Kolikkänningar efter kraften

Sv: Kolikkänningar efter kraften

Det finns en chans alltså att dom skriver ut maskmedel ifall man beskriver symptomen? Eller är det så att dom vill göra andra undersökningar först?

Men usch, nu blir jag ju nervös. Nu tror jag visserligen att min hästs problem berodde på Kraft protein med tanke på att han inte visar några symptom förutom då han får det. Nu har han ätit lusern och visar inget på det iallafall.

Men ändå, ska prata med veterinär om vad dom tror om att avmaska för säkerhets skull eller om dom inte tycker det är någon ide om han inte visar fortsatt symptom.

Men VILKEN parasit skulle det vara? Det kan ju vara bra att veta innan. Om inte annat för att veterinären ska känna igen det andra gånger och ge förebyggande råd.

Åh, vad trött jag blir.

Om man tar träckprov så måste man faktiskt som hästägare ta reda vilka parasiter som går att detektera och att man måste kryssa i en extra ruta för bandmaskanalys. Att skylla på otillförlitliga analyser när man inte begriper vad man håller på med är ju helt sanslöst.

Svenska studier efter svenska förhållanden.

Jag har studerat och gett råd om avmaskning och träckprover i 15 år, enbart för den långsikta hälsan på våra hästar. Jag vill att mina barnbarn ska kunna ha hästar som kan avmaskas om de får mycket, inte avlivas för att det inte längre finns något avmaskningsmedel som tar parasiterna.

Tänk långsiktigt och förebygg istället för att medicinera. Skrapa bort styngflugeägg är något alla hästägare ska kunna och göra. Är det för jobbigt är det kanske bäst att inte ha häst.

Titta i en micorskope några timmer i vecka och räkna ägg?
Det har kommit ut flera medel seden 1998 (98 känns som igår) och nya komma det att bli.

Har du blivit häst äger nu?

Så du tycka att våra hästar ska leda bara så att ditt barnbarn
(om det bli non) kunna har ett tvyksom häst interest mot ett tvyksom framtid?

Jag är lite mer mån om mina hästar än vad du och dina gruppi kompiser är, och YES jag hålla med, det finns gott om wanna-bee häst folk som börda inte vara i närheten av en häst......men om det kan jag ingenting göra åt.

Strongylus Vulgaris.

Den är det viktigt att odla för att hitta, särskilt hos de med låga värden som inte avmaskas. Skadorna händer innan den kan hittas i prov, därav det viktiga att odla så man får statusen på markerna.

Dock är den ovanlig och inget man avmaskar mot "bara för att". Även Axilur och Rintal (som lilla blodmasken är resistent mot) tar stora blodmasken (S Vulgaris).

Titta i en micorskope några timmer i vecka och räkna ägg?
Det har kommit ut flera medel seden 1998 (98 känns som igår) och nya komma det att bli.
Nej, det har inte kommit något nytt medel, nya varumärken men inget nytt som tar lilla blodmasken. Cydectin (moxidectin) tillhör samma grupp som ivermektiner, inget nytt där alltså. Det senaste nya är när ivermektin började användas på 80-talet. Du måste lära dig skillnaden på verksamma substanser/grupper och varunamn.
Mina 15 års studier handlar inte om att titta i mikroskåp, utan att läsa, studera, eftersöka, fråga, fråga mer, ha kontakt med kunniga människor inom parsitologi. Det går fort att lära sig titta i mikroskåp och veta vad man ser, det behöver man ingen särskilld kunskap för att göra. Tolkningen och forskning/utveckling är det viktiga.

Har du blivit häst äger nu?
Med våra hästar menar jag vi i Sverige (och världen). Även om jag numera faktiskt är hästägare, dock bara till en.

Så du tycka att våra hästar ska leda bara så att ditt barnbarn
(om det bli non) kunna har ett tvyksom häst interest mot ett tvyksom framtid?
Med mina barnbarn menar jag ALLA två generationer och mer bort. Våra hästar idag lider inte oavsett hur paranoida hästägare det finns som tror att en liten parasit skadar hästen för livet. Slappna, av förebygg och spara på de medel vi har för att hjälpa de som verkligen får problem.

Jag är lite mer mån om mina hästar än vad du och dina gruppi kompiser är, och YES jag hålla med, det finns gott om wanna-bee häst folk som börda inte vara i närheten av en häst......men om det kan jag ingenting göra åt.

Du tänker för kortsiktigt. Jag tänker inte bara på de hästar som lever idag utan de som kommer framöver. Utbildning är en av mina stora uppgifter och där ingår att minska rädslan för parasiter. De ska tas på allvar och sjuka hästar ska absolut behandlas, men vuxna friska hästar ska inte behandlas! Att propsa på att alla ska avmaska motverkar kunskapen. Hjälp till att sprida kunskapen om hur parasiternas livscykel är, var när och hur de smittar, hur man förebygger smitta. DÅ kommer våra hästar få må bra både nu och sen.

Senast ändrad:

Men VILKEN parasit skulle det vara? Det kan ju vara bra att veta innan. Om inte annat för att veterinären ska känna igen det andra gånger och ge förebyggande råd.
Men vad ska jag göra då när maskprovet visar på noll? Ska jag börja odra själv eller vad?

Sen får jag ju lita på veterinären vad den säger, om jag ringer och frågar ifall det kan vara bra att avmaska trots att provet visar på 0 så gör jag det, om den säger att det är så att han kan ha problem med det trots två bra provresultat. Jag hade ju aldrig förlåtit mig ifall det nu visade sig att han skulle ha dom här problemen och jag inte avmaskar trots vettis eventuella rekomendation.

Men vad ska jag göra då när maskprovet visar på noll? Ska jag börja odra själv eller vad?

Sen får jag ju lita på veterinären vad den säger, om jag ringer och frågar ifall det kan vara bra att avmaska trots att provet visar på 0 så gör jag det, om den säger att det är så att han kan ha problem med det trots två bra provresultat. Jag hade ju aldrig förlåtit mig ifall det nu visade sig att han skulle ha dom här problemen och jag inte avmaskar trots vettis eventuella rekomendation.

Visar det noll finns det ju ingen liten blodmask du kan kommat iaf. Jag skulle börja söka efter annat och inte låsa mig fast vid parasiter.

Gick det att se skadan på magsack vagen?

Har hört av veterinären hur tarmen sprack vid undersökning av dräktiga sto, nödslakt på plätts.
Obtopsy visad svor mask angrep och ärr bildning i mag och tarm vagen!
Hästen hade inte varit avmasket på länge tack vara 0-svar från träckprov.
Det var bara en tids fråga.

Nej inga skador på slemhinnorna kunde hittas som tur var, utan efter avmaskning med upprepning efter 12 veckor blev han bra. Sen har han visat liknande symptom flera gånger därefter, då har jag avmaskat direkt...inga andra hästar på samma marker visar några symptom...

Jaa, jag har också hört liknande av veterinär samt även att man skickat in samma träckprov till fler olika labber och fått helt olika resultat...jag tror fler och fler veterinärer ställer sig tvekande till detta system...många hästar mår dåligt helt i onödan...

kl
appropå antibiotika och allmänt om resistens, nej jag tycker inte man ska medicinera på rutin, men däremot tycker jag det gått alldeles för långt åt andra hållet också, har själv en resistent bakterie, lyser stora blinkande varningssymboler när jag dyker upp på vårdinrättning pga det, och 5 dagarskurer med penicilin funkar inte särskilt bra på mig, får göra om dom om och om och om igen istället....för det "tar om"...hur resistenta blir bakterierna då?...och hur bra mår min "mage" efter kanske 4-5 kurer på rad...istället för en ordentlig som verkligen biter...men det står i läkarnas arbetsbeskrivning att 5 dgr räcker....och fast jag pekar på att nu är det 4:e gången det tar om...kanske 5 dagar inte är tillräckligt...jo men det "ska" det vara enligt med just det penicilinet hävdar dom, eh jaha.....:D

Jag maskar inte av mina hästar på rutin, dom går på väldigt parasitfria beten, som växelbetas med får och nöt, och det är en medveten åtgärd för just parasiterna och det effektiva betessystemet som även gynnar växtligheten, så jag är otroligt medveten och försiktig vad gäller att sätta sånt (avmaskning) i system bara för att..... men det ska inte behöva gå åt andra hållet heller och man ska inte behöva åka in på klinik med kamera i magen för att få en rättvisande diagnos...

Nej inga skador på slemhinnorna kunde hittas som tur var, utan efter avmaskning med upprepning efter 12 veckor blev han bra. Sen har han visat liknande symptom flera gånger därefter, då har jag avmaskat direkt...inga andra hästar på samma marker visar några symptom...

Jaa, jag har också hört liknande av veterinär samt även att man skickat in samma träckprov till fler olika labber och fått helt olika resultat...jag tror fler och fler veterinärer ställer sig tvekande till detta system...många hästar mår dåligt helt i onödan...

kl
appropå antibiotika och allmänt om resistens, nej jag tycker inte man ska medicinera på rutin, men däremot tycker jag det gått alldeles för långt åt andra hållet också, har själv en resistent bakterie, lyser stora blinkande varningssymboler när jag dyker upp på vårdinrättning pga det, och 5 dagarskurer med penicilin funkar inte särskilt bra på mig, får göra om dom om och om och om igen istället....för det "tar om"...hur resistenta blir bakterierna då?...och hur bra mår min "mage" efter kanske 4-5 kurer på rad...istället för en ordentlig som verkligen biter...men det står i läkarnas arbetsbeskrivning att 5 dgr räcker....och fast jag pekar på att nu är det 4:e gången det tar om...kanske 5 dagar inte är tillräckligt...jo men det "ska" det vara enligt med just det penicilinet hävdar dom, eh jaha.....:D

Jag maskar inte av mina hästar på rutin, dom går på väldigt parasitfria beten, som växelbetas med får och nöt, och det är en medveten åtgärd för just parasiterna och det effektiva betessystemet som även gynnar växtligheten, så jag är otroligt medveten och försiktig vad gäller att sätta sånt (avmaskning) i system bara för att..... men det ska inte behöva gå åt andra hållet heller och man ska inte behöva åka in på klinik med kamera i magen för att få en rättvisande diagnos...
Prov samtidigt från samma häst till olika labb vet jag om 3 st varav ett är redovisat i tidningen ridsport. Alla tre visar samma resultat från de två ackrediterade labben och extremt avvikande från det som inte har någon kvalitetskontroll. Sen att det finns veterinärer som inte förstår träckprovens användning och hur resultat ska tolkas, särskilt vid en sjukdomsbild, kan inte heller proven lastas för.

När man väl avmaskar ska det vara med en tillräckligt stor dos, hellre en överdosering än att försöka pricka på grammet.

Kamera i magen visar ju inte på annat än parasiter som håller till där, dvs styngflugelarver som aldrig syns på prov utan ägaren ser själv på hästens ben.

Hur många är "många" hästar som mår dåligt och på vilket sätt? Hur många hästar är det inte som idag slipper medicineras flera ggr per år och äntligen behandlas som de friska hästar de är?

Det är OERHÖRT ovanligt att hästar dör av parasitangrepp i Sverige. De fall jag känner till är felaktigt/oavmaskade föl som får förstoppning av spolmask och hästar som haft stora blodmasken och det är ändå bara två jag hört talas om där det faktiskt stått i obduktionsprotokollen att skador finns som kan vara av parasiter, det står alltså inte ATT det är parasiter som är orsaken.

Kl
Seriöst .

Blir helt matt ...

Madick: det är ju grandiost hur mkt tid du spenderar på att försöka informera - eloge till dig verkligen .

I övrigt finns det ju några som verkar hoppa från tråd till tråd i fråga om att sprida hype i sin egen okunskap ang parasiter och avmaskning . Så fort de stöter på protokoll med fakta och uppmaning att själva läsa på , vilket är lätt både via många bra internet etablerade instanser samt telefon till tex SVA , så byter de tråd . Och börjar härja i andra trådar helt obefogat .

Snälla ni som känner att ni bara är osäkra och undrar allmänt ... Läs på ! Finns ypoerliga råd och källor som sagt , som inte involverar sociala media med anonyma och i vissa fall rabiata användare som i stor okunskap hävdar saker folk tyvärr ibland verkar ta som råd .

Ja, hur många mår dåligt? Görs det någon seriös forskning på det? Som jag skrev, jag tycker systemet är för stelbent, min häst är en av dom som fått lida i onödan, nu hade han en ägare som tog saken vidare, men hur många gör det?

Koliksymptom brukar för det mesta foderrelateras, man gör inte utredning på det vad jag vet. Och om man inte kan lita på labbtesterna, vad gör man då? Jag har som tur är en veterinär som känner mig och min hästhållning sen länge tillbaks, så för just mig och min häst är det numer inga problem, men hur många andra har den möjligheten?

Som jag skrev, våra marker växelbetas så parasittrycket är lågt och jag slutade avmaska på rutin långt innan maskmedlen blev receptbelagda, jag går på hur hästarna mår/ser ut, men sen nya reglerna så skickar man ju in träckprov när man misstänker något (eller regelmässigt om man är osäker), då måste man kunna lita på dom också. Det gjorde i alla fall jag till att börja med, men min egen erfarenhet och tillsammans med det faktum att flera veterinärer bara i min närhet ställer sig tveksamma till detta system, gör att även jag är tveksam också.

Tänk så här, om ingen är tveksam och ifrågasätter, hur säkert blir ett system då? Det MÅSTE ifrågasättas så att det kan hållas efter.

Här är en utredning som gjorts

http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Pressrum/Nyheter-fran-SVA/Bandmask-vanligare-hos-hast-med-kolik/

"Hos hästar med koliksymptom är det 16 gånger vanligare att hitta bandmask jämfört med hästar som inte har kolik. Det visar en ny studie vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).
─ Vi har sett ett tydligt samband där ägg av bandmask i större utsträckning hittas hos hästar med koliksymptom, säger veterinär Helena Back vid SVA."

Om jag förstått det rätt så är det inte säkert att bandmasken hittas ens om man väljer det som extra prov?

Utdrag från Vidilabs hemsida

"..... Samma studie har även visat att med den förfinade träckprovsmetoden för påvisande av bandmask som bla Vidilab använder, så hittar vi ägg när det finns så många bandmaskar att de skulle kunna ställa till problem."

"Med detta vill vi säga att bandmaskinfektioner i låg nivå är i sig inget hot mot hästen, detta på generell nivå. På individnivå kan det vara ett problem om det blir en massiv infektion och om vi får in ett träckprov på labbet så hittar vi i dessa fall ägg och kan hjälpa till med avmaskningstips."

http://www.vidilab.se/faq/hur-vanligt-ar-det-med-bandmask-pa-hast-och-hur-farligt-ar-det-for-hasten/

Kruxet är att man måste kryssa i rutan för bandmaskanalys på beställningsblanketten samt betala lite extra. Det tror jag är vad som fallerar hos de flesta hästägare som inte tror på träckprov.

kl

Är resistant mot ett eller fler penicilien typ? Hur må du om du inte få behandling?

Det berör på vad som menas med Rutin. Hästens veterinär höst hälsa exam där hästarna få sina sprutar, kolla tandar, allman hälsa och mjöligvis recept för avmaskning kan vara rutin.
Det berör på dig och dina veterinär och hur bra den är. En bra häst veterinär vet häst beståndet i sitt området och hur parasit burden är, h_n behöva inte gå efter opålitlig trackprov om det är inte nåt säkelt h_n är mistänksom på.

En häst dö inte eller utveckla resistan från ett par avmaskning om året.
Där emot dessa hästar som har inte blivit avmasket på valdig länge tack vara 0 prov och sen plutslig få 500 - 3000+ ägg count har fått svår skada som gå inte att reparera....."the damage is done"!! hästen få kronisk inflamation och kolik känning, plågsam är det också, du vet själv hur det känns med mag knipp.:arghh:

Det där är en reklamfilm. Med ett budskap att skrämma hästägare. Inte någonstans nämns träckprovskontroller.

Ja, hur många mår dåligt? Görs det någon seriös forskning på det? Som jag skrev, jag tycker systemet är för stelbent, min häst är en av dom som fått lida i onödan, nu hade han en ägare som tog saken vidare, men hur många gör det?

Koliksymptom brukar för det mesta foderrelateras, man gör inte utredning på det vad jag vet. Och om man inte kan lita på labbtesterna, vad gör man då? Jag har som tur är en veterinär som känner mig och min hästhållning sen länge tillbaks, så för just mig och min häst är det numer inga problem, men hur många andra har den möjligheten?

Som jag skrev, våra marker växelbetas så parasittrycket är lågt och jag slutade avmaska på rutin långt innan maskmedlen blev receptbelagda, jag går på hur hästarna mår/ser ut, men sen nya reglerna så skickar man ju in träckprov när man misstänker något (eller regelmässigt om man är osäker), då måste man kunna lita på dom också. Det gjorde i alla fall jag till att börja med, men min egen erfarenhet och tillsammans med det faktum att flera veterinärer bara i min närhet ställer sig tveksamma till detta system, gör att även jag är tveksam också.

Tänk så här, om ingen är tveksam och ifrågasätter, hur säkert blir ett system då? Det MÅSTE ifrågasättas så att det kan hållas efter.

Såklart man måste ifrågasätta, men man måste ju förstå svaren man får och göra korrekta slutsatser.

Träckprovet är i första hand för övervakning av FRISKA hästar. En sjuk häst behöver ytterligare bedömning, där kan träckprovet vara en del i diagnosticeringen. Om man då har en veterinär som inte ens är intresserad av att förstå vad proverna visar så blir det såklart tokigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 088
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 884
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 299
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka