G

glory_c

Någon som har någon bra erfarenhet?
Min häst står just nu på Strömsholm. Han vart sjuk i torsdags kväll. Först stog han och grimaserade i hagen när vi skulle ta in dom, sen rörde han inte maten och sedan la han sig ner. Typiska tecken för kolik, så jag gick ut och gick en liten sväng med han.
Han såg lite bättre ut efter det, men väldigt trött och hängig på ögonen. Men vi tog bort maten.

Morgonen därpå så såg han fortfarande väldigt trött ut, men inga andra direkta tecken, så vi gick en promenad och sedan fick han gå ut i hagen, med en liten hötuss att tugga på.
När jag kom upp senare på eftermiddagen så stog han och grimaserade i hagen, och sedan la han sig ner, helt raklång, så jag tänkte att nu dör han, för han var alldeles vit i munnen på slemhinnorna. Men jag fick in honom i boxen och han la sig där. Jag kontaktade vetrinär och han hällde i honom parafinolja och kramplösande. Han hade bajsat några gånger under dagen oxå, men väldigt hård konsistens.

Morgonen därpå så var det ingen förbättring och han hade varken bajsat eller druckit vatten. jag ringde vetrinären igen och han kunde komma förbi frammåt kl 11... Orolig som man blir så ringde jag till strömsholm och jag var välkommen att komma ner, för dom tyckte inte att det lät nå bra alls. Så jag åkte, och där är han nu... Dom har inte ställt någon diagnos, men blindtarmen? eller nåt intill liggande var stort som en fotboll, det kunde vara en rejäl förstoppning eller bandmask eller en tumör... Nu håller jag verkligen tummarna för att dom inte ska säga att det ska bli operation. Någon som har vart med om nåt liknande? Förslag på vad det kan vara?
 
Sv: Kolik?

Vad ska man göra i första hand om min häst får kolik förutom att leka runt den så att den inte kan lägga sej ner? hur vet man om koliken har lagt sej eller om man behöver tillkalla veterinär?
 
Sv: Kolik?

Skulle aldrig vänta en sekund. Jag ringer direkt! Det kan sluta med döden. Dessutom oerhört plågsamt för hästen.
Svarar inte en veterinär, ringer jag till nästa, för jag vet hur farligt det kan vara.
 
Sv: Kolik?

Kolik kan vara allt från ofarligt till dödligt o det finns en massa varianter. Ingen som inte varit med om att undersöka din häst har ngn möjlighet att uttala sig om ditt fall.
PL
 
Sv: Kolik?

Det jag funderade över var ju mest om det var någon som hade några erfarenheter. Varit med om samma sak... Vad det gäller min häst så får dom ställa diagnosen på strömsholm, och såklart inte här på buke...
 
Sv: Kolik?

Tur att de kunde ta emot din häst. De är duktiga på strömsholm - hålla tummerna...
Kan inte säga att jag har sett en häst i exakt samma sits som din och det är som PL säger - kolik kan orsakas av många saker. Bandmask fäster sig vid övergången nära blindtarmen men det betyder inte att det är problemet med din häst. Hoppas det löser sig. Hålla oss upppdaterade...
 
Sv: Kolik?

Min halvblods valack fick kolik i början på Februari i år, Han låg ned i hagen då jag kom till stallet, (Jag trodde att han bara vilade sig) När jag kom närmare ställde han sig upp och jag ledde in honom i stallet när jag skulle spänna fast honom i gången kastade han sig baklänges och börja de darra fruktansvärt mycket, Jag såg på honoms ögon att något var fel så jag kastade mig på mobilen och ringde vet. Vid den här tiden hade han börjat svettats och böjde på benen precis som om han ville lägga sig ned mitt i stallgången, jag bad min kompis leda in honom i boxen så att han inte skulle göra illa sig. Jag sa till veterinären att jag trodde det var kolik och hon sa åt oss att gå ut och leda honom, Min kompis stöttade min häst medans jag ledde honom. Då vi kom utanför stalldörren lade han sig ner men vi gjorde allt för att få upp honom Vet kom ca 20min senare (Vi hade lett honom tills dess) vi tog in hästen och och gav honom smärtstillande och vi var två pers som stöttade honom mot en vägg och jag stod längst fram och bremsade honom medans veterinären gick in bakvägen för att känna vad orsaken till koliken kunde vara men hon skadade slemhinnorna då hon skulle känna efter så att han började blöda han fick antibiotika mot det så att inga bakterier skulle komma in i blodomloppet. Han blev bara sämre och svarade inte på något smärtstillande. Trots att vi höll honom upptryckt mot väggen så föll han ihop, varge gång höll jag andan, så vi fick upp honom igen och veterinären gav honom lugnande medans vi gav honom 10 L dropp via en kanyl i halsen, sen skulle han ut och röra på sig. Veterinären gav oss två val:Antingen skulle hon ge honom så mycket lugnande att vi skulle kunna köra alla mil från Umeå till Uppsala mitt i natten för vidare behandling eller så skulle vi ge han 10 L dropp till och vaka över honom hela natten. Vi valde det andra alternativet och sov hos honom hela natten, gick upp varje timme för att kolla till honom, Han låg i boxen helt utsträckt och vilade. Mén han varken rullade eller sparkade/bet mot magen vig kla halv 7 på morgonen var han så pass pigg att vi kunde sluta vaka. Han fick gå på en 7 dagars penicillin kur efter detta men bara fyra dagar efter koliken fick han en penicillin chock av den v.ä.r.r.e varianten han kastade sig mot väggarna ,var ljud &ljuskänslig och helt okontaktbar, Det var bara att ringa efter vet igen, men han repade sig efter en timme ungefär. Det var nästan så att penicillin chocken var värre än självaste koliken, Jag hoppas på att aldrig få uppleva detta igen & att ingen annan ska behöva det heller.:o

Det var min upplevelse det!

//Gabban
 
Sv: Kolik?

Kolik är inte kul!

Det hela slutade med att dom vart tvugna att ta bort min häst nere på Strömsholm. Han fick en spricka i tarmen, så då va det kört.
det värsta var att jag aldrig hann säga hej då... Dom bara ringde, och jag förstog ingenting. Ge honom en kram va det sista jag hann med att säga.
Men det känns ändå på nåt sätt skönt. Allting gick så fort, och han fick den bästa tänkabara vården, och dom gav honom så mycket smärtstillande så han var nog aldrig riktigt medveten om vad som hände.

Hur som helst så ville dom skicka honom på obduktion, och det fick dom. jag ville ju så klart oxå veta vad det var för fel...

Han hade stopp i blindtarmen. ingången till blindtarmen var helt igensatt, och vävnaden där var död. Så det hade nog vart på gång ett tag. Dom visste inte varför det blev sådär. Det var något som bara hände, det vart fel i rytmiken.

Det känns ju ialla fall bra att jag inte kunde göra nåt mer. En operation hade inte heller hjälpt, för dom får oftast tillbaka det igen.

-RIP- Jag kommer aldrig att glömma dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp