Kolikepidemi i stallet.

Sv: Kolikepidemi i stallet.

Tack för många svar. jag försöker svara er alla så gott jag kan:

Hästarna spm drabbats går i olika hagar och har olika lösningar för vatten och utfodring. Ponnyn som drabbats värst har vatten och äter ur en pall, ej på marken, men letar säkerligen strån och kan få i sig sand. Äter dock loppfrö dagligen då ägarens förra ponny blev buköppnad pga detta.

Ridskolehästen går i lerhage tillsammans med andra och kan lorta runt i diverse pölar mm.

En av privathästarna äter ur pall och de andra två inte, men alla ska ha vatten ute. De är ute ca 6 timmar och har kopp plus hink inne.

Det har inte varit särskilt kallt den här perioden, knappt så vattnet frusit i hink ute över natten, de flesta dagar plusgrader.

Vad gäller mask är jag osäker men alla ridskolans hästar ska vara avmaskade iallafall.

Att markerna skulle vara mättade av bakterier pga mycket regn skulle kunna vara en förklaring. Det har regnat typ varje dag sedan i juni känns det som här där vi bor i Gävle :-(

De flesta hagarna är sandiga, men några mer leriga. Det finns knappt något att leta att äta i de tre privathästarnas hagar, det är små rasthagar.

Vattnet är kommunalt och ägarna i de flesta fall mycket noga med att byta dagligen.

Senast ändrad:

Vad säger ni om socker i hösilage och kolik? Analysen av detta visar 112 g/kg foder.

Att markerna skulle vara mättade av bakterier pga mycket regn skulle kunna vara en förklaring. Det har regnat typ varje dag sedan i juni känns det som här där vi bor i Gävle :-(

Veterinärer verkar ju peka på att väderomslaget ställer till det ffa för foderkvaliteten men också att bakterier lättare bildas i värme/fukt.
Det finns väl en artikel nånstans som berättat att vädret tar kål på landets hästar?

Hur hanteras foder och vatten?

Hur fort förbrukas silagebalarna? ( i de här låga temperaturerna bör de förbrukas väldigt fort)

Vatten som står länge, i hagen tex har jag sett många bara fylla på men man byter sällan ut vattnet och däri kan det dessutom ligga jord, gammal mat etc länge - bakterierisk troligtvis. Hur ofta rengörs kar/hinkar/baljor?

Foderspill som ligger kvar i hagen som hästar plockar av då och då - borde även det innebära bakterie risk

Min uppfattning är att koliker ofta startar eller startat när hästen vistas i hagen. Aldrig varit med om en häst som fått kolik inne faktiskt..kanske det har ett samband? Förmodligen har det funnits ett samband, att något som hästen fått i sig inte varit bra ute i hagen.

Som innan sagt går det ju också för säkerhetsskull att göra en hygienanalys av foder om man misstänker att det har ett samband, eller är dåligt på något vis man inte ser med blotta ögat.

Senast ändrad:

kl

När temperaturen pendlar upp och ned, som den gjort den senaste tiden, är det precis som att vissa hästar inte "hänger med" och dricker för dåligt.

Hur ser vattentillgången ut ?
Kan det vara så att det lätt blir dåligt tryck i vattenkopparna om många hästar dricker samtidigt ?

Har en pålle som fick kolik 2 gånger,en gång i Juni och andra i september.Kan tillägga att hon är 13 år och aldrig haft kolik förr.Fösta gången förstoppningskolik,andra gången gaskolik.........varför? ingen kan veta såklart. Nu får hon linfrökaka varje dag och mindre kraftfoder. Vår pålle går i väldigt lerig hage kan tilläggas.

Måste börja med att kommentera att våra avatarer inte är helt olika, Dandylinn :)

Ja det är ju som jag skriver ett stort stall och silagebalarna är ju stora men förbrukas jättefort eftersom det är ca 45-50 hästar som äter av det.

Hanteringen av vatten är givetvis lite beroende på ägarnas egen bekvämlighet, men jag tycker dessa är mer noga än slarviga med att byta. Det är inga rena hobbyhästar - tre av dem tävlas på högre nivå medan en är ridskolehäst och en konvalescent (och den koliken kan jag mest förstå, eftersom hästen inte motioneras och den står mer i box). Kolikerna har börjat olika tider på dygnet- två av dem uppmärksammades på morgonen då hästarna inte ätit över natten som de skulle.

Och som jag skrev - de flesta hästarna har hink plus vattenkopp, alla utom skolhästen som har bara vattenkopp. Och temperaturen har förvisso pendlat, men inte anmärkningsvärt tycker jag.

Jag skulle göra prov för bandmask om de inte avmaskades med ett medel som tog även den nu i slutet av sommaren.

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar. Det är så här att det finns en ridskola där jag...
Svar
6
· Visningar
2 327
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka