betforen. Idag var krubban helt tom från morgonen iallafall så hon hade surplat i sig allt :)


Jag ska fundera på om man kan lösa det med vattnet ute, såg att någon skrev att man kunde hälla i olja i vattnet för att ändra på ytspänningen, att det inte fryser lika lätt? Någon som vet hur pass mycket bättre det håller sig "frysfritt"?
 
Senast ändrad:
Sv: Kolikpanik

Mash verkar ju lovande tycker jag!
Kan väl inte vara någon fara att ge varje dag om man bara gör det just för att de ska dricka, med 2 dl och 3-4 l vatten som de skrev?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 115
Senast: Messy
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp