Kolikkänningar efter kraften

Sv: Kolikkänningar efter kraften

Ny det är ingen reklam film men en Information Film delat i 14 delar.
Den har sätts utt av Equiamax, det kan lika gärna vara Durvet - Zimecterin - Pfizer eller non svensk föratag!
Att handvisa till vidalab kan ses som reklam.

Märklig hur du och vissa andra vill bara dra fram valdig klen svensk påstande men vill inte höra av andra länder med mer parasit erfarenhet, inte ens från vårt eget svenska veterinär som säjer att vi är in i fel spår om Parasit Kontrol vill ni höra på.

Jag säjer åter igen:
De flesta av oss är mån om våra hästar och sätter dess Vård i det främsta rum.
Den har siten är till att bytt information, upplysa, guide via link och hjälpa till i våra hästhållning!

Ny det är ingen reklam film men en Information Film delat i 14 delar.
Den har sätts utt av Equiamax, det kan lika gärna vara Durvet - Zimecterin - Pfizer eller non svensk föratag!
Att handvisa till vidalab kan ses som reklam.

Märklig hur du och vissa andra vill bara dra fram valdig klen svensk påstande men vill inte höra av andra länder med mer parasit erfarenhet, inte ens från vårt eget svenska veterinär som säjer att vi är in i fel spår om Parasit Kontrol vill ni höra på.

Jag säjer åter igen:
De flesta av oss är mån om våra hästar och sätter dess Vård i det främsta rum.
Den har siten är till att bytt information, upplysa, guide via link och hjälpa till i våra hästhållning!

Det vill jag absolut höra på. Länka gärna till någon rapport.

Väldigt märkligt då de veterinärer jag talar med som jobbar ute på fältet, inte har något att anmärka på vad gäller träckprovskontroller om man begriper sig på hur de ska användas.

Du för prata med dom veterinär som jobba ut i fältet, typ Distriks Veterinär eller dom som jobba via slakteri.

Intressant då att de veterinärer jag kommer i kontakt med är positiva till träckprov. De enda jag hört som inte har varit det är samma som anser att hästen ska avmaskas på julafton och midsommarafton...

Distriktarna hänvisar till träckprover i de allra flesta distrikten. Möjligtvis finns någon enstaka som inte vill uppdatera sig.

Även jag som har köpt de goda rutinerna blev paff då den behandlande Vet sa att hon själv vill att hennes EGNA hästar nollar eftersom testerna inte helt visar sanningen då hon sett så mkt hemskt under bukop.

Jag som lämnat in träckprov sen slutet av 80-talet fick aldrig upplysningen om att Bandmask ej ses på vanligt träckprov o stog med en kolikhäst pga det.

ej heller efter detta uppmanade Dv till att skicka in prov. Att det kunde vara EN anledning.

DÅ först kom upplysningen av labbet. När hästen väl har MKT bandmask syns det. Det var för 10 år sedan o jag fick smittade marker så den andra som nollat hela livet även fick skiten. Hästen var "blankast i sta´n"
Jag berättade det för uppfödaren som sa att en granne till henne hade en 2 åring som dog o var full med bandmask.
Nu kan man ju se skadorna de förorsakar på film- det som bukop.Vet kan se under operation:eek: Permanenta ärrbildningar om inte annat.

Styngflugeägg ska plockas bort hela tiden.

de som har många hästar ute på bete har knappast möjlighet att göra så o det är ju just beteshästar som åker på det.

Har man en häst som man dessutom sköter o rider dagligen o som kanske går ensam i ej beteshage är det lätt.
Förr sas det att styngflugan var den värsta parasiten, men nu är den "ofarlig":crazy:.

Hela tiden förändras/ revideras vetenskapen. Den är väl inte så farlig OM man är mkt observant, men annars...

När det nu påvisats att så många hästar har magsår o även föl, så undrar i alla fall jag hur det kan komma sig när man säger att allt beror på stress. Det köper inte jag o inte förrän Astra Z. mister sitt patent 2015 kommer man att forska på en bättre förklaring som kanske t. ex. Styngfluga, bakterier mm på hästar som rotar så mkt i marken.

Jag vill också ha en nollad häst, men inte för att jag behandlar utan för att jag är noga med marker och vård.

Jo jag också numera.

Det var så synd då detta hände i samband, med nya obetade marker.

Men hur många gör så?

Inte många vad jag kunnat se, utan berg av skit.

Jag har sett en skillnad som jag drar mina egna slutsatser av:meh:
Fåglarna rör ej mina hästars skit trots att de har en kost med havre.

Vad gillar fåglar?

Intressant då att de veterinärer jag kommer i kontakt med är positiva till träckprov. De enda jag hört som inte har varit det är samma som anser att hästen ska avmaskas på julafton och midsommarafton...

Distriktarna hänvisar till träckprover i de allra flesta distrikten. Möjligtvis finns någon enstaka som inte vill uppdatera sig.

Känner ingen som rekomendera såna avmasknings tid for våra hästar.

Eller dom se att allt provtagning är inget mer än ett Money Skam.

Senast ändrad:

Känner ingen som rekomendera såna avmasknings tid for våra hästar.

Eller dom se att allt provtagning är inget mer än ett Money Skam.

Avmaskning i tid och otid är väl en money scam om något. Behandla helt friska hästar. Och jo, det finns på fullt allvar veterinärer som säger så om avmaskningstillfällen. Så gjorde man förr, varför ändra något. Samma inställning som dina veterinärkontakter.

Dina polers som inte gillar träckprov kan väl dra sitt strå till stacken och börja forska fram nya avmaskningsmedel då.

Senast ändrad:

Är resitent mot flera, eller snarare nästan allt...tror det är två eller möjligen tre sorter som fortfarande fungerar.

Jag går med ständig infektion men oftast mår jag inte särskilt dåligt, då kör jag med egna "kurer" och försöker låta bli penicilin så långt det är möjligt. Men sen kan jag blir riktigt sjuk och måste äta trippel dunder kur för att bli frisk.:D

Ganska allvarligt kan det bli men ändå behandlas det slentrianmässigt. Nu är det inte alltid just den resistenta bakterien som är boven i dramat, men dåligt igenomtänkta slentrianmässiga 5 dagarskurer slår ju även ut dom "goda" bakterierna, sänker immunförsvaret, så att dessa fulingar får fritt spelrum....

Angående avmaskning på rutin så tänker jag på hur vi avmaskade förr, typ 4-5 gånger per år, utan eftertanke eller kanske ens behov i vissa fall. Men man ska absolut avmaska så ofta som det behövs, kan ju vara ganska individuellt på hästar också. Men det är ju svårt då man måste ha veterinär som skriver ut recept numer, och inte kan man lita på labbsvaren heller. Vansinne tycker jag.

Om jag förstått det rätt så är det inte säkert att bandmasken hittas ens om man väljer det som extra prov?

Nej precis, det var ju precis det jag råkade ut för. Eller nu vet vi ju inte om det var just bandmask, men jag avmaskade för allt och upprepade efter 12 veckor för säkerhets skull.

MonteRose
Tror du jag åkte in på klinik för att utreda ev. magsår för en kostnad på sådär 2500 kr + resa för att jag missat att kryssa i rutorna på följesedeln?

Angående avmaskning på rutin så tänker jag på hur vi avmaskade förr, typ 4-5 gånger per år, utan eftertanke eller kanske ens behov i vissa fall. Men man ska absolut avmaska så ofta som det behövs, kan ju vara ganska individuellt på hästar också. Men det är ju svårt då man måste ha veterinär som skriver ut recept numer, och inte kan man lita på labbsvaren heller. Vansinne tycker jag.

Men snälla. Varför så envis med att man inte kan lita provsvaren? Träckprover är till för friska hästar. En häst som inte urskiljer ägg av blodmasken ska inte heller avmaskas mot den. Är det bara bandmasken man vill åt finns det medel som nara tar den.

Jag, jag förstå det gick lite på överdrift ett tag där i 90 talet.
nu är det överdrivet och andra hålet.
Med en god veterinär kan man skörta avmaskning rätt så bra utan en massa krångel och kostnad.
Jag och min vet räkna att två gånger om året börda hålla dom Nasties under kontrol, Nov. och April innan bete slapp.

Kri på dig.

PS:
Du ska göra det som är bäst för hästen.

Senast ändrad:

Nej precis, det var ju precis det jag råkade ut för. Eller nu vet vi ju inte om det var just bandmask, men jag avmaskade för allt och upprepade efter 12 veckor för säkerhets skull.

MonteRose
Tror du jag åkte in på klinik för att utreda ev. magsår för en kostnad på sådär 2500 kr + resa för att jag missat att kryssa i rutorna på följesedeln?

Om det fanns parasiter i magsäcken på hästen så var det styngflugelarver vilka inte går att detektera i träckprov eftersom det inte är några ägg i träcken. Äggen sitter utanpå hästen och syns tydligt. Träckanalyser kollar bara efter ägg. Skyll inte styngflugeangrepp på otillförlitliga träckanalyser.

Jag, jag förstå det gick lite på överdrift ett tag där i 90 talet.
nu är det överdrivet och andra hålet.
Med en god veterinär kan man skörta avmaskning rätt så bra utan en massa krångel och kostnad.
Jag och min vet räkna att två gånger om året börda hålla dom Nasties under kontrol, Nov. och April innan bete slapp.

Kri på dig.

PS:
Du ska göra det som är bäst för hästen.

Och hur är det bäst för hästen att avmaska april och november? Vad är det du vill åt för parasiter då? Vad gör du med smittan ut på betet under hela sommarhalvåret om hästen nu ändå är så pass smittad att den behöver behandlas? Vilket medel använder du i april resp. nov, bara så vi kan reda ut vad du faktiskt kommer åt och vad som händer resten av året.

Men snälla. Varför så envis med att man inte kan lita provsvaren? Träckprover är till för friska hästar. En häst som inte urskiljer ägg av blodmasken ska inte heller avmaskas mot den. Är det bara bandmasken man vill åt finns det medel som nara tar den.

Men vad menar du med friska häst? Min häst hade kolikkänningar (ont i magen), ingen sjukdom i sig utan symptom på något annat och som i ett första led i försök att komma på orsaken så lämnade jag in träckprov för att utesluta parasiter, trots att vi redan lämnat in träckprov tidigare på hösten. Ett träckprov som visade låga halter parasiter.

Sen om proverna man skickat in inte heller visar på någon blodmask/bandmask, men hästen fortfarande har ont i magen och klinikbesök visar att det inte handlar om magsår, vad gör man då? Veterinären där sa (och vi kunde ju även se parasiterna) att han troligen ändå hade parasiter och för att vara säkra så tog vi till maskmedel som även biter på bandmask/blodmask.

Anser du fortfarande att man kan lita på labbsvaren?

Du har missat hela madicks svar pga bristerna i din kunskap vilket gör att du inte förstår det enkla svaret och vad som avses i det svaret .

Men vad menar du med friska häst? Min häst hade kolikkänningar (ont i magen), ingen sjukdom i sig utan symptom på något annat och som i ett första led i försök att komma på orsaken så lämnade jag in träckprov för att utesluta parasiter, trots att vi redan lämnat in träckprov tidigare på hösten. Ett träckprov som visade låga halter parasiter.

Sen om proverna man skickat in inte heller visar på någon blodmask/bandmask, men hästen fortfarande har ont i magen och klinikbesök visar att det inte handlar om magsår, vad gör man då? Veterinären där sa (och vi kunde ju även se parasiterna) att han troligen ändå hade parasiter och för att vara säkra så tog vi till maskmedel som även biter på bandmask/blodmask.

Anser du fortfarande att man kan lita på labbsvaren?

En häst som har koliksymtom är inte en frisk häst. Att ta ett träckprov då är inte för att utesluta parasiter utan t.ex. få bekräftat om bandmask hittas (tilläggsprov) så slipper man leta vidare. Blodmask orsakar ytterst sällan kolik och i de fallen är det mest troligt stor mängd uppvaknande larver (inga vuxna och därmed inga ägg, därmed syns de inte på prov) eller skador från stora blodmasken och där görs skadorna innan det finns vuxna maskar som lägger ägg. För att skilja på äggen från stora pch lilla blodmasken behöver man kläcka äggen, dvs odla fram larver. Detta görs med fördel på alla hästar (det går bra att göra i grupp) på våren för att se om den finns på markerna.

Så igen; skyll inte på ett prov när det är ni själva eller veterinärerna som inte vet vad de provtar och varför. Läs gärna följesedeln och informationen som följer med när du beställer/köper provet.

Och hur är det bäst för hästen att avmaska april och november? Vad är det du vill åt för parasiter då? Vad gör du med smittan ut på betet under hela sommarhalvåret om hästen nu ändå är så pass smittad att den behöver behandlas? Vilket medel använder du i april resp. nov, bara så vi kan reda ut vad du faktiskt kommer åt och vad som händer resten av året.

Så att hästarna är något så ren innan sommar betet Maj - Sept.
och
Nov. så hästen inte gå med för stor mask börden under vintern.

Jag avmaska med det som veterinären skriver ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 299
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka