Kolikfri förstoppning?

Fiorano

Trådstartare
Min häst har sen insläppet idag vid 16 inte bajsat. Har kollat henne i ett par omgångar, senast för tio minuter sen. Allmäntillståndet är som vanligt, pigg, vaken och äter med god aptit och dricker som vanligt. Har magljud men har inte bajsat. Kommer förstås att kolla henne kontinuerligt under natten.

Men jag har aldrig varit med om denna sorts kolikfria förstoppning. Vad ska jag göra liksom? SJÄLVKLART kommer jag att ta ut veterinär om hon inte blir bättre. Men nåt som jag inte tänkt på själv att göra kanske jag kan få tips om här:). Tänkte koka upp lite linfrön och blanda med betfor imorgonbitti till henne. Sen får hon förstås gå ut som vanligt.

Tips råd?

Kom på att hon även är lite tjock i alla fyra benen också. Har just bytt stall, och troligen kan det vara nya hösilaget hon reagerar på. Vet att det är dumt med hastigt foderbyte, men hästen är vanligen inte känslig för det.

Sv: Kolikfri förstoppning?

Verkar ju frisk for utom att hon inte har bajsat!

Med lite tur hade hon bajsat precis innan ni tog in.

Har du provat att gå med henne en vända för hand nu i kväll?
Bajsar hon då så kan du ju liksom släppa oron lite.

Led fram hästen till transporten med lämmen nere, då brukar det garanterat komma en hög. Eller sätt på transportskydden om du anväder det, även det brukar sätta igång magen ;)

Hade funkat om hon inte var enormt resvan och sällan skiter i släpet;). Sen har hon vandrat hela dagen i hagen (har precis vant av hennes föl), så jag tror inte att det är brist på rörelse som är bekymret. Får hoppas att hon kommer igång under natten:).

Har hon varit orolig och vandrar hela dagen har hon säkert bajsat ut allt där är!
Specielt om det är så att hon inte har haft ro att fylla på med mat under dagen.

Jo, så tänkte jag också. Men hon har ätit allt hö hon har fått under dagen, så aptiten finns även om hon varit orolig. Ska gå bort och kolla henne om en stund igen.

Kom förresten att tänka på att jag har microlax kvar sen fölet var liten, kan man använda det på stor häst också?

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 117
Senast: Lilla-S
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 885
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 283
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka