Grålly

Trådstartare
När jag gick till stallet i morse så såg jag att mitt matvrak till häst inte ätit knappt något av maten jag gav igår kväll. Hon hade inte heller druckit eller skitit riktigt som hon brukar. Jag tog ut henne på en promenad, 1,5 km, och inget hände. Satte på henne täcket, tog ut henne i hagen. Jag gjorde klart stallet fort och när jag gick ut igen så la hon sig ner i hagen, något som hon inte brukar göra. Jag tog genast ett grimskaft och gick ut med henne på en promenad.

Efter att ha gått ca 1,5 km så ringde jag till vet. och hon tyckte att det lät som kolikkänningar, de sa att jag ska fortsätta gå. Jag ringde även min hovslagare som känner hästen och som jag litar på fullt ut, han tyckte att jag skulle se till att röra på henne. 1,5 km efter det så sket hon. Ganska mörkt och lite hårdare än vanligt. Jag gick hem de sista hundra metrarna, och ringde återigen till vet. Hon sa att jag ska ge en liter paraffinolja, men vi hade bara ca 2,5 dl hemma så min pappa hämtade från närmaste vet. station (11 mil). Jag gav det vi hade hemma och gick sedan ut på en promenad, ca 3,5 km. Hon sket igen, det såg mer normalt ut än första gången. Från morgon till dess att jag kom hem efter att ha varit ut andra gången så ville hon lägga sig så fort jag släppte henne, så när jag fick oljan så gav jag henne den och gick sedan ut igen. Hon sket och blev genast mycket piggare, från att tidigare ha stått och hängt på samma ställe i en timme så gick hon nu omkring och letade mat och verkade helt som vanligt.

Nu har det gått ett par timmar sen jag gav all olja, och jag har hunnit vara ut med henne två gånger och longera litegrann. Hon har fått lite hö (högst ett halv kg) och hon har druckit. Magen låter och hon lägger sig inte, allt verkar OK. Visar hon tendens att lägga sig ned ringer jag omedelbart veterinär, men varken vet. eller jag ansåg det nödvändigt för denne att komma ut då hon blev bättre.

Jag har ingen som helst erfarenhet av kolik/kolikkänningar (Skillnad? Kan kolikkänningar utvecklas till kolik?) (tack och lov) men visst låter det som det? Jag kan inte förstå vad det kan vara annars. Och jag förstår inte riktigt vart koliken kommer ifrån, men efter att ha funderat och funderat så kom jag på att hon den senaste tiden grävt väldigt mycket i hagen, och ätit rötter och sådant. Kanske hon fått i sig jord? Eller vad tror ni?

Jag vet inte hur man skulle få bort det i så fall, hon får mat 4-5 gånger om dagen och funkar inte på fri tillgång.

Och hur farligt är kolik? Jag är väldigt orolig av mig, och när jag såg att hon knappt rört maten i morse så blev jag ganska så rädd... Och hur tycker ni att jag agerade? Borde jag gjort på annat sätt?

Senast ändrad:
Sv: Kolik??

Kolla checklistan jag gjorde om du bläddrar bak ett par sidor till en annan koliktråd.
Mitt omedelbara råd, se till att hästen dricker ordentligt, genom att ge den ljummet vatten. Inte varmt, utan ljummet.
Skaffa sedan hem Psylliumfrön. Googla på det får du fram företag som säljer det.
Man kan ge ca 1/2 dl torrt frö ovanpå resten av kraftfodret, så de får i sig det. Men det skall vara torrt, det drar med sig jord och sand ut den naturliga vägen.
Tycker du inte att hästen ska ha fri tillgång på hö eller hösilage, ge den tillägg halm, så den får tillräckligt med grovfoder.

Jag skulle inte vänta en enda sekund, om jag misstänker kolik. Jag ringer vet. DIREKT.
För jag vet att det ganska snabbt kan gå käpprakt åt h-e. (om man nu får säga så). :o
Många hästar skiter alltid när de åker transport, så de lastar hästen.
Men det skulle jag aldrig riskera.

Hon får inte kraftfoder, bara hö. Halm är på väg, det har vi tänkt skaffa hem redan innan detta, så det är fixat. Problemet är inte det att hon inte får i sig tillräcklig mängd grovfoder, utan att hon slänger i sig den på ett nafs och sedan inte har något att tugga på 2-3 timmar, tills nästa fodring. Jag förstår att det kan gå åt h-vete (ja, man får säga så) men det gick inte att komma fram förrän kl. 09.00. Det var närmsta vet. stationen och de brukar vilja att man ringer till den.

Dessutom var hästen helt vanlig på morgonen, förutom det faktum att hon inte käkat. Inte hängig alltså. Men tack så mycket, nästa gång blir det vet. på en gång!

Jag gav henne kroppstempererat vatten, antar att det är ljummet. :o

Psylliumfrön? Det ska jag genast checka upp. Det funkar alltså att jag ger det en vecka efter? Leveransen brukar vara skitlång nämligen..

Jag jobbade för en av Sveriges största travtränare och då gav vi hästarna psylliumfrö (även kallat loppfrö) en gång i veckan för att förhindra ev sandkolik då marken är sandmark. Verkade som det funkade för att under de 2 åren som jag jobbade där så hade vi ett kolikfall (som tyvärr slutade på sämsta tänkbara sätt men det är en annan historia..).

Hej,

men räcker det verkligen med en gång i veckan? Det lät ju lite.. Nej, gud vad tråkigt att det slutade så för er. Hoppas aldrig jag behöver vara med om det.

Det beror ju på vad som orsakar koliken också. Är det gaskolik behöver det ju inte vara så farligt. Det vet man ju själv att om man har lite gaser i magen så gör det ont, men gaserna brukar ju komma ut så småningom... :D
Men har det någon annan orsak så kan det ju vara allvarligare. Du kollar väl puls/hjärtfrekvens, andning och färgen på slemhinnorna i munnen? Om inte så kan det vara bra att kolla det. Har hästen onormalt hög puls utan att ha ansträngt sig så är något fel. Och slemhinnorna ska inte vara missfärgade (de ska vara friskt rosa, inte bleka och gråaktiga).
Att din häst bajsar och att magen låter är ju ett gott tecken i alla fall.

Jag har bara haft ett riktigt kolikfall i mitt stall, och då var det tarmvred som slutade i avlivning... :cry: Ponnyn var ganska gammal och en riktig kämpe, han hade så ont men ville inte lägga sig ner. Han bajsade ingenting på hela natten, och på morgonen åkte vi till klinik och fick veta att det inte fanns något att göra (om vi inte ville åka 50 mil och betala 40.000 kr för en operation förstås).

En av mina hästar har lätt för att få förstoppningskolik. Inget dramatiskt direkt, hon vägrar att äta, skrapar lite med frambenen, lägger sig ibland etc. Nu känner jag den hästen väldigt väl, så jag vet att en rejäl långpromenad brukar vara tillräckligt för att det ska gå över. Därför brukar jag avvakta med att ringa vet. tills jag ser hur det utvecklar sig (har hänt mer än en gång att jag har kunnat ringa och avboka en vet som varit på väg eftersom hästen piggnat till igen).
Den senaste veckan har pållen haft kolikkänning två gånger, och jag misstänker, precis som du, att det beror på att hon käkat något olämpligt i hagen. Men koliken har gått över av sig själv efter bara någon timme.

Nu känner jag hästen väl, som sagt, och därför tar jag det så lugnt. Hade det däremot varit någon annan häst som drabbats så hade jag nog kontaktat vet direkt.

Det låter på din beskrivning som om du gorde helt rätt; promenerade med hästen, gav olja, hade kontakt med vet. - och så blev ju också pållen bra!

Vet. trodde det var gaskolik, då hon inte var sämre än vad hon var. Hon hade lite bleka slemhinnor, det tittade jag. Andningen var normal. Pulsen tittade jag inte. Gud vad hemsk jag känner mig :o Tempade gjorde jag, men det var rätt så meningslöst då jag inte har någon aning om hennes normaltemp (dåligt av mig, jag vet). Det enda jag kunde se var ju egentligen om den var skyhög eller väldigt låg, men den landade på 37,6.

Nej, vad tråkigt för er. :(

Det beror ju på vad som orsakar koliken också. Är det gaskolik behöver det ju inte vara så farligt.

Hästar kan dö av gaskolik.Jag har sett det med egna ögon. Veterinären hann inte fram i tid, och ägarna gjorde allt som stod i deras makt.

Ja, jag känner ju även den här hästen väldigt väl och märkte att något inte var helt rätt. Dock har hon aldrig varit särskilt sjuk, jag tror vet. har varit ute 2 gånger på de två åren jag haft henne. Ena gången var det hälta som försvann inom ett par dagar, andra gången hade hon en hovböld, så det har ju inte varit något jätteallvarligt.

Nu har jag börjat sprida ut höet på en stor yta så att hon får plocka, och istället för att äta upp allt på 1 timme så tar det nu dubbla tiden. Magen låter, hon verkar pigg, dricker, äter, skiter. Allt verkar normalt. Jag satte in henne efter 21, sen steg jag upp klockan 01.00 och var och tittade till henne. Då jag har eget stall 3-400 meter från gården är det ju lätt för mig att vara och kolla ofta. Jag gav henne ca 1-1½ kg hö vid 9, och sedan gav jag lite extra på natten. Nu fodrar jag henne lite mindre än normalt ännu.

Jag tycker det låter som sandkolik, men jag är inget proffs precis. Min ponny fick det i höstas. Men det var så allvarligt att han fick åka akut in till sjukhuset ;( han fick stå där i 4 dagar tror jag sen kom han hem :D vad får hon för mat ? Vi har alltid gett han betfor med vi slutade med det ett tag o då fick sandkolik. Betfor gör magen mjukare. Prova att ge det.

Lycka till ;)

Hästar kan dö av gaskolik.Jag har sett det med egna ögon. Veterinären hann inte fram i tid, och ägarna gjorde allt som stod i deras makt.

Ok, då hade jag kanske fel då... Men trodde att det var gaskolik de brukar ha ibland när det inte är så allvarligt. Fast det kan säkert vara olika också... Kom på nu att jag har läst böcker (man kanske inte kan lita på allt som står i gamla hästböcker, men lite sanning måste det ju ligga i det iaf), och någon gång var det en häst som hade gaskolik, och de fick sticka in någon sorts tratt rakt in i hästen för att få ut gaserna... Det kanske är någon gammal metod som inte används längre, eller så gör man så fortfarande, jag vet inte... Har aldrig varit med om det, så jag ska kanske inte säga så mycket... Lite off topic....

Hon tål inte betfor, och som sagt, hon mår ju bra nu. Jag ska prata med vet. och fråga vad de tror kan ha orsakat koliken.

Ett tips jag fick av våran distriktare ; lös upp 1 jäst i 2 dl ljummet vatten & spruta in i munnen & sen gå gå gå .. och faktiskt, det har fungerat på 3 hästar på raken (inte min alla gångerna ;))

Ja, men det kan jag ju fråga vet. om. Jag är dock väldigt rädd att stoppa i henne vad som helst då hon haft fång, och jag har ingen aning om vilka grejer som innehåller något som inte är bra för henne, men jäst kanske inte gör något? Jag får fråga, tack för tipset!

Ett tips jag fick av våran distriktare ; lös upp 1 jäst i 2 dl ljummet vatten & spruta in i munnen & sen gå gå gå .. och faktiskt, det har fungerat på 3 hästar på raken (inte min alla gångerna ;))
vanlig bakjäst innehåller bakterier som växer till i kroppstemp.. vad dessa bakterier skulle kunna göra för att få kolik att släppa vet jag inte riktigt, de kanske sväller bort koliken?

vad hade distriktarn för förklaring? *nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 341
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar