Kolikkänningar efter kraften

Sv: Kolikkänningar efter kraften

En häst som har koliksymtom är inte en frisk häst. Att ta ett träckprov då är inte för att utesluta parasiter utan t.ex. få bekräftat om bandmask hittas (tilläggsprov) så slipper man leta vidare. Blodmask orsakar ytterst sällan kolik och i de fallen är det mest troligt stor mängd uppvaknande larver (inga vuxna och därmed inga ägg, därmed syns de inte på prov) eller skador från stora blodmasken och där görs skadorna innan det finns vuxna maskar som lägger ägg. För att skilja på äggen från stora pch lilla blodmasken behöver man kläcka äggen, dvs odla fram larver. Detta görs med fördel på alla hästar (det går bra att göra i grupp) på våren för att se om den finns på markerna.

Så igen; skyll inte på ett prov när det är ni själva eller veterinärerna som inte vet vad de provtar och varför. Läs gärna följesedeln och informationen som följer med när du beställer/köper provet.

Artierial Damage From Large Strongyles:
Thromboembolic colic kan result in serious illness and death.
www.equimaxhorse.com/parasites/strongyles

Small & Large Strongyles:
www.youtube.com/watch?v=qm1eRxha-Mw

Nu ger jag min häst det maskmedel som veterinären skriver ut och enligt dom rekomendationer jag får av just veterinär. Nu snart 5 år senare är det 4 veterinärer och 1 kiropratkor som säger ungefär samma sak. Kolik är för övrigt inte det enda symptom min häst har/har haft.

Spelar ju egentligen ingen roll vilken parasit det är, eftersom ingen av dom syns på träckprov så blir ju träckprov ganska ointressant. Enkel logik.

Men varför klandrar du då träckprovskontroller när du vet om att de parasiterna inte går att detektera i den analysen?

Men varför klandrar du då träckprovskontroller när du vet om att de parasiterna inte går att detektera i den analysen?

Hur menar du då? Vilka är "dom" parasiterna och vilken är "den" analysen? Jag trodde analys var till för att detektera just parsiter? Eftersom vi inte längre ska avmaska på rutin och måste ha recept utskrivet från veterinär. Hur ska man annars detektera parasiterna då? När hästen har fått kolik är det ju egentligen för sent....

...det är ju därför som man går ifrån analyserna, dom fungerar ju inte där dom verkligen behövs...

Man måste ju först och främst veta vilka parasiter som går att detektera i träckprov. Med "den analysen" menar jag träckprovskontroll som man skickar till Equippo lab, Vidilab osv.

Man kan inte bara skicka in lite bajs och tro att det ger svaret på allt. Väldigt tråkigt att din med flera veterinären är så dåligt utbildade.

Här står det tex den avmaskningsrutin jag blivit rekommenderad och ja jag har kontakt med veterinär som skriver ut de recept jag behöver. Så min fundering är då, vad ska man då med analyser till? Om dom inte är tillförlitliga och om dom inte visar dom parasiter som man verkligen behöver avmaska för, det är då jag menar att det är ganska meningslöst åtminstone för mig att lämna för analys, jag har helt enkelt slutat.

http://www.veterinaren.nu/hast/bra-att-veta/avmaskning/avmaskning-hast/

Madick: ang stora blodmasken, det är ju fortfarande så att jag lämnat in träckprov pga hästens symptom vid symptomtillfället (jan-feb), träckprov inlämnat tidigare under året(åren, vår och höst) har inte visat något heller, jag har ju nöjt mig med det så länge hästarna har mått bra och tack vare att jag "trodde" jag hade parasitfria betesmarker.

Sen dom maskmedel jag får utskrivet "tar allt", alltså inte specifikt blodmask/bandmask. Det var också på den veterinärens rekommendation pga omständigheterna just då, eftersom vi endast genom obduktion hade kunnat få en mer exakt analys och därmed kunnat bestämma exakt vilket maskmedel som varit lämpligt vid just det tillfället. Eller tycker du vi skulle ha väntat till våren och odlat fram larver för att få en exakt diagnos?

Så att hästarna är något så ren innan sommar betet Maj - Sept.
och
Nov. så hästen inte gå med för stor mask börden under vintern.

Jag avmaska med det som veterinären skriver ut.

Lilla blodmasken är den vanligaste parasiten och den vi bekämpar på sommaren. Dess livscykel gör att en avmaskning 15 april ger följande resultat (om hästen ens urskiljer ägg):
Banminth/fyrantel - hästen släpper inte ut några ägg fam till 15 maj. Under tiden 15 maj-15 nov sprider hästen ägg som återsmittar markerna och hästen.
Ivermektinmedel - hästen släpper inte ut ägg fram till 15 juni. 15 juni-15 nov sprider den ägg igen som smittar marker och hästar.
Cydectin - samma som ovan med skillnaden att hästen inte plockar upp gammal smitta i hage 15-30 april och inte sprider ägg mer än 15 juli-15 november.

Med träckprov hittar vi de hästar som sprider smitta och dessa avmaskas flera ggr under betessäsongen så de inte sprider ägg alls, t.ex. med Cydectin 15 april och 15 juli och då sprids inga ägg från den hästen förrän tidigast 15 oktober OM det inte är så att den faktiskt fått hjälp att bli av med så mycket samt nu får gå på beten som inte återsmittas så hästen nu faktiskt inte längre har några aktiva parasiter som vi kommer år med avmaskningsmedel.

Här står det tex den avmaskningsrutin jag blivit rekommenderad och ja jag har kontakt med veterinär som skriver ut de recept jag behöver. Så min fundering är då, vad ska man då med analyser till? Om dom inte är tillförlitliga och om dom inte visar dom parasiter som man verkligen behöver avmaska för, det är då jag menar att det är ganska meningslöst åtminstone för mig att lämna för analys, jag har helt enkelt slutat.

http://www.veterinaren.nu/hast/bra-att-veta/avmaskning/avmaskning-hast/

Madick: ang stora blodmasken, det är ju fortfarande så att jag lämnat in träckprov pga hästens symptom vid symptomtillfället (jan-feb), träckprov inlämnat tidigare under året(åren, vår och höst) har inte visat något heller, jag har ju nöjt mig med det så länge hästarna har mått bra och tack vare att jag "trodde" jag hade parasitfria betesmarker.

Sen dom maskmedel jag får utskrivet "tar allt", alltså inte specifikt blodmask/bandmask. Det var också på den veterinärens rekommendation pga omständigheterna just då, eftersom vi endast genom obduktion hade kunnat få en mer exakt analys och därmed kunnat bestämma exakt vilket maskmedel som varit lämpligt vid just det tillfället. Eller tycker du vi skulle ha väntat till våren och odlat fram larver för att få en exakt diagnos?

Men läser du inte vad jag skriver? Du hade inte en frisk häst.

För friska hästar behandlar vi inte omifallatt de kanske möjligtvis skulle kunna plocka upp ngn parasit som gör att de mår dåligt. Vill du inte förstå eller vad är det frågan om?

Din veterinär borde också ha kunnat tala om för dig vilka parasiter som kan vara en orsak till kolik och då särskilt på vintern och gett dig råd om prov skulle göras och i så fall vilket eftersom det faktiskt finns fler att välja på än standard vilket också framgår av labbens beskrivningar.

Jag har inte sagt att det var fel att i ditt läge avmaska men skyll inte på ett prov som du väntat dig resultat av som du inte beställt eller kan få fram.

Anledningen till träckprov under sommarhalvåret är för att hitta de (friska) individer som sprider smitta och bara avmaska dessa eftersom vi annars nöter ut de TVÅ verksamma grupperna avmaskningsmedel vi har som tar den.

Vad menar du med "de vi behöver avmaska mot"? Vilka skulle de vara?

Nu ger jag min häst det maskmedel som veterinären skriver ut och enligt dom rekomendationer jag får av just veterinär. Nu snart 5 år senare är det 4 veterinärer och 1 kiropratkor som säger ungefär samma sak. Kolik är för övrigt inte det enda symptom min häst har/har haft.

Spelar ju egentligen ingen roll vilken parasit det är, eftersom ingen av dom syns på träckprov så blir ju träckprov ganska ointressant. Enkel logik.

Vad är det för parasiter du menar att din häst har som inte syns? Vad är det för problem i miljön som gör att din häst får dessa? Vilka symtom utöver kolik har din häst haft?

Artierial Damage From Large Strongyles:
Thromboembolic colic kan result in serious illness and death.
www.equimaxhorse.com/parasites/strongyles

Small & Large Strongyles:
www.youtube.com/watch?v=qm1eRxha-Mw

Stora blodmasken är farlig men som tur är ovanlig. Därav provtagning med odling vi kan hitta om gården har ett sådant problem.

Lilla blodmasken håller vi i schack genom att hålla nere smittan på markerna. Ingen smitta ut = ingen smitta in. Din avmaskningsstrategi april o nov håller inte bort någon smitta på något sätt.

Vem var det som höll den föreläsningen? Vilken undersökning var det som det hänvisades till?
Möjligtvis bandmask föreläsaren tänkte på?

Sorry, lite sent svar, är dålig på att kolla upp om någon kommenterar vad jag skriver... En i stallet som jobbar med läkemedel för djur, läste från sin telefon så vet inte vad det var för forskning. Jo, tror det handlade om bandmask.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 299
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka