Kolikepidemi i stallet.

Lotus

Trådstartare
Senaste ca 2 veckorna har fem hästar haft kolik i stallet. De går i olka hagar och äter olika kraftfoder, men samma hösilage, och min misstanke är därför att det beror på det. Dock har en av ponnyerna haft återkommande kolik och sista tiden stått på mestadels hö, men fått kolik ändå. Utredd på klinik häromdagen men utan fynd.

Vad i hösilage kan orsaka kolik? Bör vi göra en hygienanalys?

Det har inte varit särskilt kallt så de har haft tillgång till vatten som vanligt, ingen särskild vila etc.

Det är ett stort stall med ca 55 hästar varav 20 tillhörande ridskolan. En av de drabbade är ridskolehäst, de andra privata.

Sv: Kolikepidemi i stallet.

Får de hö ute? Är underlaget de går på sandmark?

Finns något som heter sandkolik och det är när de får sand/jord i magen. Det går inte bort med vanliga metoder utan det måste till ett speciellt bulkmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter. Sanden ligger kvar i tarmarna.

Hur ser hagarna ut? Det är inte så att de letar efter rötter i leriga marker mellan måltiderna?

Såhär års när temperaturen växlar så är gräset något som stör tarmfloran eftersom det fryser och tinar om vartannat. Vi ger alltid lite bakjäst under värsta tiden för att hålla hästarnas magar i trim.
Kan vara värt att prova om inget annat hittas som kan förklara problemet.

HUR utfodras grovfodret i hagen ? Direkt på backen eller höhäck/annan anordning ?

Får de hö ute? Är underlaget de går på sandmark?

Finns något som heter sandkolik och det är när de får sand/jord i magen. Det går inte bort med vanliga metoder utan det måste till ett speciellt bulkmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter. Sanden ligger kvar i tarmarna.

Loppfrön? ....

Senaste ca 2 veckorna har fem hästar haft kolik i stallet. De går i olka hagar och äter olika kraftfoder, men samma hösilage, och min misstanke är därför att det beror på det. Dock har en av ponnyerna haft återkommande kolik och sista tiden stått på mestadels hö, men fått kolik ändå. Utredd på klinik häromdagen men utan fynd.

Vad i hösilage kan orsaka kolik? Bör vi göra en hygienanalys?

Det har inte varit särskilt kallt så de har haft tillgång till vatten som vanligt, ingen särskild vila etc.

Det är ett stort stall med ca 55 hästar varav 20 tillhörande ridskolan. En av de drabbade är ridskolehäst, de andra privata.

Låter som dålig hö.
konstig kliniken har inte hittet nåt!!

I ett sånt där läge skulle jag säga att hygienanalys är A&O .Nu framgår det inte vart i landet detta handlar om men där det varit extremt fuktigt och regnat mycket i år är det på många håll ökad bakterietillväxt i fodret oavsett om det gäller torrhö eller silage.Så jag tycker att man ska försöka utesluta det först och främst.

Det är inte bara fodret som påverkats av detta heller utan det förekommer även ökad bakterietillväxt i marken eftersom det är så blött och fuktigt vilket ger en gynnsam miljö för bakterier osv att växa i.Så om hästarna betar.. gräver eller fodras direkt på marken ute så kan de få i sig saker de inte bör äta även där.

Är dom testade för blodmask?

Vår ridskola fick ta bort två ponnier under hösten pga kolik. Den ena akut, den andra stod på medicinering en vecka utan förbättring.
Bägge hade blodmask.
Visade sig att den maskkontroll som ridskolan gjort ej innehåll kontroll av blodmask, det skulle beställas separat.

Alltså en utveckling av vad "som vanligt" eg innebär.

Och som Trissa påpekar, kvalitén. Flöde i ev vattenkoppar?

Det klassiska väderombytet till kallare påverkar och kan ge kolik... Djursjukhusen tar just nu emot MASSVIS med kolikhästar.

Är dom testade för blodmask?

Vår ridskola fick ta bort två ponnier under hösten pga kolik. Den ena akut, den andra stod på medicinering en vecka utan förbättring.
Bägge hade blodmask.
Visade sig att den maskkontroll som ridskolan gjort ej innehåll kontroll av blodmask, det skulle beställas separat.

Nej, det kan inte stämma eftersom blodmask är det som hittas på träckproverna och den mask man i första hand provtar för att bekämpa, alltså hästens vanligaste parasit.

Är det stora blodmasken som avses så undrar jag hur veterinären kom fram till det. Är det bandmask du menar så iaf på kollamasken kryssar du bara i en ruta om du vill testa för det, på SVA beställer man 504 istf 501 (eller vad det är för siffror nu). Dessutom undrar jag HUR veterinären vet att det var maskarna (vilka det nu var) som var orsaken till koliken. Vilken sorts kolik var det?

Och ja, jag önskar svar på alla frågor, om du inte kan det är det inte rätt att sprida desinformation.

Finns det friskt vatten i hagen?
Finns det mindre bra vatten (pölar etc) hästarna kan dricka av?

Loppfrön? ....

Nä kom på det nu Metamucil hette det som veterinären använde och som vi sen skulle ge gör att få ut det sista.

Han tog en hästskit och la i vatten för att se om det fanns sand i skiten. Det lite grusigt och därför var han säker på att det var sandkolik.

För några år sen hade vi detsamma och veterinären som kom ut sa att det då var ovanligt mycket kolik pga allt regn. När det kommer så mycket så marken blir mättad och vattnet går upp o blir kvar ovan och drar med sej massor med baciller och andra onyttigheter (som jag inte minns namnet på längre) sedan går hästarna o dricker/petar i det o får i sej allsköns skräp. Känns som det hade kunnat vara en högst trovärdig förklaring även iår...

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar. Det är så här att det finns en ridskola där jag...
Svar
6
· Visningar
2 327
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka